Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Będą zwolnienia!

 Problem dotyczy również  mieszkańców Śląska Cieszyńskiego.  FCA Powertrain Poland poinformował o planach zwolnienia 300 osób.  – Pracodawca zaproponował  zarazem dwa inne rozwiązania i to doceniamy. - powiedział w środę przewodniczący NSZZ Pracowników – Organizacja Międzyzakładowa FCA Poland i spółek w Bielsku-Białej Jacek Duraj.

 

Propozycje pracodawcy

Przed bramą do FCA Powertrain Poland odbyła się dziś konferencja prasowa, na której związkowcy komentowali zapowiedź pracodawcy. - Jedną z propozycji - w ramach pakietu ochrony miejsc pracy – byłoby przemieszczenie pracowników do innych zakładów Grupy Stellantis. Chodzi o fabryki w Tychach i Gliwicach. Pracownicy byliby do tego zachęcani. Drugą opcją jest program dobrowolnych odejść, polegający na rozwiązaniu umowy o pracę z osobami, które zdecydują się na ten krok za porozumieniem. Przewidywana jest jakaś forma premiowania takich decyzji.wyjaśnił Duraj.

Dodał, że nie wie, jaki będzie efekt finalny, bo całe działanie musi podlegać negocjacjom, w których związek, któremu przewodniczy  będzie uczestniczył. – Trzecia opcja – zwolnienia grupowe – są najgorszym rozwiązaniem. – podkreślił.

Im więcej pracowników skorzysta z jednej z dwóch pierwszych propozycji , tym mniej osób objętych zostanie zwolnieniami grupowymi.  Jacek Duraj poinformował także, że z zapewnień dyrekcji wynika, iż obecnie właściwie cały stan osobowy bielskiego zakładu mógłby znaleźć zatrudnienie w Grupie Stellantis.

Winna UE ?

Na konferencji prasowej padły gorzkie słowa pod adresem UE. Lider związkowcy wyraźnie wskazał, że kwestia zwolnienia pracowników Powertrain to efekt  działań proekologicznych w ramach UE. - Dyrekcja Grupy Stellantis podjęła decyzję o przyspieszeniu tego procesu. Mamy deklarację prezesa, że do 2030 r. w Grupie w Europie nie będzie produkowany żaden samochód spalinowy. Wiąże się to z tym wygaszanie produkcji, także w Bielsku-Białej. Zaczyna się to od tych 300 osób. (…) Niepokój jest u kooperantów. Liczymy na systemowe rozwiązania, które pomogłyby (…) zabezpieczyć ludzi” – powiedział.

Negocjacje związkowców z władzami FCA Powertrain Poland rozpocząć się mają w sobotę. - Jest konieczne spotkanie w gronie związków, by wypracować wspólne stanowisko. Interes poszczególnych central traci znaczenie; ważny jest interes pracowników, także tych niezrzeszonych. – wskazał Duraj.

 Kłopoty najemców

Magdalena Madzia, członek związku i jedna z liderek Partii Razem na Podbeskidziu zwróciła uwagę także na inną kwestię dotyczącą bielskiej fabryki. - Ten teren jest w zarządzie Grupy Stellantis. Dochodzą do nas niepokojące sygnały od najemców, którzy z wyprzedzeniem zwracają się do zarządcy o negocjacje warunków najmu na kolejne okresy. Mówimy o perspektywie roku 2025 i kolejnych lat. Niestety, ich zapytania pozostają bez odpowiedzi. Pytamy zatem, jaka jest przyszłość tego terenu? – mówiła na konferencji prasowej.

Koło Lewica Razem złożyło już interpelację w Sejmie. Zapytuje, czy rządzący podjęli rozmowy z Grupą Stellantis i co wiadomo o ewentualnych zmianach dotyczących produkcji w Bielsku-Białej? - Jest to też ostatni dzwonek dla ministerstwa odpowiedzialnego za strefy ekonomiczne, żeby podjąć rozmowy w sprawie zabezpieczenia miejsc pracy. – powiedziała.

W poniedziałek zarząd FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zakomunikował centralom związkowym, że w wyniku wprowadzenia przez Komisje Europejską regulacji dotyczących emisji spalin silników spalinowych nastąpił spadek zamówień na silniki, czego konsekwencją jest konieczność zakończenia przez firmę produkcji silników TwinAir oraz ograniczenie produkcji silników GSE i SDE. Związkowcy podali, że zapowiedziano zamiar zwolnienia około 300 pracowników, w tym 290 osób z produkcji. W bielskim zakładzie pracuje ponad 800 osób.

(ach)

