Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

O pociąg Cieszyn-Katowice

Linia kolejowa Katowice-Cieszyn jest potrzebna, przekonuje senator Tadeusz Kopeć i zwraca się do Mirosława Sekuły, Marszałka Województwa Śląskiego z prośbą o udzielnie informacji dotyczącej możliwości uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Cieszynem w Sieciowym Rozkładzie Jazdy Pociągów 2013/2014.

Na dworcu w Cieszynie miały zatrzymywać się tylko pociągi widmo. Jednak mieszkańcy Cieszyna nie chcieli się z tym pogodzić.Teraz walczą o połączenie Cieszyn-Katowice. W imieniu Cieszyniaków do Marszałka Województwa Śląskiego zwrócił się senator Tadeusz Kopeć. – Praktyki ostatnich lat w wykonaniu Przewozów Regionalnych oraz Kolei Śląskich pokazują, że pomimo kilkakrotnych prób definitywnego wykreślenia Cieszyna z kolejowej mapy Polski, tutejsza ludność nie chce się   z tą formą komunikacji rozstać. Realizowanie służby publicznej, szczególnie w organizacji komunikacji masowej, to nie tylko czysty ekonomiczny rachunek ale także reakcja na potrzeby konkretnych społeczności. W Cieszynie i okolicznych miejscowościach taka potrzeba występuje, stąd wniosek o organizację takiego połączenia – pisze w liście do Mirosława Sekuły Tadeusz Kopeć.


Każdego dnia z Cieszyna do Katowic wykonywanych jest 15 kursów, realizowanych przez busy. W zależności od natężenia ruchu drogowego realizacja takiego połączenia trwa od 90 do 100 minut. Stworzenie połączenia kolejowego również nie przekraczałoby tego czasu przejazdu. Senator Tadeusz Kopeć podał nawet przykład realizacji tego kursu. – Do realizacji relacji wykorzystać można korytarz czasowy z którego korzystają w obowiązującym obecnie rozkładzie pociągi Kolei Śląskich obsługujące połączenia na linii S6 z Katowic do Wisły i z powrotem. Kursują one z Katowic średnio co 3 godziny, odjeżdżając ze stolicy województwa 10 minut przed pełną godziną. W godzinach z których nie korzysta linia S6 podobny skład mógłby wyjeżdżając do Cieszyna, gdyż trasa o długości 88 km w połowie pokrywa się z pociągami kursującymi do Wisły. Podział relacji miałby miejsce na linii 93 na podstacji Bronów, 45 km od Katowic. Pociąg w tym czasie obsłuży południowe dzielnice Katowic, Tychy i Pszczynę.  Od posterunku Bronów, w przeciwieństwie do pociągów do Wisły, składy do Cieszyna pozostawałyby na międzynarodowym szlaku (wspomniana linia 93 Trzebinia – Zebrzydowice) aż do Zebrzydowic, skąd po zmianie kierunku, linią 90 (14 km) docierałyby do Cieszyna. Ponieważ 75% relacji odbywałaby się na trasie po której kursują pociągi spółki PKP Intercity, zapewniałoby to połączeniu wysoką prędkość szlakową rzędu 120 km/h. Z kolei linia 90 znajdująca się w dość słabym stanie technicznym znalazła się  w planach restrukturyzacji w ramach Regionalnego Planu Operacyjnego na lata 2014 – 2020, ponadto z tej trasy często korzystają pociągi PKP Cargo obsługujące połączenia międzynarodowe do Czeskiego Cieszyna, więc nie grozi jej fizyczna likwidacja – argumentuje w swoim liście senator.

Senator przypomina też o własnych i władz samorządowych staraniach dotyczących przejęcia dworca PKP, który w najbliższym czasie będzie poddany gruntownemu remontowi. – Szkoda, by te starania spełzły na niczym i budynek miałby przestać pełnić swoją funkcję obsługi pasażerów kolei – dodaje.

Oprócz mieszkańców Cieszyna i okolic z połączenia Katowice – Cieszyn chętnie skorzystaliby pasażerowie z Zebrzydowic oraz południowych części Jastrzębia-Zdroju, które pasażerskich połączeń kolejowych nie posiada oraz Chybia, które jest ważną miejscowością na mapie kolejowej regionu, a również nie posiada bezpośrednich połączeń z Katowicami.

Do stolicy województwa udać by się mogli koleją również  mieszkańcy Pszczyny i Tychów, a tam  ruch pasażerski jest jednym z największych w województwie. Senator w swoim liście sugeruje też, żeby w przypadku zainteresowania uruchomieniem takiego połączenia sugerujemy przeprowadzić zmiany dotyczące trasy pociągu Cieszyn Czechowice-Dziedzice na relację łączącą Zebrzydowice z Oświęcimiem, skomunikowaną w Czechowicach-Dziedzicach w obu kierunkach z pociągami Katowice – Bielsko-Biała.

Pozostaje kwestia przewoźnika, który mógłby obsłużyć linię Cieszyn-Katowice. Jak przekanuje senator. – W przypadku uruchomienia wspomnianego połączenia odpowiednie organy samorządowe i społeczne oraz lokalne media z pewnością rozreklamują ten fakt, by zachęcić do korzystania z kolei jak największą liczbę pasażerów oraz turystów, którzy licznie właśnie w Cieszynie korzystają z możliwości przekroczenia granicy z Republiką Czeską – kwituje w piśmie do Marszałka Województwa Ślaskiego Tadeusz Kopeć.

Dorota Kochman

źródło: ox.pl
dodał: DK

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: