Sołtysi się szkolili
W sobotę, 10 września w Starostwie Powiatowym w Cieszynie odbyło się II Forum Sołtysów Powiatu Cieszyńskiego. Pomysł na organizację Forum był oddolną inicjatywą, z którą do Starosty Cieszyńskiego wystąpili w 2019 roku sołtysi z terenu powiatu cieszyńskiego. Celem Forum jest integracja środowiska sołeckiego, podnoszenie wiedzy i kompetencji sołtysów oraz rad sołeckich we wdrażaniu i wykorzystywaniu funduszy sołeckich, ułatwianie współpracy pomiędzy nimi, a organami administracji samorządowej, dbanie o interes środowisk wiejskich, wymiana doświadczeń oraz zdobywanie wiedzy.
Po dwóch latach przerwy związanej z pandemią w tym roku miała miejsce II edycja tego spotkania. Forum podzielono na 2 części. Rozpoczęło się od wykładu motywacyjnego Sławomiry Godek animatorki społeczno-kulturalnej, działaczki społecznej, trenerki, pod hasłem „Kukurydza, czy wilcza jagoda”. Sołtys pełni bardzo ważną funkcję w społeczności lokalnej. Jest osobą, której nie jest wszystko jedno. Chce, żeby społeczności żyło się lepiej, żeby mieszkańcy byli bardziej szczęśliwi. To nie jest tak, że sołtys tylko realizuje fundusz sołecki, ale bierze udział w różnych działaniach. Bardzo często jest aktywny na polu kultury, współorganizuje wydarzenia, współpracuje z lokalnymi firmami, organizacjami pozarządowymi, aktywnymi obywatelami. Sołtys powinien mieć też umiejętność budowania takich dobrych, zdrowych, trwałych relacji opartych na wzajemnych korzyściach-zwracała uwagę Sławomira Godek. Prelegentka podkreślała również jak ważne w życiu są dobrze sprecyzowane cele. Jeżeli chcemy zwiększyć swoją efektywność to dobrze jest się zastanowić co rozumiemy jako sukces. Najlepsza definicja sukcesu, z jaką się spotkałam to zwrócenie uwagi na to, że sukces jest wytrwałą realizacją wartościowego celu.
Druga część forum upłynęła pod znakiem szkolenia w zakresie zarządzania funduszem sołeckim. Szkolenie poprowadziła Grażyna Jałgos-Dębska - wiceprezeska Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów. To bardzo merytoryczne szkolenie dotyczące ustawy o funduszu sołeckim i procedury realizacji tego funduszu. Wprawdzie sama ustawa liczy tylko 6 stron, jednak tak naprawdę dużo do życzenia pozostaje w kwestii praktycznej i realizacji tego funduszu sołeckiego. Najwięcej problemów wzbudza samo uchwalanie wniosków przez zebranie wiejskie, które często wiąże się z dużym zamieszaniem, z sytuacjami konfliktowymi, roszczeniowymi, rozczarowaniami i głosowaniami. Tymczasem tak naprawdę zebranie wiejskie nie ma kompetencji tworzenia tego wniosku tylko uchwalania projektów wniosków wcześniej opracowanych przez sołtysów, radę sołecką lub 15 mieszkańców sołectwa. Wtedy te inicjatywy realizowane w ramach przedsięwzięć wpisanych do wniosku służą poprawie jakości życia mieszkańców, są zadaniami własnymi gminy no i muszą też być zgodne ze strategią rozwoju gminy. Świadomość tych wszystkich faktów wiąże się z poprawnym procedowaniem funduszu sołeckiego i taki był cel tego szkolenia - przyznała w rozmowie z OX.PL Jałgos-Dębska.
MSZ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.