Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Seniorze - nie strać sprawności!

Społeczna kwarantanna jest potrzebna aby zatrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa. Spędzanie całych dni w domu ma jednak wiele negatywnych aspektów, nie tylko dla psychiki, ale również dla ciała. W ciężkiej sytuacji znaleźli się m.in. seniorzy, którzy nie tylko znajdują się w grupie ryzyka, ale również najszybciej tracą kondycję którą odbudować jest im szczególnie trudno. Co więc zrobić aby nie narażać się na niebezpieczeństwo i jednocześnie nie stracić sprawności?

Aktualnie nie powinniśmy wychodzić z domu jeżęli nie jest to koniecznie. Mamy więcej czasu na odpoczynek, prace domowe, częściej spędzamy również czas z rodziną. Nie możemy jednak zapominać, że po kilkudzisięciu dniach ograniczonej aktywności fizycznej możemy mieć problem z odzyskaniem kondycji. O ile w przypadku osób młodych, problem nie powinien być zbyt duży, to seniorzy mogą stracić część swojej witalności. Co więc zrobić, żeby po powrocie do normalności wrócić do życia z pełnią sił i energii?

Na to pytanie postanowili odpowiedzieć nam fizjoterapeuci pomagający seniorom powrócić do sprawności po wypadkach, czy operacjach. Jak się okazuje, za każdym razem ważne jest samozaparcie i ćwiczenia — Regularność oraz częste wykonywanie ćwiczeń stanowi prewencję przed wszystkimi chorobami układu ruchu, takimi jak osteoporoza, złamania szyjki kości udowej oraz chorobami układu krążeniowo-oddechowego, takimi jak zawał serca, udar mózgu, niewydolność oddechowa. Regularnie wykonywane ćwiczenia powodują zwiększoną produkcje hormonów odpowiadających za dobre samopoczucie oraz lepsza odporność, a zatem znacznie poprawiają jakość życia – wyjaśnia Elżbieta Wojnarowicz, fizjoterapeutka z Cieszyna. Jak jednak ćwiczyć w domu?

Oto kilka propozycji, przygotowanych przez fizjoterapeutkę:

Przed śniadaniem, jeszcze leżąc w łóżku:

Krążenia w obu stawach skokowych jednoczenie (około 30 razy w lewa i 30 razy w prawa stronę). Zginanie kolan naprzemienne; raz prawe kolano raz lewe. Po 30 na oba kolana. Krążenia nadgarstki jednoczenie, po trzydzieści w prawo i lewo. Unoszenie obu ramion jednocześnie w górę za głowę i opuszczanie wzdłuż ciała. Dodać oddech. Ramiona góra wdech i wydech powoli przy opuszczaniu. 5 razy.

Ćwiczenia przed obiadem - z użyciem krzesła:

Stanie przodem do krzesła odwróconego tyłem i trzymając się oparcia: powolne i delikatne wymachy nóg na boki i do tylu (po około 20/30 razy w bok i do tylu każda noga). Następnie w siedzeniu na krześle wyprost nóg w kolanach, po 30 każda noga. Ćwiczenia wieczorne na kanapie lub fotelu. Naprzemienne unoszenie nóg z jednoczesnym unoszeniem przeciwnego do unoszonej nogi ramienia. Po 30 na każdą nogę /ramie.

Wieczorem można powtórzyć ćwiczenia wykonane przed obiadem.

Nie powinniśmy zapominać również o spacerach. Jeżeli to tylko możliwe starajmy się chodzić przynajmniej przez 30 minut dziennie. Jeżeli mamy obniżoną odporność i nie chcemy wychodzić na zewnątrz, powinniśmy przez pół godziny chodzić dookoła pokoju, lub z kuchni do przedpokoju, szybkim krokiem.

 

źródło: ox.pl
dodał: JŚ

Komentarze

5
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2020-03-31 07:38:23
koszor: Tego się nie da zatrzymać, tylko rozłożyć zachorowalność w czasie. Dwieście, trzysta lat temu to było możliwe, mała mobilność temu pomagała. Dzisiaj jest to niemożliwe, Tiry muszą jechać, zakłady dalej pracują. Mamy przemysł, którego nie można wyłączyć jednym przyciskiem. Dlatego to się będzie ciągnąc co najmniej miesiącami.
2020-03-31 09:48:57
krzysztof.mm: Seniorze - nie strać sprawności! - przyda się kiedy przyjdzie pora na rozliczenie władzy z jej troski o ciebie!
2020-03-31 10:28:30
św. Patryk: koszor, głupoty wypisujesz - te dwieście trzysta lat temu, a nawet sto, epidemie miały po tysiąckroć większą moc rażenia pomimo braki TiRów i samolotów - dziś nas ratuje współczesna medycyna - szpitale, antybiotyki, diagnostyka, ale przede wszystkim znajomość mechanizmów rozprzestrzeniania się chorób, Louis Pasteur i Robert Koch dopiero pod koniec XIX wieku wykazali patogeniczność drobnoustrojów - wcześniej ludzkość była w tym zakresie ciemna jak niejeden biskup po dziś dzień - że się będzie choróbsko ciągnąć miesiącami to optymista jesteś - latami a nawet dekadami, z różnym natężeniem, jak grypa i inne choroby, dopóki w końcu nie pojawi się skuteczna szczepionka
2020-03-31 10:49:13
tuluza: krzysztof.mn a ty dalej walisz jadem , nawet w tak trudnym i ciężkim czasie dla Polaków !!!
2020-03-31 11:34:22
hanbes: Hm, nie ze wszystkim z św. Patrykiem można się zgodzić ale porównanie ciemnoty z biskupami jest trafne...
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: