Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Jaki system LPG wybrać?

Chcesz przerobić benzynę na gaz? Zanim umówisz się do gazownika, poznaj zasady działania układów wszystkich generacji - od I do V i wybierz taki, który najlepiej będzie współpracował z silnikiem.

Aby nadążyć za ewolucją silników, instalacje gazowe też musiały się zmieniać. Najstarsze instalacje gazowe, pozbawione elektroniki, zwane mikserowymi (I i II generacja) są jednocześnie najprostszymi. Ten typ instalacji sprawdza się w samochodach z silnikami o zasilaniu gaźnikowym, nieposiadającymi katalizatora i sondy lambda, a zatem wybrać go możesz do pojazdów o starszej konstrukcji, z lat osiemdziesiątych np. do Fiata Uno, czy popularnego Volkswagena Golfa. Koszt instalacji I generacji wraz z montażem sięga 1000-1200 zł. 

W układzie I generacji, gaz (ciekły) trafia przewodami do reduktora-parownika. Silnik rozpoczyna pracę na benzynie i pracuje na niej tak długo aż reduktor-parownik nie przemieni gazu z fazy ciekłej w lotną i dostosuje odpowiednio do silnika ciśnienie gazu. Gaz w fazie lotnej trafia do mieszalnika (miksera), tworzącego mieszankę gazowo-powietrzną, która następnie dostaje się do kolektora dolotowego a dalej, do komór spalania, a zatem mieszanka nie podlega regulacji w czasie pracy silnika. Kierowca samochodu z instalacją I generacji może wybrać, za pomocą ręcznego przełącznika, czy jedzie na benzynie, czy na gazie. 

Niestety, instalacja I generacji na ogół powoduje spadek mocy i osiągów auta, zwiększa spalanie gazu i wymaga częstej regulacji, dlatego zaleca się zakup samochodów z wtryskiem paliwa, które umożliwiają wybór bardziej nowoczesnej instalacji LPG.

Kolejna – II – generacja instalacji gazowej jest bardzo podobna do instalacji I generacji, a właściwie to stanowi jedynie zmodyfikowaną formę swojej poprzedniczki. Różnica polega na umożliwieniu regulacji składu mieszanki, czyli wyposażeniu instalacji II generacji w elektroniczny układ sterujący ilością gazu, który odpowiada za zmianę ilości gazu przepływającego pomiędzy reduktorem-parownikiem a mikserem (w poprzedniej generacji brak możliwości dynamicznej regulacji składu mieszanki stanowił pewien mankament). 

Instalacja II generacji dedykowana jest dla starszej generacji silników (lata dziewięćdziesiąte), ale wyposażonych już we wtrysk benzyny – najlepiej jednopunktowy. Przykładowe modele? Volkswagen Golf III, Opel Astra F, Fiat Punto, w przypadku silników wtrysków wielopunktowych – Toyota Avensis. 

III generacja instalacji LPG jest najrzadziej stosowana i większość ekspertów traktuje ją jako coś, co po prostu występuje między II a IV generacją, a to z powodu wady, za którą należy uważać jednopunktowy mechanizm rozpylania mieszanki gazowo-powietrznej. Różnice w porównaniu z instalacją I i II generacji to: zastąpienie mieszalnika dozatorem, który wykorzystując silnik krokowy, podaje właściwą dawkę gazu do dystrybutora. Dalej gaz „przekazywany jest” do kolektora ssącego, a następnie do komór spalania. 

III generację LPG stosowano w silnikach wyposażonych w wielopunktowe wtryski paliwa oraz kolektor dolotowy wykonany z tworzyw sztucznych. Koszt instalacji wraz z montażem sięga ok. 1600-2300 zł.

Obecnie, najbardziej popularną generacją instalacji gazowych są instalacje sekwencyjne, czyli IV generacja LPG. W instalacjach sekwencyjnych zastosowano tyle wtryskiwaczy gazu, ile cylindrów posiada silnik, przez co czasy pracy wtryskiwacza określane są osobno dla każdego cylindra. Dawkowanie gazu precyzyjnie sterowane jest za pomocą oryginalnego komputera silnika (komputera benzynowego), dzięki czemu parametry pracy jednostki napędowej są bardzo zbliżone do zasilania benzynowego. W samochodach z instalacją sekwencyjną, straty mocy i wzrost spalania są niemalże nie do zauważenia. 

LPG sekwencyjne zalecane jest do nowoczesnych silników benzynowych, wyposażonych w wielopunktowy wtrysk paliwa, kilka sond lambda oraz katalizator. Cały koszt inwestycji w instalację IV generacji z montażem sięga ok. 1800-2500 zł, w zależności od tego, jakich producentów komponenty wybierzemy. 

Na koniec, zostały jeszcze instalacje V generacji. Takie instalacje LPG za pomocą wtryskiwaczy benzynowych wtryskują gaz (faza ciekła) do kolektora dolotowego lub bezpośrednio do komór spalania. Niewątpliwie, wadą tej generacji LPG jest koszt, który wraz z montażem przekracza wwykle 4000 zł.

Warunkiem właściwego funkcjonowania instalacji gazowej jest prawidłowy montaż i właściwa regulacja takiej instalacji. 

Instalacje nowszych generacji w swej ofercie ma między innymi marka STAG (AC). Ich dystrybutorem jest Auto Gaz Czech z Cieszyna przy ul. Motelowej 16 w Cieszynie. 

www.ac.com.pl

 

Przypominamy o trwającej promocji Stacji Kontroli Pojazdów Auto Gaz Czech: „Zrób przegląd, zjedz za kupon”, w której  w łatwy sposób zgarnąć można bon na McZestaw Big Mac®.

Aby zdobyć kupon o wartości 15,90 zł wystarczy do końca roku 2016 wykonać okresowe badanie techniczne pojazdu o masie do 3,5 t (także LPG) na SKP przy Motelowej. Ilość kuponów jest nieograniczona i każdy może wziąć udział w promocji wielokrotnie. Kupon zrealizować można w restauracji sieci McDonald’s w Cieszynie przy ul. Katowickiej, czyli zaledwie 50 m od Auto Gaz Czech. Promocja „Zrób przegląd, zjedz za kupon” jest prosta i bardzo korzystna. Jej szczegóły i regulamin możesz sprawdzić na specjalnej stronie Promocji. 

Jeśli zdarza Ci się zapomnieć o terminie kolejnego okresowego badania technicznego – zamów już teraz przypomnienie sms na stronie:  www.autogazczech.eu .

Stacja Kontroli Pojazdów nr SCI 015/P przy ulicy Motelowej 16 w Cieszynie działa od 12 kwietnia 2010r. Do okresowych badań technicznych pojazdów o masie do 3,5 t, Auto Gaz Czech wykorzystuje nowoczesny sprzęt diagnostyczny renomowanej firmy MAHA oraz profesjonalny sprzęt do geometrii kół firmy Beissbarth.

 

STACJA KONTROLI POJAZDÓW Auto Gaz Czech
AUTO GAZ CZECH SP. J.

ul. Motelowa 16
43-400 Cieszyn
tel. 33 479 34 35

Godziny otwarcia:
pn-pt: 7.00 - 19.00
so: 7.00 - 13.00

 

WARSZTAT SAMOCHODOWY I MONTAŻ INSTALACJI LPG
Moto Express Łukasz Ziarnik
Auto Serwis Wiesław Grzybek

ul. Motelowa 18
43-400 Cieszyn

Godziny otwarcia:
Warsztat: 8.00 - 16.00
E-mail: montaz@autogazczech.eu

artykuł sponsorowany 

źródło: ox.pl
dodał:
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: