Weekendowe Propozycje Rowerowe (WPR, trasa 18): Do ujścia Olzy
Od źródła do ujścia Olza ma ok. 99 km, od Cieszyna do ujścia tylko 37 km, zaś trasą rowerową niewiele więcej. Nasza rzeka dzieli Polaków i Czechów, jednak nie jest to obecnie żadna przeszkoda i możemy pojechać do woli tak, jak chcemy.
Trasa zawiedzie nas do miejsca, gdzie Olza wpada do Odry, następnie poprowadzi do czeskich bunkrów i Bohumina. W drodze powrotnej odwiedzimy Orłową.
Początek na Moście Przyjaźni pod zamkiem. Przez park, a następnie ul. Karwińską dostaniemy się do Kocobędza, skąd już wygodną niezależną trasą rowerową nr 6257 możemy jechać wzdłuż Olzy aż do Dziećmorowic.
Karwina Darków | Ścieżka rowerowa nad Olzą |
Ścieżka rowerowa nad Olzą | |
Co jakiś czas towarzyszy nam widok wysokich kominów elektrowni, gdy jedziemy bocznymi drogami, cały czas trzymając się za znakami trasy.
Elektrownia Dziećmorowice | Nad Olzą w Dziećmorowicach |
W Dolnej Lutyni możemy zobaczyć na polach niewielkie bunkry zwane Ropikami, wybudowane przez Czechosłowację w 1937 r.
Ropik w Dolnej Lutni | Ropik w Bohuminie Szonychlu |
Olbrzymia ilość bunkrów miała zabezpieczać granicę z Niemcami i Polską. Oprócz niewielkich schronów budowano też ciężkie schrony bojowe. Na Śląsku Cieszyńskim zachowały się 4 takie obiekty. Odzyskanie Zaolzia w 1938 r., zwane u Czechów aneksją, skutecznie przerwało dalsze prace fortyfikacyjne.
Schrony co prawda znalazły się w polskich rękach, jednak w 1939 r. nie zostały wykorzystane i po wybuchu II WŚ przeszły w ręce niemieckie. Niemcy wymontowali z nich kopuły, a następnie przewieźli je wraz z wyposażeniem w inne miejsca.
Podążając wzdłuż Olzy docieramy do Kopytowa i dalej aż do miejsca gdzie wody Olzy łączą się z wodami Odry.
Stojąc na samym cyplu znajdujemy się w najniższym miejscu na Śląsku Cieszyńskim – 191 m n.p.m.
Droga do miejsca ujscia Olzy | Olza z lewej i Odra z prawej |
Odra i Olza | Olza i Odra razem |
Wracamy do Kopytowa. Przy kościółku możemy zobaczyć słup graniczny, taki sam, jakie znamy z Zebrzydowic, Pruchnej, Zbytkowa czy Strumienia. Został on przeniesiony właśnie z miejsca gdzie Olza wpada od Odry, gdzie stał na dawnej granicy prusko-austriackiej. Z Kopytowa jedziemy do Starego Bohumina, mając po prawej stronie tzw. Meandry Odry i wkrótce napotykamy znaczki trasy rowerowej nr 56. W tym rejonie w zaroślach ukryte są dwa ciężkie schrony bojowe. Schron MO-S 2 „U školy” i schron MO-S 3 „U mlýna”.
Słup graniczny w Kopytowie | Ciężki schron MS 2 „U školy” |
Ciężki schron U Młyna | Ciężki schron U Młyna |
Nieco dalej przyjeżdżamy koło wieży wodnej i skansenu techniki wojskowej Ironclad, gdzie możemy zobaczyć pojazdy wojskowe i samochody z minionej epoki. Gdyby ktoś miał zachciankę, to może nawet się przejechać lub wynająć taki pojazd np. na ślub.
Ironclad | Ironclad |
Przejeżdżamy przez rynek Starego Bohumina, a następnie mostem przez Odrę udajemy się tylko na moment na polską stronę do Chałupek. Chałupki, czyli dawny Annaberg, stanowiły przez wieki całość z leżącym tuż za Odrą miastem Bohumin (Oderberg). Po zawarciu w 1742 r. „pokoju wrocławskiego” (kończącego wojnę siedmioletnią), miasto zostało podzielone na część austriacką i pruską.
Stary Bohumin | Bohumin most |
Bohumin most | Stara mapa Bohumina i zamku (archiwum Opawa) |
Barokowy zamek mieści obecnie w swych murach restaurację i hotel. Po objechaniu zamku wracamy do Czech drugim mostem. Kawałek dalej widzimy unikatowy bunkier MO-S 5 "Na trati", czyli „przy torach”. Obiekt składa się właściwie z dwóch bunkrów przedzielonych dawniej linią kolejową, a obecnie drogą krajową. Oba bunkry są dwupoziomowe i połączone są ze sobą podziemnym korytarzem o długości 22 m, przez który da się przejechać rowerem. Każda z części uzbrojona była w jedną armatę i trzy ciężkie karabiny maszynowe. Ponadto bunkry miały po jednej wieży pancernej wyposażonej w ckm i rkm.