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

69
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2023-02-22 18:22:52
koszor: To nie ekologia, tylko chory ekologizm w szalonych głowach eurokratów prowadzi nasz świat do przepaści. Jeszcze będziemy rzygać tym "postępem".
2023-02-22 18:55:51
Naczelnik49: @koszor Spokojnie, walka o nowy ład światowy już się rozpoczęła i strona, która wygra tą konfrontacje będzie miała decydujący wpływ na jego końcowy kształt. Tylko tu musimy sobie zadać pytanie, czy znajdujemy się po właściwej stronie barykady. Bo jeśli nie, to trzeba przeskoczyć na drugą stronę póki jeszcze można. Jak np stolica "wyparuje" z powierzchni ziemi to już będzie za późno.
2023-02-22 19:16:47
sierżant_Niemyty_Wycior: ruskie trolle won z polskich mediów
2023-02-22 20:58:26
MILANELLO: Akurat Lewica i Partia Razem to niech pytania ślą do UE (z tym że po co skoro to ich pomysły,taka Pani europosłanka Spurek np.) Ekologia jest ważna,Ale czy tu chodzi o ekologię?
2023-02-22 21:04:26
Waldek_M: Hipokryzja do kwadratu Lewactwo popierające niby ekologiczne działania UE (zakaz samochodów spalinowych) Nagle narzeka na efekty tych działań (zamykanie fabryk samochodów) Dziwi mnie że pracownicy tej fabryki nie wywieźli tych zdrajców na taczkach... Na marginesie: pis nie jest dużo lepszy - minister Moskwa w 2021 na COP26 podpisała deklarację o zakazie samochodów spalinowych od 2035 - teraz się z tego niby wycofuje i też płacze pod publiczkę jaka ta UE jest zła. Aż pewnej nocy razem z po nam to przegłosują ... Kabaret
2023-02-23 00:05:03
miriam11: Hej Machu!!! Jako ci tam ?? Zaczęło się
2023-02-23 05:56:27
TYRRANOZAURR: Pierd.... Unie i Tych przewrotowców. Chcą elektryków, zakazu miesa itp tylko w jednym celu - aby uzależnić społeczeństwo od energetyki całkowicie ( energetyki wcale nie takiej ekologicznej ). Garstka przekupnych debi.... dostała się do europarlamentu i myśli że będzie się sprzedawać jeszcze mniejszej lecz wpływowej garstce robali. Niestety nadszedł czas w którym normalnym ludziom zostały tylko dwa wyjścia: 1. w najbliższych wyborach do Europarlamentu nie głosować na lewactwo i sprzedajne gnidy sterowane sznureczkiem ze wschodu i zachodu. lub 2. Mieć całą Unię w D.... i ją olać, zwłaszcza jak widzimy tę ściemę i blokady kasy która nam się należy. Ta popierd... Unia , a dokładniej jej zwyrodniali, skorumpowani urzędnicy ( przeszczepy i spółka ) chcą tylko abyśmy się dawali dymać bardziej niż tzw. "Córy Koryntu" Polska Unii nie potrzebuje, zerknijmy tylko na Anglie . tyle krzyku straszenia ile oni to stracą , a efekt odwrotny wreszcie stają na własnych nogach wyprostowani i dumni.
2023-02-23 06:54:50
iga: Przecież Unijne LEWACTWO niszczy Europe czyj to wymysł przecież Polscy euro posłowie są za tym aby jeść robale i niszczą przemysł samochodowy
2023-02-23 07:32:47
Bugs: Już widzę te kilometry kabli wyrzucone przez okna kamienic w centrum Cieszyna żeby ładować elektromobile bo chyba nikt normalny nie liczy na osobistą ładowarkę przy chodniku.
2023-02-23 08:20:07
Mach: miriam11; co się zaczęło? Zwolnienia, To początek biedy jaką zgotowali nam rządzący. To skutki plucia przez rządzących na Niemcy i straszenie UE polexitem. Jak się nie ma własnego kapitału to będzie się tylko wyrobnikiem u innych i bez krzyku ciężko pracuje by choć w znikomym stopniu ten kapitał zgromadzić. A jeśli ten wyrobnik, podskakuje i dyktuje silniejszemu warunki ,to szybko się dowiaduje o swoim miejscu w szeregu- ty nadal miriam masz komunizm w głowie a w mózgu zamiast rozumu masz "Nasz Dziennik".
2023-02-23 08:43:29
miriam11: Zwolniena z powodu jaśnie nam panujących? Jaja se robisz? Komunizm to nam serwuje UE. W jednym się zgadzamy bida dopiero idzie.
2023-02-23 08:50:05
AntyklerForte+: partia od 8 lat inwestuje w siebie, episkopat i kurwizję - miejsc pracy od tego nie przybędzie, ale obleśnej hołoty, pedofilów w sutannach czy sprostytuowanych propagandzistów na pewno tak
2023-02-23 09:08:21
Bugs: Mach: hmm, a dlaczego to nie mamy swoich zakładów? A tych Cieszyn miał tyle, że dziennie zatrudniał dziesiątki tysięcy ludzi, trzeba dodać produkujących nie tylko na rynek krajowy. Pewnie rozpłynęły się "we mgle" przemian i napływu taniego gówna z UE bo przecież tamtejsze firmy musiały zrobić sobie miejsce dla siebie i swojego market-szajsu.
2023-02-23 09:46:05
czesiohill: buds - nie wiem ile masz lat, ale destrukcja polskiego przemyslu nie zaczęła się po wejściu do UE i może pamiętasz rok 1989 i następnych pięć. "Schładzanie gospodarki" spowodowało likwidację polskiego przemysłu, a nie "urzędasy" z UE. A "uwłaszczanie się na swoim" działaczy Solidarności i następujących po niej partyjnych koterii jest gwoździem do trumny. Tylko nie wyjeżdżaj z postkomuchami, którzy "sięgnęli po swoje". Albo podaj ich z nazwiska, to może jeszcze nie wpadli pod przedawnienie.
2023-02-23 10:13:08
Bugs: Destrukcja się zaczęła bo "chcieliśmy do europy" ale europa nas nie chciała "za friko". Należało zrobić miejsce dla zachodniego kapitału który mógł legalnie przejąć to co było wartościowe, a resztę spuścić w kiblu historii, bo "nie była konkurencyjna" a przy okazji w tym czasie rządzący mogli się dorobić i ustawić na pokolenia.
2023-02-23 11:15:03
Skywalker: sranda musi być, po 8 latach rządów kaczora wciąż wszystkiemu winny Tusk
2023-02-23 11:37:02
oxjas1: Pisiory wszystko zwalaja na UE czy Tuska, bo taka narracja z TVP rezimowej. A o tym juz zapomnieliscie, bo tylko komuna i komunisci ! „ "Tygodnik "Polityka" dotarł do akt sprawy, które opisują naciski Jarosława Kaczyńskiego o "Express Wieczorny". Kiedy udało się przejąć tytuł, możliwa była dzierżawa nieruchomości - dziś siedzib PiS i spółki Srebrna. W sądowym archiwum przeleżały 25 lat. Z akt, do których dotarła "Polityka", wynika, że Jarosław Kaczyński osobiście naciskał, by w ręce założonej przez niego Fundacji Prasowej Solidarność trafił "Express Wieczorny". Przejęcie tytułu nie było celem samym w sobie. Ale warunkiem, by zyskać coś więcej. A to "więcej", to nieruchomość z biurowcem przy Alejach Jerozolimskich, należąca do spółki Srebrna. „ Express Wieczorny" miał milion egzemplarzy nakładu i w państwowym koncernie RSW „Prasa-Książka-Ruch” zarabiał na takie tytuły jak "Trybuna Ludu" czy "Żołnierz Wolności". Kiedy w 1990 roku Sejm postanowił rozwiązać i podzielić państwowe wydawnictwo, dziennik przypadł w podziale Porozumieniu Centrum braci Kaczyńskich. Fundacja Prasowa Solidarność sprzedała dziennik szwajcarskiemu wydawcy“.
2023-02-23 11:49:51
scoti333: OPZZ, Lewica itp. - "Ja wam pracy w fabryce produkującej samochody spalinowe nie wybierałem" Proszę zwrócić się do zaprzyjaźnionych posłów liberalno - lewicowych w Parlamencie Europejskim - oni poradzą - przecież i TYLE
2023-02-23 11:51:42
oxjas1: „ Ojczyznę dojną racz nam dać Panie'' to dewiza i maksyma pisiorow wiec dojenie trwa w najlepsze, wszak znajomkow i pociotkow pislamskich i ziobrystowskich sa tysiace a kazdy chce zostac milionerem, zanim pis dostanie kopa od narodu.
2023-02-23 11:53:57
oxjas1: - [ ] "Moja wizja jest warta poświęcenia gospodarki"- Jaroslaw Kaczynski, 23 grudnia 2016. „Polska w ruinie" to byla obietnica wyborcza PiS. Jedyna spelniona. Kazde urodzone dziecko w Polsce rodzi sie z 50 000 tysiecznym dlugiem publicznym. Dziadkowie powinni byc dumni a zwlaszcza ci glosujacy na PiS!
2023-02-23 12:05:29
Mach: Po kolei; miriam 11; nasz kraj dobrą końunkturę ostatnich lat przejadł na socjale i rozdawnictwo majątku przy niekontrolowanym wycieku pieniędzy budżetowych, przejedliśmy nadwyżki, zamiast modernizować gospodarkę przy adoracji rządzących, którzy naszą przyszłość nadal widzieli w kopalinach i węglu. Dzisiaj mamy drogą energię i jej deficyt i każdy przedsiębiorca zwinie w Polsce interes jeśli wydajność jego firmy będzie uzależniona od stopnia zasilania i długości przerw w dostawach prądu. Linie przesyłowe są w katastrofalnym stanie i kupowanie jej ze źródeł zagranicznych hamuje stan techniczny linii przesyłowych- sięgamy dna a nasz PKB za ubiegły rok skurczył się o 2,4% co jest najgorszym wynikiem w skali światowej- wyprzedziła nas Melanezja no i Ukraina ,bo tam szacunkowo ok.30% spadku PKB.===Bugs: Cieszyńskie zakłady upadły na własne życzenie- nie wystarcza kupić licencje, ale do każdego wyrobu należy stale wnosić nową myśl techniczną i podnosić jakość końcowego produktu. Np. taka "Termika" dla której organem założycielskim byla gmina Cieszyn produkowała piecyki elektryczne, które żarły 5 krotnie więcej od porównywalnych piecyków importowanych z Niemiec- nie ma więc się co dziwić ,że ich produkcja leżała w magazynie i nie mogli jej sprzedać- ale wypłaty chcieli nadal brać chociaż wyrobu nie sprzedawali. Więc chodzili po wypłatę do Urzędu Miejskiego i nasze podatki zamiast być inwestowane w infrastrukturę miejską szły na wypłaty pracownikom termiki- za takim biznesem tęsknisz Bugs? Jak wytwarzasz i nie sprzedajesz produktu to bankrutujesz- stary system komunistyczny kazał ludziom wypłacić wynagrodzenia, za samo bycie w pracy- bez efektu, która gospodarka by to wytrzymała. Dlatego Termika ,Spomasz, czy ZREMBUD musiały upaść bo miasto -czytaj gmina żyje z podatków a nie utrzymywania zakładów ,które kilofami chciały naprawiać zegarki.
2023-02-23 12:16:55
MILANELLO: Ktoś tu broni Niemiec (niepotrzebnie,toć im w UE wolno wszystko) Ale wojna pokazała jakie to silne kraje (Niemcy i Francja)jacy to sojusznicy?!Zdaje się że Joe i USA też to widzą Żadnego ulegania Berlinowi być nie może absolutnie!!!
2023-02-23 12:42:28
Bugs: Mach: czyli nie opłaca się produkować czegoś dobrego lepiej jak "zachód" produkować szmelc, który się psuje po gwarancji i wtedy się sprzedaje kolejny szmelc. Genialny w prostocie ten nowy zachodni komunizm. BTW: Celma produkowała elektronarzędzia do których po latach można było dostać części zamienne, a duża część tego sprzętu nadal działa. Widać debile to projektowali. Dziś za to mamy energooszczędne żarówki które są mega "ekologiczne" ale kosztują 10x więcej i działają krócej, mamy mieć samochody elektryczne/ekologiczne których produkcja jest w pytę "ekologiczna" nie mówiąc o recyclingu, jeszcze mamy gaz który jest ekologiczny ale UE ubzdurała sobie, że wydobycie jest nie ekologiczne dziwnym trafem niedługo po tym jak padł Niemiecko-Rosyjski Nordstream. Tylko ślepy nie widzi jak nas UE łupie w dupę - w sumie to politycy UE, obywateli UE bo nie tylko nas.
2023-02-23 13:53:32
oxjas1: Bugs, nic tylko czekac jak matuszka rosija i braciszek bialorusia przytula Polske. Piekna wizja pisowatych wielbicieli. Tego naprawde chcecie?
2023-02-23 14:03:37
oxjas1: Szkoda, ze premiera Morawieckiego nie martwi to, ze Polska ma jedna z najwiekszych inflacji w UE - w styczniu powyzej 17 %. Jeszcze troche a osiagnie pelnoletnosc. Inflacja w strefie Euro w styczniu 2023 r. wyniosla 8,6 %. rok do roku, a miesiac do miesiaca ceny zmalaly o 0,2 proc. 30% Polakow ma bielmo na oczach i nawet jak beda suchy chleb jesc, to beda skandowac Jaroslaw !
2023-02-23 14:03:39
oxjas1: Szkoda, ze premiera Morawieckiego nie martwi to, ze Polska ma jedna z najwiekszych inflacji w UE - w styczniu powyzej 17 %. Jeszcze troche a osiagnie pelnoletnosc. Inflacja w strefie Euro w styczniu 2023 r. wyniosla 8,6 %. rok do roku, a miesiac do miesiaca ceny zmalaly o 0,2 proc. 30% Polakow ma bielmo na oczach i nawet jak beda suchy chleb jesc, to beda skandowac Jaroslaw !
2023-02-23 14:07:46
Bugs: oxjas1: Póki co to więcej miłości do Rosji płynie z Francji, czy Niemiec jak z Polski. Nordstream był Polski czy Niemiecki? Francja od początku wojny na Ukrainie kombinuje jak żyć w zgodnie z Rosją, a Niemcy jak nie posyłać sprzętu na Ukrainę. Rozumiem, że Tobie to nie przeszkadza.
2023-02-23 14:17:39
Bugs: A odnośnie inflacji, rozumiem, że Ty i reszta myślicie/liczycie na to, że jak tylko opozycja wygra wybory to inflacja spadnie w miesiąc przynajmniej o 10%, OK szykuje popcorn i wygodny fotel. Będzie kupa śmiechu.
2023-02-23 14:30:32
ciotka matylda: Machu! Bo my zamiast myśleć o przyszłości wolimy babrać się w gównie przeszłości! Idą szalone zmiany technologiczne. Fotowoltaika, wiatraki przemysł samochodowy i kopalnie będą zamykane. Ale my wolimy jęczeć ,że to wina unii zapominając ,że my w tej unii też jesteśmy! Zamiast wykorzystać szansę jaką dają nadchodzące zmiany my dywagujemy o odległości wiatraków od zabudowań albo kto się z kim przywitał i ile sekund trwało spotkanie prezydenta USA z opozycją! Tylko z drugiej strony co my możemy zaoferować z nowoczesnej technologii? Ławeczki w z konturem polski? Grające ławeczki Błaszczaka? Wiatraki odpustowe? Błaczczak robi zakupy uzbrojenia jak w Biedronce a gdzie offset? Nasze zakłady padają jak ten w B-B a ludziom wmawia się,że to wymysł unii zamiast ich szkolić do nowych zadań! Wielka feta bo ,,elektrownie jądrowe,, bo zakupiliśmy drony a my nawet łopaty sprowadzamy z zagranicy! Ręce opadają...........
2023-02-23 15:07:59
Bugs: Wiesz ile w "tej przyszłości" kosztuje roczne ogrzewanie domu ~200m2 przy pomocy ekologicznej pompy ciepła? Jak nie wiesz to policz jakieś 22-25tyś kW * 0.8zł do tego dolicz normalne zużycie, oczywiście możesz to zrekompensować fotowoltaiką ale potrzeba jakieś 30kWp, w sumie koszty instalacji jakieś 100-120TYŚ ZŁ no i sporo miejsca na działce albo przy obecne cenie prądu ~20TYŚ zł/rok. W tym samym czasie ogrzewanie gazowe jakieś 6tyś/rok + instalacja ~15tyś. No ale już na horyzoncie są elektromobile które też jeżdżą na prąd....
2023-02-23 15:40:36
