Cieszyn: I Międzynarodowy Kongres Automobilowy
Obchodzone w tym roku 200 lat polskiej motoryzacji skłoniło Cieszyńskie Stowarzyszenie Auto Weteranów do zorganizowania I Międzynarodowego Kongresu Automobilowego. Tym samym już w piątek (25.09) do Cieszyna zjechały pojazdy polskiej konstrukcji, począwszy od roku 1815 do tych najnowszych z 2015 roku. Kongres był okazją do podziwiania jednośladów takich jak: junaki, WSK, czy motorowery Komar, Romet itd., a także syrenek, polskiego fiata chociażby z roku 1938, czy najnowszych samochodów takich jak: fiat 500, alfa romeo, lancia.
Kongres nie kręcił się jednak tylko wokół pojazdów. Wiele uwagi poświęcono Józefowi Bożkowi – konstruktorowi, mechanikowi i wynalazcy pochodzącemu ze Śląska Cieszyńskiego. Bożek urodził się w Bierach niedaleko Skoczowa w 1782 roku. I choć ma polskie korzenia, jak podkreślają organizatorzy Kongresu, jest postacią mało znaną w Polsce, czy po prostu zapomnianą. To weekendowe spotkanie z motoryzacją w Cieszynie było okazją do przypomnienia i przybliżenia jego sylwetki. Piotr Pluskowski pomysłodawca i organizator Kongresu zaznaczył, iż to właśnie postać Bożka zainspirowała go do zorganizowania tego spotkania. Pomysł pojawił się dzięki postaci Bożka. Pisząc pracę doktorską natrafiłem na materiały związane z Józefem Bożkiem. Jest to zapomniany człowiek śląska. Pierwszy pisał już o nim Szersznik. (…) Tworząc swoją pracę z historii motoryzacji natrafiłem na te tematy i postanowiłem je drążyć. Dwa lata temu wydałem pierwszą książkę na temat Bożka. Badając głębiej tę tematykę stwierdziłem, że wszystkie media czeskie są poświęcone Bożkowi ale jako Czechowi. My na Śląsku Cieszyńskim może jeszcze wiemy kim był Bożek ale im dalej sięgając w Polskę tym ta wiedza jest coraz uboższa, a przecież to był Polak, Ślązak, wychowany w polskiej rodzinie, ochrzczony w katolickim, polskim kościele – przyznał w rozmowie z nami Pluskowski.
O Józefie Bożku można było dowiedzieć się czegoś więcej m.in. podczas konferencji, która znalazła się w programie Kongresu. Ponieważ panele dyskusyjne miały miejsce w sali sesyjnej cieszyńskiego magistratu przybyłych gości, mieszkańców i kolekcjonerów przywitał Burmistrz Cieszyna Ryszard Macura. Witam zacnych gości, którzy mają ogromny wpływ na wizerunek motoryzacji w Polsce. To jak ona funkcjonuje zawdzięczamy m.in. Wam. Z ogromnym szacunkiem zwracam się również w kierunku organizatorów, bo to wyjątkowe przedsięwzięcie. Piotr Pluskowski mówił, że nie możemy tej ważnej rocznicy pominąć. Serdecznie podziękowania i gratulacje za pomysł. Witam wszystkich w Cieszynie, mieście książęcym. Mieście, które dziś jest stolicą powiatu cieszyńskiego i przez wieki odgrywało znaczącą rolę. To właśnie na terenie Księstwa Cieszyńskiego urodził się wspominany już przez Halinę Szotek Józef Bożek, który został odkryty m.in. przez Leopolda Szersznika, wybitną postać dla Śląska Cieszyńskiego – mówił Macura.
Burmistrz wspomniał podczas swojego wystąpienia nie tylko o Józefie Bożku ale także o księdzu Leopoldzie Szerszniku, Muzeum Śląska Cieszyńskiego, Muzeum Drukarstwa i cieszyńskiej Książnicy. Zachęcam do odwiedzenia Książnicy Cieszyńskiej, bo to właśnie tam znajduje się wyeksponowana biblioteka księdza Leopolda Szersznika. Zachęcam również do odwiedzenia Muzeum Śląska Cieszyńskiego gdzie znajdują się eksponaty gromadzone przez Szersznika. Cieszyn jest pełen kultury, dorobku i z tego jesteśmy dumni. Wiem, że organizatorom tego wydarzenia zależałoby aby stworzyć szlak motoryzacji i aby Cieszyn znalazł się na takim szlaku – dodał Burmistrz.
Wykłady podzielono na trzy panele. Pierwszy poświęcony był polskiej motoryzacji, drugi muzealnictwu technicznemu w Polsce zaś trzeci, który zaplanowano na sobotę (26.09), społecznemu modelowi polskiego muzealnictwa motoryzacyjnego. W programie Kongresu nie zabrakło również zwiedzania cieszyńskiego Browaru oraz wyjazdu do Koprzywnicy gdzie znajduje się Techniczne Muzeum Tatry.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.