Chałupki zamek | Bunkier przy torach |
Bunkier przy torach |
Z tego miejsca jedziemy przez rondo prosto do następnego ciężkiego schronu MO-S 4 „U šedé vily”. Potem kierujemy się w stronę Aquaparku i do parku miejskiego.
W parku znajduje się plac zabaw, jakiego nie znajdziemy w najbliższej okolicy. Tzw. Ścieżka Mougliego to 6 drewnianych wieży połączonych ze sobą różnymi przejściami, linami i siatkami. Konstrukcja jest ogólnie dostępna i warto tu przyjechać nawet bez rowerów z dziećmi.
Bunkier przy szarej willi | Bohumin Park Mougliego |
Bohumin Park Mougliego |
Z Bohumina jedziemy w stronę Karwiny i niebawem trafiamy na trasę rowerową nr 56, którą podążamy do Orłowej. Mijamy nowe centrum miasta z blokami mieszkalnymi, park leśny oraz osiedla domków jednorodzinnych aż trafimy do starego centrum z dużym neogotyckim kościołem.
Na wzgórzu, gdzie obecnie znajduje się park, stał dawniej pałac.
Na obecny wygląd miasta miała wpływ działalność górnicza. Zdarzało się tak, że z dawnych wyrobisk ulatniał się gaz, który utrudniał życie mieszkańcom. W jednym miejscu postanowiono wybudować niewielką altankę z kominkiem odprowadzającym gaz i go podpalić. Powstał w ten sposób tzw. „wieczny ogień”, który palił się przez kilka lat rozświetlając plac i część ulicy. Ogień został zgaszony w czasie II WŚ przez Niemców w obawie przed nalotami, gdy zaciemniano miasta.
Orłowa kościół katolicki | Orłowa wieczny ogień obecnie |
Orłowa wieczny ogień kiedyś |
Jadąc dalej w kierunku Dąbrowy mijamy kościół ewangelicki i Dinopark.
Orłowa, kościół ewangelicki | Orłowa, kościół ewangelicki |
Orłowa kościół ewangelicki | Dinopark |
Z tego miejsca można w różnoraki sposób wrócić do Cieszyna. Aby ominąć główne drogi, proponuję jechać w stronę kopalni CSA, potem tylko kawałek w prawo główną i skręcić w lewo do Stonawy. Następnie przez Stonawę i Łąki, tak jak na mapce, w stronę Cieszyna.
Trasa liczy ok 90 km.
Tekst i zdjęcia: Daniel Pipień
Daniel Pipień - 39 lat i kilkadziesiąt tysięcy kilometrów na liczniku. Od dziecka pasjonuje się zwiedzaniem i rowerami. Amatorsko startuje w zawodach MTB. Łącząc pasję rowerową i ciekawość świata, poznaje Śląsk Cieszyński i swoimi pomysłami na ciekawe wycieczki rowerowe dzielić się będzie również z Wami.
Wycieczki i wyprawy rowerowe Daniela możecie śledzić na jego, prowadzonym od 2009 roku, blogu: http://daniel3ttt.bikestats.pl/
Poprzednie odcinki:
- Odcinek 1: Szańce Jabłonkowskie
- Odcinek 2: Jabłonków i gródki w dolinie Olzy
- Odcinek 3: Wokół Cieszyna i Czeskiego Cieszyna
- Odcinek 4: Białogród i cesarsko-pruskie słupy graniczne
- Odcinek 5: Szlakiem Ondraszka
- Odcinek 6: Frysztat i dawna Karwina
- Odcinek 7: Śląska (Polska) Ostrawa
- Odcinek 8: Droga "książęca" do Bielska
- Odcinek 9: Zamki nad Piotrówką
- Odcinek 10: Dookoła Skoczowa
- Odcinek 11: Szlakiem hutnictwa-Ustroń
- Odcinek 12: Huta trzyniecka i okolice
- Odcinek 13: Gronie nasze gronie-Wisła
- Odcinek 14: Brenna i okoliczne góry
- Odcinek 15: Rowerem na Jaworowy i z Jaworowego
- Odcinek 16: Czantoria na rowerze
- Odcinek 17: Godula, Ropiczka i Praszywa
Za tydzień Daniel Pipień zaprosi nas na wycieczkę "Do źródła Olzy"
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.