Mach: Po kolei. Bugs wprost przeciwnie, opłaca się mieć własną myśl techniczną, patenty, własny dobry wyrób , który można sprzedać w kraju i poza nim . Tyle ,że Polska ma bardzo mało takich wyrobów, które z powodzeniem konkurują na rynkach światowych no i na naszym rynku wewnętrznym. Nie wiem czy wiesz ,że elektronarzędzia produkowane w Celmie, a raczej w dawnej Cefanie to były produkowane na licencji Boscha. Zakupiona licencja przez Gierka i to z początku jego "panowania"- nie modernizowana w ostateczności się przestarzała bo 20 letni okres produkcji tych samych narządzi ostatecznie wyeliminował ich z rynku i nasz rynek zaczął sprzedawać znacznie bardziej zmodernizowane elektronarzędzia Boscha wytwarzane w Niemczech- na nowe licencje Polski nie było stać a własnej myśli technicznej nie mamy do tej pory by w tym zakresie przejąć inicjatywę- np. celmowskie młoty wyburzeniowe K1 i K2 psuły mi się bez przerwy a naprawy były drogie i to do tego stopnia ,że lepiej było chłopu dać młotek i majzel do ręki niż wykładać pieniądze na naprawy i ostrzenie dłut .Młoty Boschowskie były lżejsze , udar mocniejszy a części tak szybko się nie zużywały. jeden i drugi sprzęt miałem w firmie i mam doświadczenie. To tak jakbyś porównał ruski czołg T72 z niemieckim czołgiem Leopard 2A4. Wprost przeciwnie wymieniłem u siebie wszystkie żarówki w domu na energooszczędne i zużycie prądu spadło i te dobre żarówki chociaż droższe zarobiły na siebie. W tym roku ogrzewanie domu gazem wychodzi taniej niż węglem. Więc i tu nie masz racji. c.d.n.
2023-02-23 15:50:03
koszor: Machu - z całym szacunkiem, ale nie wiem czy zauważyłeś, że gospodarka w Eurokołchozie nie jest wolnorynkowa, chociaż tak się ją przedstawia. Niestety , ale już od dawna jest ręcznie sterowana, jak w ustroju komunistycznym. Ja pracuję na wolnym rynku, mierzę się z różnymi sprawami i nie zgadzam się z takim osądem, że jesteśmy mało pomysłowi i leniwi. Nie masz tu racji. Natomiast wraz z biegiem lat rośnie szybko grupa społeczna tzw. zasiłkowo- roszczeniowa. Nieporadni i leniwi z nawyku. I to jest dramat.
2023-02-23 15:50:27
Bugs: Mam ogrzewanie gazowe i piec na węgiel, nie musisz mi mówić ile co kosztuje bo wiem, mam też Celmowską wiertarkę, a przez lata używałem wiertarki z udarem, którą po upadku z dachu z trzeciego piętra naprawili w serwisie i działała przez kilka kolejnych lat. Marketowe "firmowe" narzędzia też znam, jak jeszcze naprawy na gwarancji odbywały się na zasadzie wymiany to każdy "szanujący" się majster kupował na robotę narzędzia w markecie i w czasie gwarancji zdążył je ze dwa razy wymienić na nowe bo się "zużyły".
2023-02-23 15:50:37
miriam11: Machu , piszesz o konkurencyjności. Czy polskie firmy miały i czy mają równe szanse??? Nie!! od samego początku byliśmy skazani na "obozy taniej pracy" wykorzystywani przez UE. Podaj proszę ile sztandarowych marek/firm jest widoczna na ogólnoeuropejskim rynku. A co złego jest w kopaniu węgla? Kto by zarobił w ostatnim roku? 20 kopalń pozamykali, za dobrej zmiany,fakt niektóre to były zabytki ale ile z nich było doposażonych ,rentownych? Komu zależało? Nie mamy nic nic swojego. I to nie dlatego że nic nie umiemy zrobić. Tylko dlatego że nam nie pozwalają.
2023-02-23 15:56:25
koszor: Bugs- pompa ciepła ma sens dla nowego, małego, pasywnego budynku. Jeżeli masz dużą rodzinę i spory dom, to jedynie pompa ciepła gruntowa miałaby sens. Masz rację, w starszym budynku takie ogrzewanie może wynieść kilkanaście tysięcy złotych. Natomiast auta elektryczne w takim wydaniu jak teraz, to utopia. Znajomy to przerabiał w zeszłym miesiącu, gdy w serwisie dostał elektryka na kilka dni. Jeżdżąc po Polsce kilka siwych włosów mu przybyło z tym ładowaniem i liczeniem kilometrów!
2023-02-23 15:57:44
koszor: miriam - zgadzam się.
2023-02-23 16:07:25
Bugs: koszor: to o pompie ciepła powiedź tym matołom z UE, dla nich nie ma różnicy, masz nie używać gazu w przyszłości bo oni tak zarządzili u .uj, i masz jeździć elektrykiem, drugi .uj i nie ważne gdzie i za ile go załadujesz. i .uj po raz trzeci.
2023-02-23 16:47:06
Mach: Milanello- w pomocy wojennej dla Ukrainy, Niemcy są po USA, a Polskę wyprzedza jeszcze Wielka Brytania. Dotyczy to przekazanych kwot, pomocy humanitarnej i pomocy zbrojeniowej -to są fakty. Niemcy, zaprzestali kupować ropę od Rosji a także gaz ziemny-pomimo, ze przed konfliktem uzależnieni byli od gazu rosyjskiego w 70%. Szybko potrafili przestawić gospodarkę i w ciągi 3 miesięcy wybudowali dwa gazo porty, co nam zajęło kilka lat. Natomiast Obajtek nadal kupuje ruską ropę zasłaniając się kontraktami i karami umownymi. c.d.n.
2023-02-23 16:50:35
Mach: ciotka matylda- trudno się z tobą nie zgodzić.
2023-02-23 16:59:38
Mach: koszor, co Ty to piszesz o tym wolnym rynku czy też jego braku w UE.? Ile ty masz lat, że masz doświadczenia z rynkiem komunistycznym? Wypiłeś za dużo? Zjadłeś za mało? Napisz konkretnie o pomysłach polskich i ich wdrożeniu ,że świat stoi w kolejce po nasze produkty.
2023-02-23 17:50:59
