Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

DOSTĘPNE URZĘDY – 2 lata obowiązywania ustawy

Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obowiązuje od 2019roku. Każdy podmiot publiczny (szkoła, urząd, biblioteka, instytucja kultury, szpital, spółki miejskie) powinien spełniać minimalne wymagania w zakresie trzech obszarów dostępności, o których mowa w ustawie.

Ustawa została wprowadzona w celu poprawy dostępności jednostek administracji publicznej, w tym samorządowych. Powinny one wdrożyć odpowiednie rozwiązania ułatwiające dostęp dla osób niepełnosprawnych, starszych, a także dla tych, których mobilność jest czasowo ograniczona, np. poruszają się o kuli czy też prowadzą wózek z dzieckiem. Jeżeli jednostka z istotnych powodów nie może spełnić niektórych wymagań, wtedy zapewnia dostęp alternatywny, czyli np. wsparcie pracownika dla osoby ze szczególnymi potrzebami (np. pomoc przy wejściu na piętro, przetłumaczenie dokumentu, pomoc w komunikacji).

Poniżej przedstawiamy dostępność w trzech obszarach.

Dostępność architektoniczna
Każdy Urząd powinien zapewnić:
• wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne budynków, najlepiej poprzez windy, podnośniki, platformy, podjazdy i odpowiednio szerokie drzwi,
• dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych w budynku,
• informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy (tyflomapa, informacja w brajlu) lub głosowy (infokiosk) i pomoc przeszkolonych pracowników,
• dostęp do wnętrza budynku osobie korzystającej z psa asystującego,
• na wypadek sytuacji kryzysowej możliwość ewakuacji lub uratowania w inny sposób osób niepełnosprawnych.

Dostępność cyfrowa
Instytucje publiczne zobowiązane są przestrzegać ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Strona internetowa podmiotu musi być zgodna ze Standardem WCAG 2.1.

Na stronie powinny być umieszczone m.in :
• dane teleadresowe podmiotu i linku do strony podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz deklaracja dostępności,
• narzędzia kontaktowe (np. formularze, wideotłumacz języka migowego itp.),
• informacje dotyczące postępowania w sytuacji kryzysowej,
• dostępne dokumenty urzędowe oraz wzory umów lub wzory innych dokumentów przeznaczonych do zaciągania zobowiązań cywilnoprawnych.
Ponadto podmioty publiczne muszą zapewnić: odpowiednią nawigację po stronie, dostępność umieszczanych na stronie multimediów (np. muszą zawierać napisy).

Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Każda jednostka powinna zagwarantować:
• obsługę klientów z wykorzystaniem poczty elektronicznej, SMS, MMS, strony internetowej, lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza polskiego języka migowego,
• instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących,

Powyższe informacje przekazywaliśmy na łamach naszego portalu wielokrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat. Przypominamy jednak to kolejny raz gdyż większość instytucji nie zauważa u siebie barier architektonicznych i nawet nie interesuje się jak do tematu podejść.

AK, /Dostępność Plus”

 

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: