Ta usterka to dramat dla kierowcy. Nie daj się zaskoczyć
Zerwanie paska rozrządu to dramat dla posiadacza samochodu. Od razu unieruchamia pojazd. Co gorsza, w przypadku ogromnej większości silników, dochodzi do zderzenia zaworów z tłokami i ich pogięcia. Naprawa to koszt kilku tysięcy złotych, co zwłaszcza w samochodach wartych 10-15 tys. zł okazuje się być niemalże nieopłacalne.
– Klienci często bagatelizują ten problem. Przeciągają termin wymiany o kilka, a nawet kilkanaście tysięcy kilometrów. To igranie z ogniem – mówi Grzegorz Partyczny, szef serwisu salonu seata „Komot Beskidy” z Czechowic. I dodaje: – Staramy się na wiele sposobów uświadamiać ludzi, jak ważne jest regularne wymienianie rozrządu. Oferujemy też mnóstwo atrakcyjnych promocji, tak jak np. teraz w przypadku silników 1.4 i 1.6 MPI aut grupy volkswagena (VW, Audi, Skoda, Seat), gdy zmiana kompletu rozrządu kosztuje u nas 899 zł, czyli o kilkaset złotych mniej niż normalnie.
Wspomniany przez G. Partycznego komplet rozrządu to nie tylko pasek rozrządu, ale także wszystkie rolki, napinacz oraz pompa cieczy chłodzącej.
O tym, kiedy należy wymieniać rozrząd, mówi książka serwisowa. Informacje te znaleźć można także w internecie. Zazwyczaj to okres co ok. 90 000 km lub co kilka lat. Ten drugi parametr jest niezwykle ważny. Jest bowiem wielu kierowców, którzy pokonują rocznie swoimi samochodami 5-10 tys. kilometrów. Nie oznacza to jednak, że rozrząd zmieniać powinni po odpowiednio 18 lub 9 latach. W ich przypadku, o wymianie decydować będzie interwał czasowy, jaki producent przewidział dla danego modelu, czyli zazwyczaj 5 lub 6 lat. – Jeżeli producent nie deklaruje, co ile lat należy wymieniać rozrząd, to warto przyjąć zasadę nieprzekraczalnego okresu pięciu lat – tłumaczy Grzegorz Partyczny z seata. I podsumowuje: –Wymianę paska czy łańcucha rozrządu najbezpieczniej zlecić profesjonaliście. Samodzielna wymiana może mieć negatywne skutki. Minimalnie złe ustawienie mechanizmu pogorszy osiągi, a co gorsza może doprowadzić do kolizji tłoków z zaworami, co skutkuje bardzo kosztowną naprawą.
Komot Beskidy – autoryzowany dealer i serwis marki Seat
tel: 32 214 46 55
serwis@komot.pl
Czechowice-Dziedzice, ul. Świerkowicka 26
Artykuł sponsorowany