św. Patryk.: bugsiu piszesz dużo i głupio - "Cieszyn dziennie zatrudniał dziesiątki tysięcy ludzi, trzeba dodać produkujących nie tylko na rynek krajowy" - cała Polska zatrudniała, nawet był przez lata obowiązek pracy, hasło "czy się stoi czy się leży dwa tysiące się należy" z tego czasu pochodzi - cieszyńskie firmy dalej istnieją i zatrudniają tysiące pracowników, stare i nowe, ale na przykład Polifarb produkuje trzy razy więcej przy połowie zatrudnienia, Celma podobnie, jest Elektrometal itd - zbankrutowała natomiast fabryka prymitywnych żelazek i druga widelców, cóż w tym dziwnego, tak się dzieje na całym świcie od wieków - możesz jeszcze płakać za konnymi dyliżansami pocztowymi ale skoro nie płaczesz to widocznie na razie nie było dla debili takiego przekazu dnia
2023-02-23 17:58:56
św. Patryk.: "Celma produkowała elektronarzędzia..." itd - na licencji Boscha produkowała kolego z ciemnogrodu, licencji za miliardowe kredyty Gierka kupionej, kredyty które nam się czkawką do bodaj 2010 roku odbijały pomimo gigantycznej redukcji zadłużenia - na owe czasy te wiertarki były w siermiężnym PRL-u jak superprodukcja, w rzeczywistości już wówczas byle jakie, przeciętne - w porównaniu z dzisiejszymi jedynie wartość archiwalną mają, a co do jakości dzisiejszego sprzętu: chcesz kupić tanio to kupujesz tanie i kiepskie, chcesz mieć gwarantowaną jakość musisz zapłacić kilka razy więcej - proste dla normalnego, za trudne dla pisiora - pralka automatyczna kosztowała równowartość 8-10 pensji i po znajomości się kupowało, dziś za tygodniówkę kupisz i dziwisz się, że nie wystarcza na pokolenia?... te PRL-owskie zresztą też się psuły i to namiętnie, ale dupek z ciemnogrodu o tym nie piśnie
2023-02-23 18:03:11
św. Patryk.: nie podobają ci się sieroto po kurwizji "żarówki ekologiczne" to sobie bez problemu możesz kupić tradycyjne, tyle że wcale one nie są 10x tańsze po pierwsze, po drugie nieprawda, że mniej trwałe, a po trzecie każdy kto umie mnożyć i dodawać już dawno się przekonał że sie je po prostu opłaca instalować - i ty gamoniu też je masz na pewno, i po co tu gębę drzesz na ten temat? już nie masz bardziej idiotycznych argumentów z biuletynu partyjnego do zaserwowania?
2023-02-23 18:06:53
św. Patryk.: Bugs to klasyka PiS-owskiej ideologii - tęsknota za PRL-em ewidentnie nosem, uszami i z dupy wychodzi Kaczyńskiemu i jego świcie, tyle że im przynajmniej o władzę i koryto chodzi, zaś pożyteczni idioci typu bugs i spółka często po próżnicy tępym chórem wyją
2023-02-23 18:19:47
św. Patryk.: PRL zbankrutował i cały blok wschodni/RWPG tak samo, bo pod bezwzględnym naciskiem Moskwy rządzili nami autokraci typu Kaczyńskiego, poświęcali jak Kaczyński gospodarkę dla ideologii - jednak w odróżnieniu od tego karłowatego zasrańca byli do tego zmuszeni militarną potęgą ZSRR, zasraniec zaś dla własnej patologicznej przyjemności własne ego karmi gnojeniem Polski, Polek i Polaków - bugs i cały elektorat tej kryminalnej formacji to jeden i ten sam cuchnący ściek prywaty, durnoty, obłudy i zakłamania
2023-02-23 20:36:27
Bugs: Nie podoba mi się matole, że ktoś na siłę narzuca mi korzystanie z rozwiązań droższych i próbuje argumentować to jakimiś ekologicznymi bzdetami, przy czym same te rozwiązania z założenia nie są ekologiczne. Mamy deficyt energetyczny, wszyscy trąbili w 2022, że w zimie może w Europie brakować prądu ale to jednocześnie nie przeszkadza żeby UE snuła sobie utopijne wizje uzdrowienia świata przez elektryfikacje. BTW: sprzęt produkowany przez Celmę na licencji Boscha był i tak 100x lepszy od tego co dzisiaj Bosch sprzedaje w markecie, tak samo jak 3/4 elektronarzędzi kupionych na targowym straganie 15 lat temu BEZ metki "made in china" jest lepsza od tego marketowego syfu w podobnej cenie.
2023-02-23 20:57:29
miriam11: Poifarb nie jest polski należy go korporacji PPG amerykanie, Celma Cieszyn to Indukta Włosi.
2023-02-23 21:03:08
miriam11: I tu się Bugs zgadzam z tobą w 100% , brak wolnego wyboru. UE wpierd..la się w nasze życie na całego. Hugo kogo powinno obchodzić czym jeździmy lub jaki telewizor chce powiesić na ścianie.
2023-02-23 21:42:28
Boska Adela: od urodzenia się wam, pisie bobki, do życia wpierd..alają wszyscy i ze wszystkim, ale wam przeszkadza tylko Unia - bo macie mózgi zdemolowane przez propagandę PiS, i to w najbardziej optymistycznej wersji, bo ja bym się nie zdziwiła gdybyście byli wprost przez Moskwę sponsorowani, tak klarownie proputinowskie są te wasze wypociny
2023-02-23 21:47:08
Boska Adela: miriam dobrze piszesz, dopiero Polifarb amerykański czy Celma włoska potrafiły pokazać na co je stać, za PRL-u to niewydajne, zapijaczone molochy były z przerostami zatrudnienia i wieloma innymi chorobami, a już Polifarb bez wątpienia uchodził za najgorszy zakład w okolicy
