Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Dyskutowali o prawach politycznych kobiet

We wtorek (24.09.2019) w Sali Rzymskiej Muzeum Śląska Cieszyńskiego odbyła się dyskusja dotycząca uzyskania przez kobiety praw politycznych w 1918 roku. Rozmowy skupiały się wokół kobiet z terenów Śląska Cieszyńskiego oraz ich zaangażowaniu w życie społeczne i polityczne.

W dyskusji wzięli udział lokalni specjaliści, historycy i osoby związane z badaniem przemian i procesów społecznych. Wśród mówców znaleźli się m.in. dr hab. Grażyna Kubica-Heller, Władysława Magiera, czy dr hab. Grzegorz Studnicki. Tematem przewodnim były prawa polityczne kobiet w całym kraju, jednak omawiano je na podstawie kobiet Śląska Cieszyńskiego.

- Po pierwsze Polskę miłować i wiernie jej służyć. Po drugie starać się z wszystkich sił, aby Śląsk Cieszyński wolą swej ludności, włączony znów do Polski pozostał przy niej na zawsze. Po trzecie ufać Radzie Narodowej Księstwa Cieszyńskiego, wspierać jej prace i słuchać jej zarządzeń. Po czwarte przykładać się ile sił do utrzymania w ciężkim obecnie, czasie przejściowym spokoju, bezpieczeństwa publicznego oraz do wyżywienia całej ludności. Po piąte gotować się z powagą i w zgodzie do tego, aby przy budowie wolnej, niepodległej, zjednoczonej Polskiej Republiki Ludowej wziąć udział nie tylko, jako równo uprawnione, ale i świadome swoich obowiązków i zorganizowane obywatelki. Po szóste w tym celu postanawia zgromadzenie utworzyć w Dolnej Lesznej Miejscowe Koło Ogólnośląskiego Zbioru Kobiet – tymi słowami, przygotowanymi przez kobiety Śląska Cieszyńskiego w okresie odzyskiwania przez Polskę niepodległości rozpoczęto dyskusję.

Podczas rozmowy podnoszono tematy, które mogłoby się wydawać, że bezpośrednio nie wpłynęły na uzyskanie przez kobiety praw politycznych, jednak w rzeczywistości, były one kluczowe. Przede wszystkim było to zaangażowanie kobiet w życie społeczne oraz bardzo niski odsetek analfabetyzmu. Pod względem dostępu do edukacji (szczególnie w rejonie Śląska Cieszyńskiego) kobiety nie ustępowały mężczyznom. W okresie wojny kobiety musiały również nauczyć się zastępować mężczyzn przy pewnych zadaniach. Często również w określonych organizacjach to one miały głos, a ich mężowie służyli tylko radą.

Panel dyskusyjny był wydarzeniem towarzyszącym wystawy „Podwójnie wolne”, związanej z uzyskaniem przez kobiety praw politycznych.

 

źródło: ox.pl
dodał: JŚ

Komentarze

3
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2019-09-25 18:01:07
donekT: Kwestii pewnych rozwiązań, jakie podjęto w 1918 r., nie należy rozpatrywać, bez odniesienia do szerszego kontekstu wydarzeń, jakie wówczas rozgrywały się w Europie. Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej Ignacego Daszyńskiego, nie bez powodu utworzony został właśnie 7 listopada 1918 r., zainteresowanych odsyłam, co działo się dokładnie rok wcześniej. Co więcej, warta przedstawienia jest sytuacja, jaka panowała wówczas w Niemczech. Na terenach Polski, niewątpliwie istniała atmosfera sprzyjająca rewolucji, nie bez powodu Rada Regencyjna oddała władzę właśnie Józefowi Piłsudskiemu, kojarzonemu ze socjalistami, aby uspokoić nastroje. Co do emancypacji kobiet, w odniesieniu do Polski, należałoby rozpatrywać sprawę nieco inaczej, niż odbywało się to na Zachodzie Europy i związane to było nie tyle z realizacją programu, ile uspokojeniem nastrojów społecznych.
2019-09-25 20:15:23
tom lem: ..."tymi słowami, przygotowanymi przez kobiety Śląska Cieszyńskiego w okresie odzyskiwania przez Polskę niepodległości rozpoczęto dyskusję" , a jakimi zakończona i do jakich konkluzji doszło? "Często również w określonych organizacjach to one miały głos, a ich mężowie służyli tylko radą" czy coś się zmieniło?
2019-09-27 07:57:36
donekT: MARKSIZM KULTUROWY, mamy z nim dziś do czynienia. Dlaczego się pojawiła koncepcja materializmu kulturowego? Zaobserwowano, iż Marks, który chciał dokonać rewolucji politycznej, wedle zakładanej koncepcji państwa. Wg Neokomunistów, Marks z Engelsem dobrze rozpoczęli, dobrze powiedzieli, iż Boga nie ma, tylko że w rozprawie z Chrześcijaństwem popełnili kilka błędów. 1) Ubóstwili materię. Marks przypisał materii te właściwości, prawie wszystkie, które Chrześcijanie przypisują Istocie Najwyższej, dlatego marksiści kulturowi powiedzieli, iż muszą zradykalizować marksizm. Radykalizacja polega na: 1) Trzeba poprawić Marksa i Engelsa w początkach bytu, wszystko, co jest, wyrasta z NICOŚCI, nie można twierdzić, iż z materii. 2) NICOŚCI NIE MOŻNA PRZYPISAĆ ŻADNEGO ATRYBUTU BOSKIEGO, nie ma nic boskiego, w przeciwnie razie mielibyśmy do czynienia ze zniewoleniem chrześcijańskim, którego REWIZJONIŚCI MARKSA STARAJĄ SIĘ UNIKAĆ. Jak się natomiast artykułuje nicość? JAKO POPĘD SEKSUALNY, czyli w miejsce postaci materii NEOMARKSIŚCI wprowadzili bytowość seksu. Jak natomiast artykułuje się taka bytowość? Jako SPRZECZNA w sobie, w ten sposób, iż jako kobieca i jako męska (przeciwieństwa). Wg Freuda, człowiek, który jest seksem, nie mogąc wyżyć siebie, jako seksu, zastosował unik, w postaci kultury, tylko dlatego, iż nie mógł żyć seksem, musiał utworzyć naukę, sztukę, religię, państwo, moralność, zgromadzić się w narody, we wspólnoty wyznaniowe, tylko dlatego, iż nie mógł przeżyć seksu. Marksizm kulturowy powiada, iż SEKS NIE MOŻE MIEĆ ŻADNYCH PRZESZKÓD.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: