Nowe kwoty i limity
Do tej pory w Ustroniu wszystkie odpady komunalne w tym segregowane i wielkogabarytowe można było bez ograniczeń oddawać. Od połowy stycznia wprowadzono limity na odpady zielone, gruz i wielkogabaryty. Pozostałe frakcje odpadów komunalnych zbierane selektywnie, a także zmieszane odpady komunalne będą jak dotąd odbierane w ilości nielimitowanej. O nowych zasadach z Moniką Maksymczak, naczelnikiem wydziału Środowiska i Rolnictwa UM w Ustroniu rozmawiał Jan Bacza.
Od 18 stycznia obowiązywać będą mieszkańców Ustronia limity wywożonych odpadów. Powiedzmy, czego one dotyczą.
Do tej pory wszystkie odpady komunalne z nieruchomości położonych w Ustroniu były odbierane w ilościach nielimitowanych. W tej chwili to się zmieni. Zostały wprowadzone limity na odpady budowlano- rozbiórkowe, na odpady zielone i na odpady wielkogabarytowe.
A skąd taka konieczność wprowadzenia limitów?
Na listopadowej sesji rady miasta była podejmowana uchwała dotycząca stawek opłat za gospodarowanie odpadami. Rada Miasta postanowiła przyjąć stawkę za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości prywatnych w wysokości 13 złotych od osoby w przypadku prowadzenia segregacji , a nie 14 zł, jak było zaproponowane w projekcie uchwały. W związku z tym pojawiła się propozycja, aby wprowadzić limity dotyczące trzech frakcji odpadów budowlano-remontowych, zielonych i wielkogabarytowych.
A do tej pory jak kształtowała się ta stawka?
W ubiegłym roku opłata za odbiór odpadów komunalnych od osoby wynosiła 12 zł w przypadku odpadów segregowanych i 18 złotych, gdy taka segregacja nie była prowadzona. Taki cennik obowiązywał w 2017 roku w przypadku nieruchomości zamieszkałych.
Radni zdecydowali, że o złotówkę, a nie dwie, podrożeje miesięczna opłata za śmieci od jednego mieszkańca. Równolegle zostaną wprowadzone limity.
Tak, warto dodać, że od nowego roku 13 złotych od osoby dotyczy przypadku kiedy mieszkaniec segreguje odpady, jeśli odbierane odpady są niesegregowane, wówczas stawka wynosi 21 złotych od osoby. Wzrost stawki ma związek z przetargiem na odbiór odpadów. W 2018 r. tona odpadów jest odbierana za wyższą stawkę niż w roku ubiegłym. Niestety, miasto też musi zapłacić za odbiór odpadów z terenu gminy i środki na ten cel pochodzą z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Właściciele muszą ponosić opłaty za odpady wytworzone na swoich nieruchomościach.
Doprecyzujmy, co się zmieni, na co muszą mieszkańcy zwracać uwagę. Te limity, gdzie są te ograniczenia?
Jeśli chodzi odpady wielkogabarytowe, tutaj główna zmiana polega na tym, że w PSZOK-u będą one przyjmowane odpłatnie. Natomiast odpady, które mieszkańcy będą oddawali podczas corocznej zbiórki, która zwykle jest w drugim kwartale roku, będą mogli je oddać w ramach ponoszonej opłaty za gospodarowanie odpadów komunalnych czyli bez ponoszenia dodatkowych opłat.
Są już ustalone ceny przyjmowania w PSZOK-u tych gabarytów. Jak to wygląda?
Nie tylko wielkogabarytów ale również odpadów zielonych i budowlano- rozbiórkowych. Odpady te przyjmowane w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych są płatne. Ich koszt przyjęcia to jest 454,89 zł. za tonę tych odpadów. W przypadku przyjmowania w PSZOK odpadów zielonych, jest możliwość obciążenia również za worek i wtedy kwota ta wynosi 18 zł 70 gr netto za sztukę, czyli do tego będzie jeszcze doliczony 8% VAT.
Myśli pani, że szczególnie jeśli chodzi o te odpady zielone, dodatkowa opłata może zniechęcić nieco mieszkańców oddawania tych odpadów? To może pytanie nie do pani tylko do radnych bardziej, ale może się tak stać.
Z każdej nieruchomości co roku możemy odebrać w ramach systemu, czyli w ramach ponoszonych opłaty do 24 worków 120 litrowych. Biorąc pod uwagę, że są to jednak 24 worki rocznie, to nie jest to mało.
Odpady wielkogabarytowe, worki z odpadami zielonymi — czy jeszcze gdzieś są ograniczenia?
Zostały również wprowadzone limity dotyczące odpadów budowlano –rozbiórkowych, tzn. z nieruchomości można oddać w ramach podnoszonej opłaty do jednego metra sześciennego gruzu rocznie.
Będzie to w jakiś sposób rejestrowane, czy istnieje baza danych mieszkańców posesji, kto ile śmieci oddał w danym roku?
Oczywiście, że jest. Firma odbierająca odpady z terenu Miasta przekazuje zestawienia, z których wynika ile odpadów poszczególnych frakcji z poszczególnych nieruchomości zostało odebranych a ile przyjętych w PSZOK.
Dziękuję za rozmowę.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.









Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
