Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Pogotowie migowe

''Płyta Rynku gdzieś na śląsku cieszyńskim? Na środku osoba, która na pierwsze wrażenie szuka czegoś... planuje właśnie wejść do budynku Urzędu Miasta ale jest... osobą niesłyszącą...''

W naszym społeczeństwie jest wiele osób borykających się z tym problemem. Czy na pewno będąc osobą głuchą zaraz trzeba nie mieć dostępności do załatwienia jakiejś sprawy w urzędzie czy ośrodku zdrowia?

W ostatnim czasie W Rzeszowie powstało „Pogotowie migowe” dostępne dla wszystkich osób niesłyszących z terenu całego kraju posługujących się językiem migowym zarówno Polskim Językiem Migowym jak i Systemem Językowo Migowym.

W obecnej chwili w godzinach od 8.00 do 16.00 pracuję trzech tłumaczy języka migowego, którzy dostępni są non stop. Docelowo są prowadzone przymiarki do tego aby tłumacze byli dostępni przez całą dobę. 

Niesłyszący, którzy potrzebują pomocy, mogą się kontaktować z ekspertami Pogotowia za pośrednictwem różnych komunikatorów internetowych, m.in. Skype'a, ooVoo, przez stronę internetową res-gest_glusitv.pl lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: stow.pitagoras@gmail.com oraz za pośrednictwem wiadomości SMS pod numerem 782 568 450.

Dzięki komunikatorowi internetowemu dyżurujący tłumacz może pomóc np. wykonać telefon w imieniu niesłyszącego do lekarza, umówić go na spotkanie w urzędzie ale również uczestniczyć „na żywo” w spotkaniu z urzędnikiem i tłumaczyć wizytę lekarską niesłyszącego.

Aby skorzystać z pomocy, osoba niesłysząca za pomocą komunikatora z kamerą musi połączyć się z Pogotowiem Migowym. Dyżurujący tłumacze języka migowego w czasie rzeczywistym porozmawiają z osobą niesłyszącą, dowiedzą się, w jakiej sprawie oczekuje on pomocy, a następnie jej udzielą. Dzięki temu zarówno osoba niesłysząca, jak i pracownik instytucji w czasie rzeczywistym mogą komunikować się ze sobą i załatwić zgłaszaną sprawę.

Pogotowie Migowe zostało uruchomione w ramach projektu „Prawo do informacji dla Głuchych". Celem projektu jest zwiększenie dostępu osób głuchych do poradnictwa prawnego i obywatelskiego oraz do informacji prawnej w ramach Centrum Poradnictwa Prawnego osób niesłyszących on-line. 

 Miejmy nadzieję, że zarówno osoby niesłyszące, ich rodziny czy bliscy ale i pracownicy mający kontakt w pracy z takimi osobami zainteresują się usługą „Pogotowia migowego”. Osoba niesłysząca wielokrotnie musi udać się do urzędu, lekarza w towarzystwie swojego tłumacza. Tutaj w szybki i prosty sposób można rozwiązać ten problem.

Andrzej Koenig

źródło: ox.pl
dodał:

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: