Oszukani we własnym domu
W naszym powiecie takich przypadków jeszcze nie odnotowano, niemniej jak informuje Kaludia Bohucka, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Cieszynie, z różnych części Polski napływają sygnały o oszustach podających się za przedstawiciel firmy Tauron. Jak pisze – chodzi o nieuczciwe działania osób, które podają się za przedstawicieli Tauronu, informują, że spółka połączyła się z gazownią. Jest to nieprawdą, osoby te dają klientom umowy, które należy podpisać i w ten sposób wprowadzając klienta w błąd doprowadzają go do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej.
Jak dodaje Elżbieta Bukowiec, rzecznik prasowy TAURON Sprzedaż sp. z o.o – nasza firma otrzymuje codziennie po kilka, kilkadziesiąt telefonów od klientów z różnych miast i miejscowości. Klienci twierdza, że odwiedziły ich osoby podające się za przedstawicieli firmy TAURON, dlatego podpisali nową umowę na prąd i gaz, a teraz szukają pomocy.
Tymczasem prawda jest taka, że TAURON nie chodzi po domach, by sprzedawać prąd i gaz. A więc, kto podpisał taką umowę w domu, został wprowadzony w błąd. Takie nieuczciwe praktyki handlowe stosuje niestety wiele firm, dlatego warto wiedzieć, co robić, by nie paść ofiarą oszustów.
Trzy zasady bezpiecznego zawierania umów
Niektórym wydaje się, że - by nie paść ofiarą oszustów - trzeba mieć bardzo dużą wiedzę. Nic bardziej mylnego. By chronić swoich praw, wystarczy przestrzegać trzech podstawowych zasad.
1. Mój dom moją twierdzą - Nie wpuszczaj do domu osób, których nie znasz. Jeżeli ktoś mówi, że jest przedstawicielem jakiejś instytucji lub firmy, wylegitymuj go. W ten sposób sprawdzisz, czy jest naprawdę tym, za kogo się podaje. Na przykład, czy osoba, która puka do twoich drzwi, rzeczywiście jest pracownikiem firmy TAURON, czy tylko udaje jej przedstawiciela. Przypominamy, że TAURON nie chodzi po domach, aby sprzedawać prąd lub gaz.
2. Wybieraj mądrze - Nikt nie powinien Cię zmuszać do podpisywania w ciemno jakichkolwiek dokumentów. Pamiętaj, zanim cokolwiek podpiszesz, sprawdź. Jeżeli nie rozumiesz treści lub masz jakiekolwiek wątpliwości, pytaj. Jeżeli nadal nie wszystko jest jasne, weź dokument i pokaż go rodzinie lub znajomym.
Spółka szanuje prawa swoich klientów, dlatego wzory umów i innych dokumentów zamieszcza na stronie internetowej www.tauron.pl. Jeżeli nie masz dostępu do Internetu, o wzory wszystkich pism możesz poprosić w każdym punkcie obsługi TAURONA. Tam też uzyskasz odpowiedzi na wszelkie pytania. Jeżeli wolisz, możesz zabrać wzory dokumentów do domu i tam spokojnie zapoznać się z ich treścią.
3. Pośpiech złym doradcą - Pamiętaj, Twój podpis oznacza Twoją zgodę. A więc, nie należy się spieszyć. Gdy ktoś mówi Ci, że taka okazja już się nie trafi, zignoruj to. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i dokładnie sprawdź ofertę, którą ci ktoś przedstawia.
Jeżeli nie znałeś tych zasad i dałeś się nabrać, nie bądź bierny, reaguj. Twoja aktywność może Cię obronić przed skutkami niechcianych umów. Jak?
1. Masz 14 dni na odstąpienie od umowy. Jeżeli podpisałeś umowę poza siedzibą jakiegoś przedsiębiorstwa (na przykład w domu bądź podczas prezentacji), masz 14 dni od jej podpisania na to, by od tej umowy odstąpić. W takim przypadku nie musisz podawać żadnych przyczyn odstąpienia od umowy. Nie musisz też płacić żadnej kary umownej, nawet wtedy, gdy przewidywała to umowa. Skontaktuj się z firmą, z którą podpisałaś umowę. Najlepiej będzie, jak napiszesz pismo, w którym oświadczysz, że odstępujesz od umowy i wyślesz je na adres firmy.
2. Jeśli 14 dni minęło, ale przy podpisywaniu umowy zostałeś oszukany. Również w takiej sytuacji nie rezygnuj z aktywności, bo wcale nie jesteś na przegranej pozycji. Jeżeli nie miałeś pełnej informacji dotyczącej tego, co podpisujesz, prawo stoi po Twojej stronie. Możesz złożyć oświadczenie i - jak powiadają prawnicy - „uchylić się od skutków prawnych umowy zawartej pod wpływem błędu”. To bardzo proste. Napisz pismo do firmy, z którą zawarłeś niechcianą umowę. Zaznacz, że np. zostałeś wprowadzony w błąd podczas podpisywania tej umowy lub nie przedstawiono Ci pełnej informacji. Takie pismo trzeba wysłać na adres firmy, z którą zawarłeś umowę. Najlepiej będzie, jak wyślesz je przesyłką z potwierdzeniem odbioru. O pomoc w napisanie takiego pisma możesz poprosić krewnych lub znajomych, ale musi na nim znaleźć się Twój podpis.
Jeżeli ktoś, kto podszywał się pod pracownika TAURON, pukał do Twoich drzwi i namówił Cię na podpisanie umowy na prąd lub gaz, zadzwoń. Na infolinii TAURONA, która działa pod numerem 555 444 555, dowiesz się, co trzeba zrobić.
Możesz też zgłosić się po pomoc do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów tel. 22 55 60 800 lub zadzwonić na infolinię konsumencką czynną pod numerem 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
Inną taktyką stosowana przez oszustów jest wyłudzanie danych osobowych, czyli imienia, nazwiska, numeru pesel i adresu zamieszkania. Jeżeli ktoś wyłudzi od ciebie takie dane, może je wykorzystać na przykład do przestępstwa lub wzięcia kredytu na twoje nazwisko. Nie przekazuj więc swoich danych osobowych przypadkowym osobom.
Oczywiście są sytuacje, w których musisz podać dane osobowe, na przykład kiedy zawierasz umowę na prąd lub gaz w punkcie obsługi Tauron. Wtedy masz jednak pewność, że twoje dane są bardzo pilnie chronione, bo Tauron przestrzega ustawy o ochronie danych osobowych. Nie daj się więc nabrać na sztuczki oszustów, którzy chodzą po domach i mówią, że w imieniu Taurona aktualizują dane osobowe.
- Jeżeli zmieniły się twoje dane osobowe, bo na przykład zmieniłaś nazwisko panieńskie na nazwisko męża, przyjdź do punktu obsługi Tauron lub dokonaj aktualizacji danych za pośrednictwem e-bok. Tauron nie chodzi po domach i nikogo nie wypytuje o jego dane osobowe - przypomina Elżbieta Bukowiec rzecznik prasowy TAURON Sprzedaż sp. z o.o.
Red.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.