Przymiarka do rozbudowy drogi Istebna Zaolzie
Każdy kierowca, który zimą musiał pokonać drogę w Istebnej Zaolziu wie, że nie należy ona do najłatwiejszych – jest wąska, kręta, widoczność zasłaniają drzewa, po jednej i drugiej stronie znajdują się głębokie rowy lub brzeg rzeki Olzy. O ile mieszkańcy radzą sobie, o tyle przyjezdni boją się zjechać na bok w przypadku mijania z innym pojazdem (tzw. mijanki są, ale przy większym ruchu i przy obecnym rozmieszczeniu są niewystarczające). Ruch na tej drodze, zwłaszcza w sezonie zimowym, jest dość natężony (droga prowadzi wzdłuż stoków Złotego Gronia, gdzie znajdują się wyciągi: Zagroń i Złoty Groń), nikogo zatem nie dziwi potrzeba tej inwestycji – wręcz przeciwnie, wielu mieszkańców od lat zastanawia się, dlaczego przy remoncie drogi sprzed paru lat nie poszerzono jej od razu.
Kolejna sprawa to bezpieczeństwo pieszych – na drodze brak jest oświetlenia i chodników, na co już od wielu lat zwracają uwagę mieszkańcy okolicznych przysiółków: Mlaskawki, Łączyny, Skały, Pieroszonki, Stecówki, Pasiek czy Cisowego oraz turyści wypoczywający w Trójwsi. O ile w sezonie letnim da się iść gdzieniegdzie poboczem (choć w niektórych miejscach można łatwo skręcić nogę w głębokich dziurach), to zimą, kiedy na poboczu znajdują się zaspy śniegu z odśnieżonej jezdni, nie jest to w ogóle możliwe.
Wszystkich zatem – mieszkańców i turystów ucieszyć powinna wiadomość, że będzie lepiej. Firma projektowa Radosław Mencfel P.U.H. Drog-Men w imieniu Gminy Istebna, jako inwestora, wystąpiła do Starostwa o wydanie zezwolenia na inwestycję pod nazwą „Rozbudowa drogi gminnej Zaolzie w Istebnej w ramach zadania inwestycyjnego: „Przebudowa drogi gminnej Zaolzie w Istebnej – Etap 1”
W zakres inwestycji, jak czytamy w obwieszczeniu Starosty (zobacz obwieszczenie) wchodzi:
- wykonanie nowej konstrukcji drogi;
- rozbudowa jezdni do stałej szerokości 6 metrów,
- budowa chodnika o szerokości 2 metrów,
- budowa ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów,
- budowa i przebudowa zjazdów indywidualnych i publicznych w granicach pasa drogowego,
- przebudowa cieku Olecki,
- budowa zatoki autobusowej,
- budowa kanalizacji przeciwdeszczowej oraz oświetlenia ulicznego,
- przebudowa fragmentów sieci kolidujących z inwestycją.
W pierwszym etapie inwestycja ma dotyczyć odcinka ok. 1.1 km – od skrzyżowania z drogą wojewódzką przy stacji Orlen do mostka na potoku Połomity Mały (pod kompleksem Zagroń). W późniejszym terminie gmina myśli nad poszerzeniem kolejnego odcinka - jak informuje nas Bogusław Juroszek, Kierownik Referatu Gospodarczego i Rolnictwa, projektant realizuje już drugi odcinek kilometrowy tj. od Połomitego Małego do Połomitego Wielkiego (pod wyciągiem „Złoty Groń”) w standardzie jak w pierwszym odcinku.
- Posiadamy już Decyzje środowiskową, przed nami uzyskanie decyzji pozwolenia wodnoprawnego na przebudowę obiektu mostowego i odprowadzenie wody deszczowej z drogi do rzeki Olza. Dokumentację i pozwolenie na budowę planujemy mieć na koniec tego roku – wyjaśnia Juroszek i dodaje, że rozbudowę gmina planuje realizować w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 – 2019, dlaczego projekt podzielono na dwa odcinki (chodzi o limity dofinansowania na inwestycję, krótki okres realizacji inwestycji, bowiem zadanie ma się kończyć w jednym roku budżetowym i możliwość realizacji inwestycji z innych programów).
Jest zatem spora szansa, że droga przez Zaolzie w przeciągu dwóch lat przestanie być postrachem turystów i mieszkańców i będzie można nią przejechać (i przejść) bez obaw nawet zimą po zmroku.
vdka
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.