Jeden przelew do ZUS
Zmiany przewidują, że każdy przedsiębiorca będzie miał swój indywidualny rachunek w ZUS, na który będzie przelewał dotychczasowe składki. Teraz są cztery oddzielne rachunki ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Funduszu Emerytur Pomostowych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wysyłał listy polecone do płatników składek, ale część korespondencji wróciła do ZUS ponieważ nie wszyscy odebrali przesyłkę. Jeśli zatem z różnych powodów do końca grudnia 2017 r. płatnik nie otrzymał informacji o numerze rachunku składkowego należy zgłosić się do najbliższej placówki ZUS. Można również zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00), a pod adresem internetowym www.eskladka.pl działa wyszukiwarka numerów rachunków składkowych.
Uwaga! Jeśli nie będziesz znał numeru rachunku składkowego, nie opłacisz składek! Działające do końca 2017 roku cztery konta bankowe przestały być aktywne z końcem 2017roku.
Od początku 2018 r. płatnik składek robi tylko jeden przelew zamiast wysyłać środki na trzy lub cztery różne rachunki bankowe, jednym przelewem będzie można zapłacić za ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i inne. Zakład Ubezpieczeń Społecznych podzieli wpłatę proporcjonalnie na poszczególne ubezpieczenia i fundusze. Wpłata najpierw pokryje najstarsze ewentualne zaległości płatnika wraz z odsetkami, a dopiero potem pokryje bieżące składki.
Jeśli płatnik ma długi składkowe, winien skorzystać z układu ratalnego. Z pomocy doradcy ds. ulg i umorzeń ZUS można skorzystać codziennie w oddziałach ZUS (w poniedziałki w godz. od 8.00 do 18.00, od wtorku do piątku w godz. od 8.00 do 15.00). Doradca pomoże w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku o rozłożenie należności na raty.
Numer składa się z 26 cyfr, z których dwie pierwsze to cyfry identyfikujące bank, od trzeciej do dziesiątej oznaczać będą numer identyfikacyjny ZUS, a ostatnie dziesięć – NIP przedsiębiorcy. List jest wydrukowany na papierze ze znakiem wodnym. Przed rozpoczęciem wpłacania warto zweryfikować, czy numer jest prawidłowy. Będzie można to sprawdzić w każdej placówce Zakładu, dzwoniąc do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00) oraz pod adresem internetowym www.eskladka.pl
red./mat.pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.