Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Cieszyn na morzu, wicher dmie

Blisko 600 km dzieli nadolziański gród z Bałtykiem. Mimo tej "drobnej" uciążliwości, Cieszyn można jednak powiązać z tematem żeglugi morskiej.

O okręcie SS "Cieszyn" przypomina profil facebookowy Urzędu Miasta w Cieszynie. Zwodowano go w 1931 roku w Danii, gdzie został wybudowany na zlecenie przedsiębiorstwa Żegluga Polska. Jego "bliźniakiem" był SS "Śląsk". Były one drobnicowcami - statki te przewoziły towary przemysłowe, które mogły być zapakowane w skrzynie lub beczki. Na ich pokłady trafiały także samochody.

Losy okrętu są bardzo burzliwe. Przez lata służby na morzu zyskał opinię pechowego, a to ze względu na liczne uszkodzenia i awarie. "Cieszyn" pływał między Finlandią, Francją, Antwerpią, Portugalią, a nawet Gambią. 

Odnotować jednak można kilka sukcesów polskiego okrętu. Jednym z nich była akcja z 9 sierpnia 1940 roku, kiedy to uciekł z francuskiego portu w Kaolacku, unikając tym samym internowania przez rząd z Vichy (Francja skapitulowała w wojnie z III Rzeszą 22 czerwca). Polska załoga, pod dowództwem Hilarego Mikosza, otrzymała odznaczenia za tę ucieczkę.

SS "Cieszyn" zatonął jednak w 1941 roku podczas podróży z Londynu do Falmouth, której celem było dostarczenie zwojów podwodnego kabla telefonicznego. Został zbombardowany przez niemieckie samoloty. Marynarze jednak nie ucierpieli, znalazłszy ratunek na szalupie.

Warto także dodać, że SS "Cieszyn" opisany został w książce "Dziękuję ci, kapitanie" Arkadego Fiedlera (polskiego reportażysty i podróżnika) pod fikcyjną nazwą "Bielsk". Pisarz ten pływał na polskich statkach handlowych (być może także na "Cieszynie") w latach 1942-43.

To jednak nie koniec historii o statkach, które nosiły nazwę "Cieszyn". W latach 1953-1959 w Stoczni im. Adlofa Warskiego w Szczecinie wybudowano aż 41 okrętów wzorowanych na niemieckim statku "Kolno" z 1936r. Jeden z nich przybrał nazwę właśnie stolicy naszego powiatu.

22. jednostki powędrowały do Rosji, 6 odpłynęło do Chin, po dwa do Egiptu i Albanii, a dziewięć (w tym "Cieszyn") służyło Polskiej Żegludze Morskiej. To właśnie SS "Cieszyn" służył najdłużej pod polską banderą - zezłomowany został dopiero w 1979 roku.

Dodać można, że jakość okrętów była bardzo wysoka. - Załoga po raz pierwszy mogła być zadowolona z w miarę wygodnych kabin - mówi serwisowi interia.pl historyk Krzysztof Gogol.

KR/mat.pras.

źródło: ox.pl
dodał: Krzysztof Rojowski

Komentarze

5
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2019-08-12 17:52:17
Mach: To nie koniec historii, statków handlowych z napisem Cieszyn. Kolejnym statkiem zwodowanym w stoczni tureckiej dla armatora polskiego była Ziemia Cieszyńska zwodowana bodajże w 1993 r, a jego matką chrzestną była nieżyjąca już harcerka hm RP dh. Władysława Sikora, więźniarka obozu Ravensbruck . Statek ten krótko pływał pod polską banderą-(kryzys gospodarczy Polski) i brak usług skłonił armatora do wyprzedaży floty w tym Ziemi Cieszyńskiej. Pływa pod obcą banderą ze zmienioną nazwą. Kapitan tego statku gościł w Cieszynie i jego okolicach w 1994 r.
2019-08-12 18:21:03
Mach: Nazwisko kapitana tego statku było bardzo cieszyńskie- kpt. Kłoda.
2019-08-12 21:01:00
krzysztof.mm: no to proszę bardzo, m/s "Skoczów" i kpt. Tarkowski: http://skarbnica.ox.pl/352,m-s-.html
2019-08-12 21:10:54
opelastra2019: Statek,statek,statek... Okręt to może być wojenny tylko...
2019-08-12 22:34:57
donekT: Ewentualnie "PANCERNIK TURYSTYCZNY", jak ktoś niegdyś określił Schleswig-Holstein;D:D:D
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować: