Policja i SOK na przejazdach kolejowych
- Na terenie powiatu cieszyńskiego również akcja „Bezpieczny przejazd kolejowy” była realizowana. W każdym mieście można było spotkać policjantów w rejonach torów kolejowych, którzy sprawdzali w jaki sposób uczestnicy ruchu zachowują się w takich miejscach i pouczali o odpowiednich zasadach bezpieczeństwa – powiedział portalowi ox.pl Krzysztof Pawlik z cieszyńskiej policji.
Jak podała cieszyńska policja, najczęstszą przyczyną wypadków w rejonach torów i przejazdów kolejowych jest lekceważenie przepisów o ruchu drogowym. Szczególnie niebezpieczne są próby pokonywania przejazdu przed zbliżającym się pociągiem oraz ignorowanie sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Tragicznie może zakończyć się również omijanie zamkniętych półrogatek, czy też przejeżdżanie pod zamykającymi się już zaporami. W wypadkach na torach kolejowych często uczestniczą również osoby poruszające się pieszo po torach, bądź też przechodzące przez nie w nieodpowiednich miejscach.
Pociągi mają masę rzędu kilkuset ton, w związku z czym ich droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa (nawet kilkanaście razy), niż w przypadku samochodu osobowego. Pociąg nie jest w stanie wyhamować na krótkim odcinku, nawet jeżeli prędkość jest niewielka. Siła z jaką pociąg miażdży samochód, porównywana jest do siły, z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wypadki na torach w większości przypadków są skutkiem naruszenia przepisów, w związku z czym wielu z nich można uniknąć, stosując się do odpowiednich zasad.
Zasady te przypomina cieszyńska policja. Najważniejsze z nich to:
- dojeżdżając do przejazdu kolejowego powinniśmy zachować szczególną ostrożność;
- gdy widzimy czerwony sygnał obowiązkowo zatrzymujemy się przed przejazdem kolejowym;
- czekając przed przejazdem kolejowym, przez który przejeżdża pociąg, możemy ruszyć dopiero po całkowitym uniesieniu się szlabanu i wyłączeniu czerwonego sygnału;
- przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
- prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd;
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie
Kierującemu pojazdem zabrania się:
- objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
- wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
- wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
- omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
JŚ/ KPP Cieszyn
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.