Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Jedyny taki kierunek w Polsce! Oligofrenopedagogika z arteterapią na cieszyńskim UŚ

Rozmowa z dr Sylwią Wroną, członkiem zespołu tworzącego nowy kierunek- oligofrenopedagogikę z arteterapią- na cieszyńskim Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego.

Nie tak dawno pisaliśmy o uruchomieniu nowych kierunków na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji, a tu kolejna nowość: oligofrenopedagogika z arteterapią. Brzmi zagadkowo...

Tak, to nowa oferta edukacyjna i jedyna na skalę krajową. To autorski kierunek przygotowujący młodych ludzi z pasją do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną, ze szczególnym uwzględnieniem działań arteterapeutycznych. Mówiąc mniej zagadkowo, to pedagogika osób niepełnosprawnych intelektualnie połączona z działaniami terapeutycznymi przy użyciu między innymi technik plastycznych, muzycznych, choreograficznych.

Powiedziała Pani, że jest to unikatowy kierunek. Na czym polega jego wyjątkowość?

Wyjątkowość programu kształcenia oligofrenopedagogiki z arteterapią polega na umiejętnym łączeniu wiedzy z zakresu  pedagogiki specjalnej, psychologii, socjologii oraz wiedzy o sztuce ze  zdolnością  wykorzystywania jej w procesach terapeutycznych osób z niepełnosprawnością intelektualną, wspomaganych  kreatywnością i twórczą postawą przyszłych studentów. To wszystko będzie możliwe poprzez zastosowanie tutoringu, czyli indywidualnego wsparcia studenta w jego poszukiwaniach i rozwoju naukowym oraz nowoczesnych metodach kształcenia na odległość. W ramach tego kierunku studenci będą mieli wiele zajęć praktycznych, między innymi w szkołach specjalnych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczo-edukacyjnych, domach pomocy społecznej, czyli wszędzie tam, gdzie można spotkać osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Ponadto w przygotowaniu przyszłych studentów położono nacisk na działania arteterapeutyczne.

Dlaczego zdecydowaliście się Państwo na połączenie oligofrenopedagogiki z arteterapią?

Twórcza działalność jest bardzo często uważana za najważniejszą formę ludzkiej aktywności. Twórczość plastyczna, muzyczna, ruchowa może być sposobem wyrażania naszych dążeń i potrzeb. Bardzo często właśnie aktywność twórcza osób z niepełnosprawnością intelektualną jest jedynym sposobem dzielenia się przeżyciami, sposobem łagodzenia napięć, wyrażania siebie, okazją do zabawy. Ufamy, że odpowiednio przygotowani studenci  będą umieli   poprzez wprowadzanie takich działań uświadamiać swoim podopiecznym ich własny potencjał. Stworzą okazję do ich harmonijnego  rozwoju. Ponadto, na naszym Wydziale mamy bardzo duży potencjał kadrowy.  Pozwoli  to na wykształcenie  kompetencji  obejmujących umiejętności wykorzystywania różnych technik arteterapeutycznych (m.in. w zakresie sztuk plastycznych, muzycznych, filmowych, literackich) nie tylko w wymiarze terapeutycznym, ale także animacyjnym, np. czasu wolnego.

Czy macie Państwo specjalne wymagania co do przyszłych studentów?

Oczekujemy na młodzież otwartą na innych, z pasją,  kreatywnością, chcących wspierać osoby z niepełnosprawnością intelektualną. W zamian za ich zaangażowanie oferujemy własne - profesjonalnie przygotowaną kadrę i nauczanie w specjalistycznych pracowniach. Jestem pewna, że każdy młody człowiek znajdzie tu nie tylko fachową edukację, ale również bogate życie studenckie.

Dziekuję za rozmowę.

 

(artykuł sponsorowany)

źródło: mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: