Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Goleszów - Cieszyn pociągiem?

Już w styczniu przyszłego roku mają rozpocząć się prace przygotowawcze związane z remontem linii kolejowej nr 190. Co najbardziej cieszy samorządowców z regionu, udało się odcinek między Goleszowem a Cieszynem dopisać do Regionalnego Programu Operacyjnego.

Pojawiło się światełko w tunelu dla remontu linii kolejowej od Goleszowa do Cieszyna. Planowany remont trasy od Bronowa do Wisły Głębce, ma objąć również odcinek od Goleszowa po Cieszyn. Wpisanie tej inwestycji do Regionalnego Programu Operacyjnego województwa śląskiego umożliwi w przyszłości sfinansowanie remontu 10 km torów. Projekt planowany jest do realizacji na lata 2014-2020.

Wczoraj informację o tej decyzji przedstawił wicemarszałek województwa Śląskiego – Henryk Myrcik. Jak wspominał podczas spotkania starosta Janusz Król, powołanie komisji ds transportu kolejowego na Śląsku Cieszyńskim, to kontynuacja kilkuletnich działań samorządów powiatu cieszyńskiego i bielskiego. To, co parę miesięcy temu wydawało się jeszcze niemożliwe, sprawa powrotu pociągów na linii Cieszyn – Bielsko, posunęła się do przodu. Udało się znaleźć rozwiązanie, które miejmy nadzieję, zakończy się sukcesem – mówił starosta cieszyński Janusz Król. Jak wyjaśniał, remont torów na odcinku Goleszów – Cieszyn, udało się wprowadzić do Regionalnego Programu Operacyjnego.

Jestem przekonany o znaczeniu Cieszyna i okolic na mapie województwa, jestem też przekonany o znaczeniu transportu kolejowego dla rozwoju terenu i miast. - mówił wicemarszałek Henryk Myrcik. Jak przypominał, po ostatnim spotkaniu, które odbyło się początkiem września, zmieniła się sytuacja odnośnie, wspomnianego odcinka Goleszów – Cieszyn. Udało się ten odcinek wpisać do szerszego projektu dotyczącego rewitalizacji linii kolejowej Bronów, Bieniowiec, Skoczów, Goleszów, Wisła Głębce. Zgodę na to wyraził już minister rozwoju regionalnego. W najbliższych dniach Zarząd Województwa dokona stosownych zmian w dokumencie pod nazwą Plan Rozwoju Kolei w Województwie Ślaskim' – dodaje wicemarszałek.

O kolejnych krokach w stronę rozwoju połączeń kolejowych poinformował Ryszard Macura Burmistrz Cieszyna. Przypomniał, że niedawno Koleje Śląskie i Czeskie Drahy podpisały porozumienie, na mocy którego KŚ będą wjeżdżać do Bogumina. Pociągi z czeskiego Frydka Mistka będą natomiast dojeżdzać do Cieszyna. Bardzo cieszą mnie deklaracje pana marszałka, że transport kolejowy jest tym, który ma przyszłość i powinniśmy zwracać na niego szczególna uwagę. – zaznaczał Macura.

Remont linii 190 obejmować ma głównie prace odtworzeniowe w zakresie nawierzchni kolejowej, urządzeń sterowania ruchem i telekomunikacji oraz elementów elektroenergetyki. Jak informuje Radna Sejmiku Śląskiego – Sylwia Cieślar – orientacyjna wartość przedsięwzięcia netto to 230 milionów zł. Rozszerzenie tego projektu o rewitalizację odcinka linii Cieszyn – Goleszów szacuje się na kolejne 60 milionów złotych. Prace przygotowawcze i budowlane mają być w 85% sfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Cieślar nie ukrywa, że realizacja inwestycji jest uzależniona właśnie od pozyskania europejskich pieniędzy i pozyskania środków z budżetu państwa. Harmonogram przewiduje na przyszły i następny rok prace przygotowawcze i ogłoszenie przetargu. Roboty budowlane miałby się rozpocząć w roku 2018 i potrwać do końca 2021.

Jeśli się stanie tak jak się zapowiada, Skoczów stanie się przystankiem węzłowym, bo tędy pojadą osoby do Cieszyna czy w stronę Wisły – zaznaczał podczas spotkana burmistrz Skoczowa Mirosław Sitko. Wskazał również, że z przywrócenia ruchu skorzysta także sąsiednia Brenna. Choć ona sama nie ma linii kolejowej, to węzeł skojarzony, połączony z ruchem autobusowym będzie również dla mieszkańców Brennej i turystów ważnym udogodnieniem. Jak dodał Sitko, przywrócenie w przyszłości ruchu pociągów na tej linii, pomogłoby w rozwiązaniu problemu dojazdu młodzieży do szkół w Cieszynie. A tej do stolicy powiatu, codziennie przybywa około 2500 osób.

Jak zaznaczył Radosław Mrózek z Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, kolejne spotkania komisji poświęcone będą m.in. rozmowom na temat położenia przystanków kolejowych na tej części linii i m.in. ich ulokowania i ewentualnego przesunięcia w terenie.

Choć to, że linia 190 ma być remontowana, to dobra informacja, jednak dla mnie, jako wójta Zebrzydowic, ucieszy wiadomość, kiedy z listy rezerwowej do listy podstawowej zostanie przeniesiona linia 90. Cieszyn Zebrzydowice. - lobbował na rzecz swojej gminy Andrzej Kondziołka. Zwrócił również uwagę na to, aby skorelować wzajemnie pociągi Cieszyn Frydek, z pociągami z Zebrzydowic do Cieszyna.

JB

źródło: ox.pl
dodał: JB

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: