Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Pomysł młodych na biznes

Jak prowadzić własny biznes, na co zwracać uwagę i czy jest to trudne - o tym dyskutowała młodzież podczas pierwszych Młodzieżowych Targów Przedsiębiorczości, które zorganizowano na Zamku Cieszyn.

Czy przedsiębiorczości można się nauczyć? To jedno z pytań, na które próbowali odpowiedzieć uczestnicy Młodzieżowych Targów Przedsiębiorczości. Targi odbywające się na Zamku Cieszyn zorganizowano pierwszy raz. Ich inicjatorem była cieszyńska Szkoła Organizacji i Zarządzania w Cieszynie, Zamek Cieszyn oraz Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Dla SOiZ to wydarzenie szczególne, bo na jej zaproszenie do Cieszyna przyjechała młodzież z kilku miast naszego województwa. Na Zamku wystawiła ona stoiska z produktami młodzieżowych miniprzedsiębiorstw.


Jak tłumaczy Monika Żerańska nauczyciel z Szkoły Organizacji i Zarządzania, miniprzedsiębiorstwa prowadzone w szkołach działają w ramach fundacji Młodzieżowej Przedsiębiorczości. W naszej placówce działają od tego roku trzy takie przedsiębiorstwa. Uczniowie z klasy Technikum Organizacji Reklamy realizują w ten sposób swoje pomysły na biznes. Począwszy od wymyślenia koncepcji produktu, przez rozwinięcie linii produkcyjnej, skończywszy na sprzedaży i zarobieniu realnych pieniędzy. Całość odbywa się w formie gry edukacyjnej, jednak pieniądze są realne. Podatki niestety też. Młodzież odprowadza na konto rady rodziców podatek liniowy w wysokości 19%.





Pieniądze zarobione przez uczniów trafiają na konto rady rodziców. Rada decyduje czy zostają one w szkole, bądź też są wypłacana uczniom w formie dofinansowania np. do wycieczki szkolnej.
Młodzież zakładając przedsiębiorstwo w szkole może przekonać się, w mało bolesny sposób, co oznacza prowadzenie firmy i z jaką biurokracją się to wiąże. Jakie papiery trzeba wypełnić, jakie terminy obowiązują przedsiębiorcę i ilu urzędników trzeba odwiedzić. A przede wszystkim młodzież może dowiedzieć się, czy ich pomysł na biznes wypali, czy znajdą się klienci, ile pieniędzy muszą włożyć w to, żeby profesjonalnie przygotować dany produkt czy usługę. Najważniejsze, czy stracą na tym czy zyskają. – podkreśla Żerańska.

Praca na programach fiskalnych przybliża młodym osobom prowadzenie finansowej części własnego biznesu. Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wystawianie faktur, prowadzenie raportu kasowego. Coraz częściej do naszego klubu zaglądają coraz młodsi ludzie. Pojawiają się na spotkaniach klubu, uzyskują wiadomości w punkcie konsultacyjnym. Pytają czy ich pomysły są realne. – mówi Anna Kańska - Górniak koordynator Klubu Przedsiębiorcy w Cieszynie.


Posłuchaj


Młodzieżowe Targi Przedsiębiorczości były okazją nie tylko do uczestnictwa w kilku wykładach, była tutaj również możliwość zaprezentowania własnych produktów, które oferują miniprzedsiębiorstwa. Do Cieszyna przyjechali młodzi przedsiębiorcy z kilku szkół z całego województwa. Ręcznie robione bransoletki, torby z bawełny, piny z różnymi nadrukami, kolczyki ręcznie robione. – wymienia jedna z uczennic produkty wystawione przez Szkołę Organizacji i Zarządzania.


Karolina Manowska przyjechała z II bielskiego Liceum Ogólnokształcącego. W szkole działa kilka miniprzedsiębiorstw. Jedno z nich ‘CraftLAb’ zajmuje się produkcją i sprzedażą ozdób okolicznościowych, produkcją kartek. Na Wielkanoc już szykujemy ozdobne jajka, na Boże Narodzenie były bombki i kule. – mówi Karolina. W szkolnej firmie pracuje 11 osób. Wypłat jeszcze nie było. Na razie to co zarobimy przeznaczamy w rozwój naszego przedsiębiorstwa – śmieje się Manowska.


Z ciekawym produktem do Cieszyna przyjechała młodzież z Bytomia. Sprzedajemy wkładki do portfeli oraz same portfele z technologią ochrony kart płatniczych. Szczególnie kart zbliżeniowych przez odczytaniem danych przez niepowołane osoby – tłumaczy Michał Rutkowski. Jak tłumaczy, technologia, którą sprzedają, jest już popularna w USA. W Polsce te produkty dopiero wchodzą na rynek. Nie jest to tanie, nam udało się opracować własną technologię produkcji tego specjalnego materiału, który ochrania karty. - mówi.


Posłuchaj


Wkładka do portfela produkowana przez bytomskich uczniów przypomina niewielką szmatkę. Kosztuje 10 zł. Cieszę się, że w tej chwili zwróciły się nam koszty produkcji, zarabiamy, mamy zysk, a przede wszystkim zdobywamy doświadczenie. - dodaje Rutkowski.


Gościem specjalnym Młodzieżowych Targów Przedsiębiorczości był Jakub Chmielniak, twórca marki Mr. Gugu & Miss Go. Pochodzący z Bielska - Białej Swoją firmę otworzył trzy lata temu, bazując na tradycjach krawieckich Bielska-Białej i własnym zamiłowaniem do sztuki i mody. Zaczynał od jednoosobowej działalności, obecnie zatrudnia ponad 90 osób. Ma butiki w Londynie i Warszawie, a także sklepokawiarnię w Bielsku-Białej.


Jan Bacza


źródło: ox.pl
dodał: JB

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: