Jak się uczyc efektywnie?
Rozmowa z panią Magdaleną Gawlikowską, współzałożycielką Centrum językowo-edukacyjnego forMat w Cieszynie.
DZ: W ciągu ostatnich kilku lat obserwować możemy na naszym lokalnym, cieszyńskim rynku pojawianie się kolejnych ofert edukacyjnych: szkół językowych, kursów, warsztatów, korepetycji. Jaka idea przyświecała powstaniu Centrum językowo-edukacyjnego forMat?
MG: Pomysł na powstanie CJE forMat zrodził się po wieloletniej praktyce, obserwacji rynku edukacyjnego i śledzeniu zmieniających się potrzeb edukacyjnych. Najistotniejszy jest fakt, że Centrum zostało założone nie przez menagerów, ale przez nauczycieli – aktywnych od lat zawodowo, doświadczonych, znających także specyfikę środowiska lokalnego. Chcieliśmy stworzyć miejsce, w którym we współpracy ze sprawdzonymi lektorami, trenerami i metodykami, będziemy przede wszystkim dbać o jakość nauczania i jego efektywność, a także o indywidualne podejście do każdego ucznia.
DZ: Możemy w mnogości ofert na rynku poczuć się nieco zdezorientowani. Jak wybrać dobrze, czym się w wyborze kierować?
MG: To prawda, że oferta jest bogata, dlatego wybierając miejsce edukacji dla nas i naszych dzieci, powinniśmy wiedzieć, na co zwracać szczególną uwagę. Aby nauka była efektywna, po pierwsze powinna odbywać się w małych grupach. Wiele szkół językowych jednak, pomimo deklaracji reklamowych, tworzy grupy wieloosobowe, obniżając kusząco koszt kursu, ale zmniejszając jednocześnie jego jakość i efektywność. Często okazuje się, że po takim kursie znajomość języka okazuje się dużo słabsza od oczekiwanej przez klienta, pomimo jego starań. Dlatego bardzo dbamy o to, aby w naszej szkole grupy nie przekraczały 6 osób. Im mniejsza grupa, tym bardziej indywidualne podejście do ucznia i bardziej efektywna i intensywna nauka. Staramy się zawsze dostosować do życzeń klienta i jego potrzeb, także w sprawie terminów zajęć.
Drugą istotą kwestią jest dobór osoby prowadzącej. Oczywistym jest, że każda placówka zachwala swoją kadrę, warto jednak przyjrzeć się bliżej temu, kto naprawdę będzie uczył nas i nasze dzieci. Znam szkoły, w których w ciągu trwania kursu lektor zmieniał się kilka razy i za każdym razem była to osoba bez pełnego wykształcenia pedagogicznego i filologicznego lub bez doświadczenia w tego typu pracy i referencji.
DZ: Jaki powinien być więc nauczyciel, aby nauka z nim przynosiła oczekiwane efekty?
MG: Przede wszystkim nieprzypadkowy! W wyniku reformy coraz częściej spotyka się sytuacje, że nauczyciel uczy wyłącznie, jak zdać egzamin, zamiast rozbudzać prawdziwa pasje i zainteresowanie językiem, co z kolei jest najlepszym sposobem, aby nauka stała się przyjemnością, a tym samym była skuteczna. Uczenie się języka to jak wędrówka z przewodnikiem po nieodkrytych rejonach, jeśli mamy dobrego i doświadczonego przewodnika, którym w tym przypadku jest nauczyciel, z przyjemnością pokonujemy drogę. Doświadczony nauczyciel wie, jak zachęcić, jak urozmaicić zajęcia, ale przede wszystkim jest wrażliwy na potrzeby ucznia i traktuje go indywidualnie.
DZ: Czy to nie tylko piękna idea, slogany?
MG: To zależy, co dla kogo jest priorytetem. My postawiliśmy od początku na kadrę i jakość nauczania i to jest dla nas najważniejsze. Dlatego wszyscy nasi lektorzy są nie tylko wykształceni i doświadczeni, ale są też prawdziwymi pasjonatami tego, co robią z powodzeniem od lat. Nie tylko uczymy, chcemy także zaszczepić naszym uczniom miłość do kultury i języka. W tym celu organizujemy imprezy, na które zapraszamy ciekawych ludzi i dzielimy się nasza pasja. Chcemy pokazać, że język , to nie tylko zbiór zasad gramatycznych i lista słownictwa, ale bogactwo kultury, ciekawi ludzie, inne obyczaje, jedzenie inna wrażliwość. W zeszłym roku odbył się u nas na przykład Dzień Francuski i Dzień Hiszpański.
DZ: Bardzo często decydującym kryterium naszego wyboru staje się cena kursu.
MG: Jeśli komuś zależy na jakości i pozytywnym efekcie końcowym, to wie, że towar najtańszy nie spełni jego oczekiwań. Nie zapominajmy, że „kto tanio kupuje, kupuje dwa razy”. Oszczędność często bywa pozorna. Kusząco niska cena kursu często okazuje się pułapką i w znaczący sposób odbija się na jakości oferowanych usług. Trzeba pamiętać, że kupując towar złej jakości, możemy go zwrócić, ale decydując się na tani kurs kiepskiej jakości, narażamy się na ryzyko straty nie tylko pieniędzy, ale przede wszystkim cennego czasu, który w procesie nauki jest przecież kluczowy. Dlatego uważam, że cenę zawsze należy rozważać w stosunku do jakości – liczebności grup, częstotliwości zajęć, profesjonalizmu kadry, możliwości dostosowania się do potrzeb i oczekiwań klienta.
DZ: Czy nazwa Centrum językowo-edukacyjne oznacza, że Państwa oferta wykracza poza to, czym zwykle zajmują się szkoły językowe?
Tak, obejmuje ona znacznie szerszy aspekt edukacji. We współpracy z renomowaną, działającą od wielu lat na terenie całej Polski Akademią Nauki, dbamy o rozwój intelektualny i emocjonalny dzieci i młodzieży, organizując kursy szybkiego czytania, technik pamięciowych, asertywności, itp. Wspieramy też rozwój intelektualny i zawodowy dorosłych. We wrześniu, właśnie wspólnie z Akademią Nauki, organizujemy bezpłatne warsztaty, podczas których można zobaczyć, jakimi metodami uczymy (harmonogram Dni Otwartych dostęny na OX.pl w dziale „wydarzenia” - dopisek redakcja). Wiemy także, że w procesie przygotowań do matury, wielu uczniów korzysta z tzw. „korepetycji”, a nie zawsze są one w pełni profesjonalne. Chcieliśmy zaproponować nowa formułę zajęć dająca możliwości przygotowania się do pierwszego w życiu ważnego egzaminu maturalnego z różnych przedmiotów. Gwarantujemy, ze są one prowadzone przez egzaminatorów maturalnych, przez co w pełni zgodne z obowiązującą podstawą programową. Chcemy pokazać ze nauka nie musi kojarzyć się tylko z nudnymi zajęciami, ale może być kreatywną przygoda.
Chcemy tez pomóc osobom z coraz częstszymi problemami dyslektycznymi i logopedycznymi, dlatego proponujemy zajęcia pomagające uporać się z tymi dysfunkcjami.
DZ: Niedawno zmienili Państwo siedzibę…
Tak. Nasza szkoła znajduje się teraz w nowo otwartym budynku „Galeria Pasecki” przy ulicy Bobreckiej 25, który zapewnia komfortowe warunki dla klienta i lektorów. Zdecydowaliśmy się na przeprowadzkę przede wszystkim po to, aby umożliwić naukę w naszej placówce osobom niepełnosprawnym, które serdecznie zapraszamy na wszystkie zajęcia. Budynek jest przystosowany do potrzeb tych osób!
artykuł sponsorowany
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.