2023-02-23 21:55:41
krzysztofmn: mamy w domu 2 albo nawet 3 celmowskie boschki z przystawkami, chętnie te cuda techniki koneserowi i znawcy odstąpię do kolekcji zabytków techniki, w promocji dam po 350 zł za sztukę, przystawki od 100 zł, jest też szafka na cały zestaw, lekko przyprószona - 150 biorę za nią bez pytania o partyjną przynależność, kolejność zgłoszeń decyduje o wyborze kupca
2023-02-23 22:28:23
"tom": ... coś ty krzysrtofie! Lombard otworzył(?) Daj zarobić tym którzy je prowadzą, a nie zgrywaj łaskawcy w promocji, tym bardziej bez przynależności partyjnej ;-)
2023-02-24 07:02:25
TYRRANOZAURR: O!!! ale komedia, HA HA. Unia dymie Was jak chce, a Wy dalej mówicie: tym co Wam w twarz plują, że deszcz leje. Tak bardzo Wam się podoba ta zgniła, skorumpowana Bruksela i Unia to wyjeżdżajcie do niej, nikt Was tu w tej "PISowskiej" Polsce nie trzyma na siłę. Po co bierzecie pieniądze od Państwa... wyjedziecie to w skarbcu będą pieniądze, a Unia i Bruksela Was wesprze, przyjmie z otwartymi rękoma i zamknie w przytułkach, lecz zanim to nastąpi, wpierw wam mózgi i zadki porządnie wypierze. Pieprz... Unię i całą Brukselę. Polsce ona jest niepotrzebna. Tylko Poleksit wyprowadzi Nas z tego dołka bagna i rozpaczy. Mamy swoje prawo, swoją Konstytucję i Nikt nie będzie nam mówić czym mamy jeździć i co jeść. Precz z Unią.
2023-02-24 08:19:10
sierżant_Niemyty_Wycior: ruskie trolle won z polskich mediów
2023-02-24 08:41:29
Mach: Tyrranozaurr: trafna ksywa i działa na Bugsa i miriam11. Ty jesteś im potrzebny do wylewania sadomasochistycznych bredni. Dokładnie wpisujesz się w narrację rządzących, ale nic z tego. Przetrzymamy tą ekipę i tych, którzy są na bocznym torze postępu i usiłują zawrócić ten pociąg z kursu na zachód do którego wsiadła większość Polaków i porusza się w tym kierunku od około 30 lat. Tym leniuchom, którzy chcą zawrócić na wschód pozostaje jedynie furmanka i" boszka" od krzysztofa mm z wiertłem wkręconym we własne kolano i mózgiem o objętości Tyrranozaurra.
2023-02-24 10:22:28
oxjas1: W duzym uproszczeniu - te 30%, ktore glosuja na PiS to pasozyty o mentalnosci chlopa panszczyznianego. Dla nich PiS jest gwarancja bytu na koszt innych na zasadzie ( notabene znane z czasow komuny - czy sie stoi czy sie lezy 1000 + sie nalezy). Drugie 30% marzy o UE ( czesc z nich wyemigruje i tak z Polski) a 40% ma to wszystko w d… Tylko Polski szkoda !
2023-02-24 10:53:56
"tom": @ jasperQ, po twoim wpisie popłakałem się - z żalu oczywiście. Przeżyłem też déjà vu, czytając " ...przetrzymamy tą ekipę i tych, którzy są na bocznym torze postępu i usiłują zawrócić ten pociąg z kursu na zachód do którego wsiadła większość Polaków... " - istny orgazm kipiący z wiaduktów schyłkowych lat PRL'u, Oczywiście!!! wiadukt musi być przynajmniej tak długi jak w Kocobedzu-Boguszowicach, by ta propagandowa myśl się zmieściła ;-)
2023-02-24 10:59:54
"tom": ... a propos, POCIĄGU, pędzącego po dobrobyt na zachód, można sobie dać obciąć...., że krewni pasażerów tego wehikułu podróżowali kiedyś podobnym - "Pociągiem Przyjaźni";-)
2023-02-24 11:08:02
Bugs: Wy to macie jednak ciasne mózgi jak zakładacie, że każdy kto narzeka na UE jest od razu pisowcem. Zmartwię Was, są tysiące, setki tysięcy ludzi którzy nie głosowali na pis, a narzekają na UE. @Mach: Polska od lat 90-tych w tym "pociągu do europy" jest ostatnim wagonem i wchodzenie do dupy UE niczego nie zmieni bo jesteśmy dla nich rynkiem zbytu i taniej siły roboczej. Paradoksalnie wojna na Ukrainie spowodowała, że dziś znaczymy więcej niż wcześniej w skali europy ale to nie zasługa pisu tylko sytuacji na świecie i w europie. Fakt natomiast jest taki, że po wyborach obojętnie kto wygra gdyby wojna w Ukrainie się skończyła będzie wtedy nasz nowy rząd miał wielkie pole do popisu jak to wszystko rozegra.
2023-02-24 12:19:21
Mach: Bugs: nie ma próżni w polityce. PiS obrał kurs na polexit chociaż otwarcie temu zaprzecza bo wie, że większość społeczeństwa chce i popiera naszą obecność w strukturach europejskich. Oczywiście nie każdy musi formalnie należeć do PiSu, wystarczy ,że się wpisuje w narrację tej partii i ich medialną tubę i powtarza jak mantrę ich partyjny przekaz, więcej nie trzeba. Historycznie, to niektórzy bardziej popierali komunizm chociaż do partii komunistycznej nie należeli. Więc to żaden wyznacznik Bugs. Tysiące narzekających na UE to nie miliony więc to nadal margines ogółu- przypomnę ci ,że w tej sprawie było referendum i przynależność do UE ma nadal największe poparcie w społeczeństwie polskim- to są fakty. Osobiście mam wątpliwość czy jesteśmy tym ostatnim wagonem w UE, a jeżeli tak jest to rządzący i PiS o to usilnie zabiega no i Ty także wpisujesz się w tą metaforę. Osobiście uważam ,że niezależnie od wagonu wolę siedzieć w tym pociągu nawet w ostatnim wagonie by nie pozostać na dworcu niczym menel Bugs korzystający z ogrzanych pomieszczeń licząc na ochłap podróżnych rzucanych z ostatniego wagonu pociągu o nazwie UE, w twoją Bugs stronę byś przeżył tam kolejną dobę nim cię straż miejska namierzy. Co do rynku zbytu to pełna zgoda zasypują nas wyrobami, których my nie wiele mamy własnej produkcji by ich nimi zarzucić a oni chcieli by je kupować. Zostaliśmy sprowadzeni do roli taniej siły roboczej bo niestety za wiele nie potrafimy- okres izolacji obozu komunistycznego odcisł piętno na naszym społeczeństwie, ale idzie nowych ludzi plemię znających języki i tendencja jest korzystna dla przyszłości Polski i następnych pokoleń w długim okresie czasu 30 lat sporo nadrobiliśmy. Wojna na Ukrainie i sytuacja Polski w tym konflikcie to osobny rozdział do dyskusji.
2023-02-24 12:38:26
TYRRANOZAURR: Mach: SKORO CI TAK TO WADZI TO TWOJA UNIA CIĘ ZAPRASZA, TYLKO PAMIĘTAJ: IDZ TAM POCHYLONY I WYGIETY DO PRZODU
2023-02-24 12:50:42
Bugs: Mach: nie sympatie polityczne są wyznacznikiem poparcia dla przynależności UE bądź nie JEŻELI chodzi o jednostkę ludzką. Można się w ogóle polityką nie interesować, nie głosować, a UE popierać bądź krytykować ALE popieranie przynależności do UE nie przekreśla możliwości krytykowanie poszczególnych jej POLITYCZNYCH decyzji, a takimi są decyzje dotyczące np. polityki klimatycznej. No chyba, że albo w całości popierasz UE albo nie i jesteś wrogiem publicznym no ale to PRL w pełnej krasie.
2023-02-24 13:29:02
Mach: Tyrranozaurr, taka skamielina jak Ty, bystrością się nie wyróżnia. Więc pasujesz do starego systemu, który bezpowrotnie się dla ciebie skończył w kredzie-straszny jaszczurze.
2023-02-24 13:39:23
Mach: Bugs, przecież nikt ci nie zabrania krytykować. Wszystkie decyzje UE, muszą uzyskać jednomyślność i muszą być ratyfikowane przez kraje członkowskie - polityczne decyzje nie są prawem unii a jedynie propozycjami rozwiązań w perspektywie. I nie każdy prezentowany pomysł uzyska jednomyślność krajów członkowskich- dotyczy to także polityki klimatycznej. Planeta ziemia jest naszym jedynym środowiskiem, w którym możemy my przeżyć i następne pokolenia. Więc ochrona klimatu jest naszym egzystencjalnym zadaniem dla przyszłych pokoleń.
2023-02-24 13:54:33
św. Patryk.: bugsiu możemy się umówić, że ty nie krytykujesz Unii i jej politycznych decyzji tylko wyrażasz tęsknotę za PRL-em, ale taka zmiana etykietki w niczym nie zmienia faktu że pieprzysz o klimacie itp jak niezdrowy na umyśle
2023-02-24 14:08:42
Bugs: Nie, ja właśnie krytykuje UE za jej polityczne decyzje dotyczące urojeń z wykorzystania energii elektrycznej pozyskanej z źródeł odnawialnych, blokady produkcji samochodów spalinowych, blokady wykorzystania gazu do ogrzewania domów itd.
2023-02-24 15:50:25
św. Patryk.: dalej pieprzysz, żaden z tych tematów nie jest polityczny, owszem jest kwestia urojeń ale twoich
2023-02-24 20:07:02
Mach: Bugs pomyśl, zasoby Ziemi są ograniczone i miejsce na Ziemi dla wszystkich istot żywych także. Wyobraź sobie bezmiar kosmosu i przemierzającą przez ten bezmiar naszą galaktykę długą na miliony lat świetlnych, nasz wirujący i przemieszczający się układ słoneczny i w tym naszą Ziemię-jedyne środowisko ,w której wszystko co żyje może się rozwijać w tych ograniczonych zasobach z przeludnieniem sięgającym granic możliwości, człowiekiem posiadającym coś niezwykłego inteligencję, który musi mieć świadomość, że żyjąc wyczerpuje te zasoby pozostawiając nieuchronnie odpady swojej egzystencji. Czy jeśli na tej tratwie w bezmiarze oceanu by przetrwać nim uda się nam opanować kosmos te zasoby trzeba będzie reglamentować to oczywiście Bugs trzeba będzie te i inne założenia umożliwiające nam wszystkim istotom żywym przetrwanie to trzeba będzie je przyjąć jeśli ta istota inteligentna nadal chce się właśnie tym wyróżniać. A więc ograniczyć, populację, korzystanie z kopalin, ograniczyć gazy cieplarniane wynikające z nadmiaru hodowli a więc ograniczyć spożycie mięsa, produkcję przemysłową ilość samochodów, samolotów statków produkcję odzieży itd. do nowych czasów trzeba nowego człowieka. Będzie trzeba sięgać po inne alternatywne źródła energii, źródła białka, alternatywny transport itd. inaczej podzielimy los Tyrranozaurra.
2023-02-27 11:04:57
Bugs: Normalnie Mach wzruszyłem się... "poczytasz mi mamo" jeszcze?
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: