Ołtarz pełen blasku

Nowa odsłona ołtarza ma piękną szatę. W niszach osi skrajnych ołtarza ustawiono figury świętych Cyryla i Metodego, patronów Słowian i Europy.
Jak podkreśla diecezjalny konserwator zabytków i obiektów sakralnych ks. dr Szymon Tracz, retabulum powstało w 1910 roku i zostało wykonane w stylu neogotyckim. Ołtarz zaprojektował w 1886 roku Ludwig Max Linzinger, a wykonała go prawdopodobnie wiedeńska firma snycerska Urlicha Godena. Wraz z dwoma przytęczowymi ołtarzami bocznymi oraz unikatowymi stacjami Drogi Krzyżowej – tzw. jerozolimskiej z 1902 roku – stanowi o wysokiej klasie artystycznego wyposażenia świątyni.
Kościół pw. św. Marii Magdaleny wzniesiono w latach 1898–1901 w sąsiedztwie starej, drewnianej świątyni, którą następnie rozebrano ze względu na zły stan techniczny. Projekt nowego kościoła wykonał architekt Józef Borgieł ze Starego Bielska, a robotami budowlanymi kierował znany i ceniony bielski budowniczy Andrzej Walczok.
- Mazańcowicka nastawa ołtarzowa uzyskała formę architektonicznej struktury trójosiowej zwieńczonej grupą Ukrzyżowania. W jej centrum, w nawiązaniu do patronki kościoła i parafii, św. Marii Magdaleny, umieszczono scenę Noli me tangere – Nie zatrzymuj mnie. Zmartwychwstały Chrystus ukazuje się św. Marii Magdalenie, ale, co znamienne, nie w ogrodzie, lecz we wnętrzu świątyni, o czym świadczą umieszczone z tyłu ostrołukowe okna wypełnione gomółkami. W niszach osi skrajnych ołtarza ustawiono figury świętych Cyryla i Metodego, patronów Słowian i Europy. W całości zachwyca bogactwo pseudogotyckiego detalu architektonicznego – wimpergi, pinakle, maswerki, laskowania, czołganki oraz stylizowane ornamenty roślinno-kwiatowe – podsumował ks. Tracz.
To nie pierwszy remont ołtarza wcześniej remontowano nadstawę. - Nastawa w ciągu minionych dziesięcioleci była już kilkakrotnie odnawiana. Przemalowywano jej strukturę, przezłacano elementy snycerki. Nie oszczędzały jej także wszelkiego rodzaju drewnojady. Podczas przeprowadzonej konserwacji przywrócono strukturze pierwotną kolorystykę, odsłonięto zamalowane ornamenty, a złocenia poddano oczyszczeniu i uzupełnieniu. Dzięki tym zabiegom ołtarz doskonale współgra z niedawno odrestaurowaną polichromią wnętrza, autorstwa prof. Adama Giebułtowskiego z ok. 1929 roku, inspirowaną dekoracją malarską Jana Matejki w krakowskim kościele Mariackim” – dodał naukowiec.
Zdjęcia M.Dąbrowska / diecezja bielsko-żywiecka
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
