Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Brenna: połączyli szkoły

Podczas poniedziałkowej (20.01.2025) Sesji Rady Gminy radni z Brennej zadecydowali o połączeniu Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego i Przedszkola Publicznego nr 1. Władze chcą uprościć zarządzanie i szukają oszczędności.

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Brenna omawiany był temat połączenia dwóch placówek szkolnych: w jedną Zespół Szkolno-Przedszkolny w Brennej. Połączenie to nie będzie fizyczne (nie będzie jednego budynku dla obu placówek), ale administracyjne – zespołem będzie zarządzał jeden Dyrektor. Jak podkreślono w Uzasadnieniu do Uchwały, władze nowej jednostki zostaną wyłonione z kadry kierowniczej obu wchodzących w skład Zespołu:

- Jednym z argumentów połączenia szkoły podstawowej i przedszkola jest powierzenie kierownictwa jednej osobie – wyłonionemu w drodze konkursu dyrektorowi Zespołu. Obecnie prowadzone są rozmowy, konsultacje z kierownictwem obu placówek. Do konkursu, jaki zostanie ogłoszony w celu wyłonienia dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, zamierza przystąpić aktualna dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej. Planuje się także powołanie wicedyrektora z obecnej kadry pedagogicznej Przedszkola Publicznego nr 1 w Brennej. Taki zabieg ma na celu racjonalny podział obowiązków z uwagi na znajomość specyfiki pracy szkoły i przedszkola, znajomość kadry i środowiska.

Korzyści mają być wielostronne - jak podaje uzasadnienie Uchwały: „usprawnienie sprawowanego nadzoru pedagogicznego”, „elastyczny podejmować decyzje kadrowe”, efektywne i optymalne „zarządzania całą infrastrukturą budowlaną”, „Zniesienie granic mentalnych, a także należyte dbanie o odpowiednią komunikację i współpracę zapobiegnie hermetyzacji środowiska przedszkolnego i szkolnego”.

Oszczędności i redukcja etatów

Jak zauważają włodarze Brennej, chodzi również o oszczędności:

- Połączenie obu jednostek w zespół ma też uzasadnienie ekonomiczne. Pracownicy szkoły i przedszkola po połączeniu w jedną jednostkę organizacyjną, na mocy przepisów prawa pracy staną się pracownikami zespołu. Jeden pracodawca dla nauczycieli pozwoli na efektywne wykorzystanie kwalifikacji kadry pedagogicznej, usprawni racjonalne rozplanowanie pracy zatrudnionych nauczycieli, specjalistów (pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda) oraz pracowników niepedagogicznych. Zespół możliwość zatrudnienia nauczyciela na różnych szczeblach edukacji, na podstawie jednej umowy, bez poleceń uzupełniania wymiaru zajęć w innej szkole lub sporządzania drugiej umowy w odrębnej placówce oświatowej. Dzisiaj ten sam nauczyciel języka angielskiego zatrudniony jest na podstawie dwóch odrębnych umów: jedna umowa zawarta jest w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stefana Żeromskiego w Brennej, druga zaś w Przedszkolu Publicznym nr 1 w Brennej, gdzie w przedszkolu tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych języka angielskiego wynosi 3 godziny. Podobna sytuacja dotyczy nauczycieli specjalistów. Trzeba jednak zaznaczyć, że zgodnie z rozporządzeniem w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej ilość godzin przeznaczonych na pracę specjalistów spadnie z 77 (obecnie są 44 godziny w szkole i 33 w przedszkolu) do 49 – czytamy w uzasadnieniu.

W ramach oszczędności zapowiedziano redukcję etatu – wśród kadry pedagogicznej – o co najmniej 1 etat oraz wśród kadry niepedagogiczna zostanie zredukowana: (księgowość z 1,5 etatu do 1 etatu; konserwator z 1 i 3/8 etatu do 1 etatu; intendent z 2 etatów do 1 etatu (2 x 0,5); referent z 1 etatu do 0,5 etatu), kucharka (zmniejszenie o 0,25 etatu).

 Korzyści organizacyjne i dla edukacji

Włodarze gminy zakładają, że rozwiązanie to przyczyni się również do poprawy efektywności kształcenia i pomoże w organizacji pracy w obu placówkach:

Zakładamy, iż proponowane połączenie szkoły i przedszkola korzystnie wpłynie na wspólną działalność dydaktyczno – wychowawczą. W zespole, istnieje duża możliwość zapewnienia ciągłości procesu nauczania oraz poprawy efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, choćby poprzez wspólne rozwiazywanie problemów wychowawczych, monitorowanie ucznia, przekazywanie wiedzy na temat jego umiejętności i kompetencji. Łatwiej będzie zorganizować zastępstwa, opracować plan urlopów dla pracowników przedszkola i kadry niepedagogicznej.

Utworzenie Zespołu, jak podkreślają urzędnicy z Brennej nie spowoduje żadnych negatywnych zmian dla uczniów i ich rodziców. - Szkoła i przedszkole działać będą jako niemal niezależne jednostki. Połączenie nie narusza bowiem odrębności rad rodziców, samorządu uczniowskiego placówek, które zachowują swój status – czytamy w uzasadnieniu Uchwały.

 

Uchwała została podjeta większością - 13 głosami „za” przy 1 „przeciw”.

 

Uchwała w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Brennej (pdf).

 

NG

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

1
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2025-01-24 15:05:32
andi7: Coś tu się nie klei - "W zespole, istnieje duża możliwość zapewnienia ciągłości procesu nauczania oraz poprawy efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej", a w innym miejscu: "...ilość godzin przeznaczonych na pracę specjalistów spadnie z 77 (obecnie są 44 godziny w szkole i 33 w przedszkolu) do 49...". Oszczędności kosztem dzieciaków. Smutne to.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: