Jak przygotować samochód do zimy? Kompletna lista kontrolna
Podstawowe czynności serwisowe przed nadejściem zimy
Przygotowania do sezonu zimowego należy rozpocząć od sprawdzenia stanu technicznego pojazdu. Kompleksowy przegląd w warsztacie pozwoli wykryć potencjalne usterki, które mogą być szczególnie niebezpieczne podczas jazdy w zimowych warunkach. Warto również rozważyć wykupienie polisy autocasco, która zapewni spokój w okresie zwiększonego ryzyka wypadków.
– Zimą znacznie wzrasta ryzyko uszkodzenia pojazdu z powodu trudnych warunków atmosferycznych. Polisa AC zapewni wypłatę odszkodowania nie tylko w przypadku kolizji z własnej winy, ale również gdy samochód zostanie uszkodzony przez spadający konar drzewa, grad lub podczas poślizgu na oblodzonej nawierzchni – wyjaśniają eksperci towarzystwa ubezpieczeniowego HDI. – Autocasco chroni przed skutkami finansowymi zdarzeń losowych oraz zapewnia spokój podczas parkowania pojazdu na nieznajomym parkingu czy w przypadku kradzieży.
Oprócz tego ważnym elementem przygotowań do zimy jest wymiana płynów eksploatacyjnych. Płyn chłodniczy powinien mieć odpowiedni punkt zamarzania, najlepiej poniżej -35 stopni Celsjusza. Wymiana oleju silnikowego na zimowy wariant o odpowiedniej lepkości zapewni prawidłową pracę silnika nawet przy bardzo niskich temperaturach. Nie zapominajmy też o płynie do spryskiwaczy!
Wymiana opon i kontrola układu hamulcowego
Zmiana opon na zimowe jest obowiązkowa, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Opony zimowe charakteryzują się specjalną mieszanką gumy, która zachowuje elastyczność nawet przy niskich temperaturach. Głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 4 mm, co zapewnia odpowiednią przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym.
Stan układu hamulcowego wymaga szczególnej uwagi przed sezonem zimowym. Klocki hamulcowe nie powinny być zużyte bardziej niż w 70 procentach. Tarcze hamulcowe muszą być wolne od głębokich rowków i korozji. Płyn hamulcowy należy wymienić, jeśli był używany dłużej niż dwa lata.
Sprawdzenie akumulatora i instalacji elektrycznej
Akumulator jest elementem szczególnie narażonym na uszkodzenia w okresie zimowym. Należy sprawdzić jego pojemność i napięcie spoczynkowe. Stary sprzęt, który ma więcej niż 4 lata, warto wymienić jeszcze przed nadejściem mrozów. Kontrola instalacji elektrycznej obejmuje sprawdzenie wszystkich świateł oraz wymianę przepalonych żarówek. Alternator również wymaga diagnostyki, ponieważ musi pracować ze zwiększonym obciążeniem. Sprawdzeniu podlegają szczotki węglowe i regulator napięcia. Przewody elektryczne nie mogą mieć uszkodzonej izolacji, a połączenia muszą być zabezpieczone przed korozją.
Zabezpieczenie nadwozia i przygotowanie wnętrza auta
Przed sezonem zimowym warto dokładnie umyć i nawoskować nadwozie. Warstwa wosku chroni lakier przed szkodliwym działaniem soli drogowej i innych substancji chemicznych używanych przez drogowców. Szczególną uwagę należy zwrócić na podwozie, które można dodatkowo zabezpieczyć specjalną powłoką antykorozyjną. Uszczelki drzwi i bagażnika wymagają zakonserwowania specjalnym preparatem silikonowym, który nie tylko zapobiegnie ich przymarzaniu, ale również wydłuży ich żywotność. Zadbać trzeba również o zamki, które należy nasmarować preparatem grafitowym zabezpieczającym przed zamarznięciem.
Wnętrze samochodu też wymaga odpowiedniego przygotowania do zimowych warunków. Dywaniki gumowe z wysokimi krawędziami skutecznie chronią tapicerkę przed zabrudzeniem, wilgocią i solą przynoszoną na butach. Ważne jest sprawne działanie systemu ogrzewania, dlatego należy sprawdzić drożność nawiewów i skuteczność nagrzewnicy. Warto również wyczyścić kanały wentylacyjne specjalnym preparatem antybakteryjnym, który zapobiegnie parowaniu szyb i nieprzyjemnym zapachom. Dodatkowo zaleca się wymianę filtra kabinowego, który odpowiada za jakość powietrza we wnętrzu pojazdu.
Jak ekonomicznie eksploatować samochód zimą?
Zimowa eksploatacja samochodu wiąże się ze znacznie zwiększonym zużyciem paliwa, co wynika z większych strat ciepła w komorze silnika oraz gęstszej konsystencji olejów i smarów. Rozgrzewanie silnika nie powinno trwać dłużej niż 30 sekund, gdyż nowoczesne jednostki napędowe najlepiej osiągają temperaturę roboczą podczas spokojnej jazdy. Dłuższa praca na postoju nie przynosi korzyści, a jedynie zwiększa emisję spalin i zużycie paliwa, dlatego warto wyłączać silnik podczas postojów dłuższych niż minuta.
Planowanie tras z uwzględnieniem warunków atmosferycznych pozwala uniknąć niepotrzebnych postojów i optymalizuje zużycie paliwa. Przez pierwsze 20 minut jazdy należy utrzymywać obroty silnika na poziomie 2000-2500 obrotów na minutę. Warto również ograniczyć używanie klimatyzacji do minimum i włączać ją tylko w przypadku zaparowanych szyb, ponieważ jej działanie może zwiększyć spalanie nawet o 20 procent. Hamowanie silnikiem podczas dojeżdżania do świateł czy zjazdów ze wzniesień dodatkowo przyczynia się do oszczędności.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.