Kubat zwyciężył,Szeja bez koła, czyli po 38. Rajdzie Cieszyńskiej Barbórki
Ubiegły weekend stał w regionie pod znakiem ryczących silników i ciasnych wiraży. Kibice i pogoda dopisali, emocje były wielkie, przypadki niezwykłe... Czas na wyniki i podsumowania.
Do udziału w 38. Rajdzie Cieszyńskiej Barbórki zgłosiło się początkowo 58 załóg (Pisaliśmy: 38.Cieszyńska Barbórka przed nami). Dokumenty odebrało jednak 57 załóg, (bez Tomasz Wikieła i Tomasza Wichrowskiego) i tyle ostatecznie wystartowało: 46 rywalizowało w Rajdowym Pucharze Polski, sześć na czele z Mariuszem Stecem i Michałem Przystupą w N-kowym Lancerze Evo IX, trafiło do klasy Gość, pięć pojechało bez pomiaru czasu.
Po pierwszej pętli prowadził Mateusz Kubat pilotowany przez Grzegorza Bębenka. Tuż za nim czaił się Sławomir Ogryzek. Trzecie miejsce zajmował Jacek Jurecki (+8,1). Tomasz Smorawiński wygrał pierwszy odcinek specjalny, Cisownicę. Potem posypały się awarie i trudności, Sylwester Płachytka zatrzymał się za szykaną, Tomasz Hupało urwał koło, Damian Tomala stracił trzeci bieg. Zmieniła się również na chwilę załoga prowadząca, na Wiślicy najszybszy był Sławomir Ogryzek, obejmując prowadzenie w łącznej klasyfikacji. Marcin Scheffler, trzeci na OS 1, urwał półoś... Awaria nie dopadła jednak Kubata i w Ochabach był znów górą i to on wrócił na serwis do Ustronia w roli lidera.
Kolejne niespodzianki czekały na kierowców również w drugiej i trzeciej pętli: BMW Tomasza Smorawińskiego uległo awarii na Cisownicy 3. Jarosław Szeja awansował na trzecie miejsce w rundzie RPP, ale urwał koło na końcowych Ochabach 3: - Niestety, 200 metrów przed metą ostatniego odcinka specjalnego urwało koło. Samochód dopchaliśmy do mety na trzech kołach i dzięki temu rajd ukończyliśmy na 4. miejscu w swojej klasie (5 RPP - przyp red.) i w rezultacie sezon udało się zakończyć na pierwszym miejscu w klasie. Apetyty były oczywiście na więcej, ale zabrakło szczęścia - opisuje Jarosław Szeja, który wraz z bratem zajął ostatecznie 7. miejsce w kalsyfikacji generalnej RPP. Szczęście opuściło też innych: Adam Tomaszek przejechał ostatni odcinek z niesprawnymi hamulcami i spadł za Kubata oraz Ogryzka, najszybszego na OS 9.
To drugie, po Rajdzie Sudeckim, zwycięstwo 21-letniego Mateusza Kubata w tym roku w rundach RPP. - W Świdnicy mieliśmy szczęście, bo nieszczęście spotkało rywali. Ich auto okazało się niezgodne z przepisami i wskoczyliśmy na pierwszej miejsce. To jest faktycznie, pierwszy w karierze wygrany rajd, w którym trzeba było jechać do końca, ścigać się z kolegami, którzy nie pozwolili na wolną jazdę. Przez cały czas trzeba było utrzymać koncentrację, nie popełniać błędów, przejechać trasę i zrobić to jak najlepiej. Generalnie na pierwszej i drugiej pętli budowaliśmy skromną przewagę nad Sławkiem Ogryzkiem, z którym rywalizowaliśmy. Po dwóch pętlach mieliśmy 10 sekund przewagi. Chcieliśmy to już tylko utrzymać, żeby za wszelką cenę dowieźć zwycięstwo do mety. Taka taktyczna jazda nie jest łatwa. To dla mnie nowe, fajne doświadczenie! - komentował zwycięzca.
- Na końcowym wyniku zaważyła Wiślica - mówił Sławomir Ogryzek, drugi w rajdzie. - Wszystkie możliwe błędy na tym rajdzie popełniłem na Wiślicy. Na każdym przejeździe zgasiłem tam samochód, każdorazowo w innym miejscu. Na ostatniej pętli próbowałem jeszcze zaatakować Mateusza, no, ale nie udało się. Znowu ta Wiślica! Jesteśmy szczęśliwi, że dotarliśmy do mety. Patrząc na cały sezon myślę, że jest OK. - Wynik jest naprawdę rewelacyjny - uznał jego pilot, Zbigniew Cieślar, mieszkaniec Wisły. - Na moim terenie nie spodziewałem się takiego wyniku. Po pierwszej pętli odpadło dużo zawodników. Pokazało to, jak trudnym rajdem jest Cieszyńska Barbórka. Połowa załóg skończyła rajd. Drugie miejsce, 9 sekund za Mateuszem to naprawdę bardzo dobry wynik.
Ostatecznie rajdu nie ukończyła ponad połowa startujących uczestników - w oficjalnych wynikach znalazły się 23 załogi w RPP, trzy wśród Gości.
Wyniki 38. RAJDU CIESZYŃSKA BARBÓRKA
Oficjalna Klasyfikacja Końcowa RPP
(kierowca/pilot - samochód - czas)
1. Mateusz Kubat/Grzegorz Bębenek - Honda Civic Type-R 58.15,5
2. Sławomir Ogryzek/Zbigniew Cieślar - Citroen C2 R2 Max +9,8
3. Adam Tomaszek/Paweł Drahan - Mitsubishi Lancer Evo IX +38,9
4. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty - Skoda Fabia R2 +1.01,2
5. Michał Duda/Bartosz Rozkrut - Honda Civic VTI +2.07,8
6. Piotr Baran/Michał Paciej - Honda Civic VTI +2.39,8
7. Marek Mularczyk/Michał Rogóż - Citroen C2 R2 +3.27,0
8. Robert Halicki/Tomasz Tkacz - Fiat Seicento Kit Car +5.18,3
9. Michał Stankiewicz/Sławomir Kołodziej - Citroen Saxo VTS +5.50,2
10. Jakub Lesiak/Łukasz Biernot - Citroen Saxo VTS +5.55,9
11. Tomasz PORĘBA/ Mateusz FORTUNA - Opel Astra +6:12,3
12. Grzegorz MIKSA/ Michał LIPOWIECKI - Citroen Saxo +6:14,6
13. Przemysław GOSZTYŁA/Barbara GOSZTYŁA - Opel Astra +6:46,9
14. Grzegorz GAŚ/ Mirosław LIEBCHEN - Honda Civic VTI 7:19,4
15. Beniamin SIKORA/ Mateusz GREŃ - Fiat CC +8:38,7
16. Juliusz SOCHOŃ/ Zbigniew GRUSZKA - Renault Clio Sport +9:27,5
17. Bartłomiej SIEMIEŃCZUK/ Krzysztof GRZENIA - Honda Civic Type R +10:25,6
18. Sławomir CICHOCKI/ Dariusz ŚCIBISZ - Renault Clio Sport +11:11,3
19. Marek GACIARZ/ Marcin GACIARZ - Nissan Sunny +12:05,9
20. Klaudia TEMPLE/ Jakub WRÓBEL - Honda Civic +12:26,0
21. Waldemar JANECKI/Piotr KRZYSTANEK - BMW 318 IS +15:35,0
22. Rafał KULKA/ Alina WALECZEK - Fiat CC +21:35,6
23. Jarosław SZEJA/ Marcin SZEJA - Opel Astra +28:32,6
Oficjalna klasyfikacja końcowa - Goście
1. Mariusz STEC/ Michał PRZYSTUPA - Mitsubishi Lancer Evo IX 57:49,6
2. Antoni MALINOWSKI/ Konrad MAKOWSKI - Peugeot 106 Rallye +8:48,0
3. Robert MĄSIOR/ Grzegorz DACHOWSKI - Honda Civic Type R +11:28,1
Portal OX.PL był patronem medialnym Rajdu.
Zobacz też:
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.