Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Węzeł przesiadkowy w Cieszynie oddany do użytku 31 grudnia 2017 roku?

Jeżeli uda się otrzymać dofinansowanie ze środków unijnych to według wstępnego harmonogramu, prace budowlane zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie powinny rozpocząć się w kwietniu przyszłego roku. Rozliczenie projektu i oddanie do użytku zaplanowano na 31 grudnia 2017 roku.

Temat budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego w Cieszynie został poruszony na czwartkowej (11.06) konferencji poświęconej komunikacji, na którą zaprosił Burmistrz Cieszyna i Starosta Powiatu Cieszyńskiego. Architekt Wojciech Łapa z bielskiej pracowni projektowej Archex, która zajmuje się dokumentacją projektową tego przedsięwzięcia, przedstawił uczestnikom spotkania wizualizację węzła, jak również szczegółowo omówił sam projekt. W wyniku wcześniejszego konkursu architektonicznego, późniejszych ustaleń i szerokich konsultacji powstał program zbudowania w Cieszynie węzła przesiadkowego, który oprócz samego obiektu, obejmuje niezbędną i związaną z nim infrastrukturę drogową. Zakres inwestycji jest dosyć szeroki. Cały węzeł przesiadkowy obejmuje szereg elementów, które koncentrują się wokół budynku dawnego dworca kolejowego, który jest budynkiem częściowo zabytkowym – mówił Łapa.

Budynek węzła przesiadkowego będzie się składał z dwóch części. Pierwsza - zabytkowa, objęta ochroną konserwatorską będzie podlegała rewaloryzacji. Znajdzie tam swoje miejsce obiekt małej gastronomii oraz biura, łącznie z pokojem przeznaczonym dla ochrony i monitoringu Straży Miejskiej, ponieważ całość tej inwestycji będzie monitorowana. Nowoprojektowana będzie środkowa część, obejmująca główny hall węzła tzw. przelotowy. Do budynku dworca zostanie dobudowana nowa część w miejsce istniejącej na zasadzie wymiany kubatury. I tak po stronie wschodniej powstanie obiekt przeznaczony dla pasażerów tj. poczekalnia, zespół kasowy, miejsce na bagaż, sanitariaty, mały obiekt handlowy typu kiosk, czytelnia dla podróżnych z dostępem do Internetu. Część dla pasażerów to jedno przestronne wnętrze. Obiekt będzie klimatyzowany. Mam nadzieję, że budynek będzie spełniał oczekiwania najbardziej wymagających pasażerów – zaznaczył architekt.

Węzeł przesiadkowy to jednak nie tylko budynek ale również wiele elementów bezpośrednio lub pośrednio związanych z funkcjonowaniem węzła i osadzeniem go w realiach komunikacyjnych. Architekt wskazał tutaj na uporządkowanie od strony zachodniej istniejącego skweru, chodników, zieleni i przeprowadzenie ścieżki rowerowej. Ważny również będzie zespół miejsc postojowych i parkingowych. Aby węzeł dobrze funkcjonował musi być doskonale powiązany ze wszystkimi możliwymi formami komunikacji, z którymi mamy tu do czynienia. Ważna jest ulica Hajduka – mówił Wojciech Łapa.

Budynek dworca będzie powiązany z platformą komunikacyjną, która będzie obsługiwać ruch autobusów i busów, planowana jest także obsługa autobusów miejskich. Ważnym rozwiązaniem komunikacyjnym w rejonie węzła będzie budowa na ul. Bobreckiej ronda. Rondo na ul. Bobreckiej będzie pełniło bardzo ważną rolę ponieważ będzie skupiało ruch wynikający ze skrzyżowania ul. Bobreckiej i ul. Hajduka. Ranga ul. Hajduka wzrośnie ponieważ dalsza część ul. Hajduka będzie prowadziła w kierunku południowym aż do ul. Bielskiej. Gdzie zlokalizowane będzie kolejne rondo. Usprawni to komunikację w połączeniu ul. Hajduka i ul. Bielskiej. Całość ma pełnić rolę odciążenia komunikacyjnego dla ruchu zarówno osobowego, jak i komunikacji zbiorowej – zaznaczył Łapa.

Wstępny harmonogram budowy „Przystanku Cieszyn”, bo tak roboczo nazywa się węzeł przesiadkowy przedstawił Jan Gerlach pełnomocnik Burmistrza ds. infrastruktury transportowej. Dodajmy, iż inwestycję tę miasto Cieszyn zamierza podjąć wspólnie z Powiatem Cieszyńskim korzystając z dofinansowania unijnego. Środki unijne to  podstawowa determinanta podjęcia działań inwestycyjnych w tym zakresie. W tej chwili prowadzimy wszelkie możliwe konsultacje dotyczące możliwości finansowania każdego elementu w pełnym zakresie, czyli maksymalnie do 80% dofinansowania, jeśli chodzi o wydatki kwalifikowane – mówił Gerlach.

Według wstępnie opracowanego harmonogramu do końca br. zaplanowano złożenie wniosku o dofinansowanie projektu ze środków unijnych. Zaś do 31 stycznia 2016 roku ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy robót budowlanych. Jednak jak zaznaczył Gerlach działania te będą możliwe tylko i wyłącznie w przypadku kiedy zostanie przyznane dofinansowanie ze środków unijnych. Póki co, nasz projekt wpisany jest w tzw. Regionalne Inwestycje Terytorialne. Wpisuje się również w Strategię Rozwoju Subregionu i mamy nadzieję, że dofinansowanie jest pewne – podkreślał Gerlach.

Tak więc umowa z wykonawcą zostanie podpisana dopiero w momencie otrzymania dofinansowania. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze to rozstrzygnięcie przetargu zaplanowano do 31 marca 2016 roku. Natomiast od 15 kwietnia 2016 roku można byłoby rozpocząć prace budowlane. Do 30 września 2017 roku przewidziano zakończenie rzeczowej realizacji projektu zaś rozliczenie i oddanie do użytku ujęto w harmonogramie do 31 grudnia 2017 roku. Tak będzie, jeżeli uzyskamy dofinansowanie – zaznaczył Gerlach, po czym dodał. To będzie kolejna po kanalizacji tak duża inwestycja. Bez dofinansowania byłaby niemożliwa do realizacji.

 

MSZ

źródło: ox.pl
dodał: MSZ

Komentarze

9
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2015-06-13 19:00:28
dyżurny: Baju Baju.... Jak na razie ty tylko snują zamiast realizować
2015-06-13 19:27:45
jan_122: Ja bym powiedział....pierdu, pierdu. Za Szczurka inaczej to miało wyglądać, ale za parę lat zmienią się władze miasta i na nowo będzie kadzenie wyborcom. Ja liczę , że realną datą powstania tego węzła to......2030 rok. :-))
2015-06-13 19:51:41
ciotka matylda: Istne kuriozum! Dworzec kolejowy bez połączenia kolejowego! Czysty Matrix. Takie rzeczy tylko Cieszynie!
2015-06-13 20:14:46
baskaw@neostrada.pl: Może by tak pozostawić już wybraną koncepcję i projekt a nie wydawać kasy na nowe nieciekawe pomysły.
2015-06-13 22:23:36
trophynat: Kuriozalne jest również to, że jeszcze nikt nie siedzi za ewidentne przekręty dotyczące sprzedaży dworca autobusowego.<br />Jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, to ponosi wszystkie tego konsekwencje.<br />Banda przy żłobie nie tylko że czuje się bezkarna to bezkarną pozostaje.<br />Gdyby chociaż nieudacznik na etacie budżetowym odpowiadał swoją karierą zawodową za skandaliczne decyzje byłoby o niebo lepiej.
2015-06-14 09:17:34
mjedi: A kiedy w rozsądnym czasie będziemy mogli pojechać sobie z Cieszyna, Bażanowic. Marklowic, Pogwizdowa - pociągiem na narty czy wędrówki albo turyści z Wisły i Ustronia do Cieszyna na zakupy, zwiedzanie ba... nawet noclegi dla nich można organizować w okolicach przystanków. Po połączeniu z Czeskim Cieszynem otwierają się kolejne możliwości czeskiej siatki połączeń (która dzięki właściwej konserwacji i modyfikacjom się rozwija i unowocześnia a nie kurczy). I to wszystko z pominięciem korków na Wiślance, i bez konieczności dysponowania kierowcą... Widać. Wyraźnie. Jak gminy przez, które przebiega nitka kolejowa, myślą o rozwoju wsi, miast, gmin i na końcu naszego powiatu. Zapomnieli o czymś bardzo ważnym, o fundamencie rozwoju i postępu o sprawnej, szybkiej i ekologicznej KOLEI. Zaprzepaścili spadek otrzymany od naszych pradziadów. I niech nie ważą się mówić, że kolej należy do różnych spółek PKP, bo urzędnicy mają odpowiednie instrumenty nacisku, których skuteczność i siłę potęgują wspólne działania. Tylko trzeba myśleć o naszym regionie perspektywicznie, nie na 4 lata ale dekady, z dużym naciskiem na słowo MYŚLEĆ niektórych to chyba musi boleć... to myślenie.
2015-06-14 21:01:13
mcwaldo: mjedi gdyby ktoras z tras ktore proponujesz byly oplacalne to juz dawno by tam pociagi kursowaly. Dokladnie jak pisales na koncu trzeba myslec, takiw pooaczenia ustron cieszyn czy ciesyzn pogwizdow sa bez sensu bo beda kursowac puste pociagi. A jesli uwazasz ze to zyla zlota to zakladaj firme przewozowa i zobaczymy jak szybko pojdziesz z torbami. Proponuje Ci sie przejechac trasa Wisła Katowice, pociagi prawie zawsze zapelnione, szczegolnie w sezonie letnim i zimowym.
2015-06-15 11:42:54
ciotka matylda: Do mcwaldo.j<br />Na jakiej podstawie twierdzisz,że trasa Cieszyn-Ustroń lub inne połączenie z Cieszyna będzie deficytowe? Czy sądzisz, że z transportu kolejowego korzystają tylko turyści? Ciekaw jestem czy przeprowadzono badania ile i z jakich kierunków dojeżdża młodzież do szkół powiatowych oraz ilu rodziców dowozi swoimi samochodami dzieci? <br />I wytłumaczcie mi proszę jak to jest możliwe że w Czechach opłaci się utrzymywać pociągi a u nas nie? Jeszcze raz ponawiam apel do radnych powiatowych, zlikwidujcie samochody służbowe Starostwa Powiatowego. Zmuście tych mądrali do korzystania z transportu publicznego i przystanków wymyślonych za biurkiem. Daję głowę,że wtedy problem transportu kołowego i kolejowego zostanie załatwiony bez zbędnych ceregieli!
2015-06-15 23:38:50
pszeniczny: Mają rozmach...Gdyby jeszcze tylko udałoby się peron przebudować na pas startowy, wtedy ten klimatyzowany zabytkowy węzeł mogłby stanowić konkurencję dla lotniska w Ostrawie.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: