„POCOVID - nowa/dawna rzeczywistość szkolna”
Cząstka stacjonarnego trybu zajęć wróciła pod koniec ubiegłego roku szkolnego, ale już wtedy dzieci myślały o zbliżających się wakacjach oraz o zdobywaniu jak najlepszych ocen na świadectwie końcowym.
- Szkoła to miejsce, gdzie dzieci uczą się współpracy między sobą, nawiązują relacje interpersonalne oraz biorą udział w różnych interakcjach społecznych. Ze względu na pandemię ten kontakt między rówieśnikami był znacznie utrudniony, co mogło mieć negatywne skutki dla psychiki rozwijającego się dziecka.
Ze względu na zdalne nauczanie dzieci i młodzież w internecie spędzały nawet po kilkanaście godzin dziennie, co miało duży wpływ na powiększanie się liczby młodych ludzi uzależnionych od mediów społecznościowych, platform streamingowych itp.
Świat wirtualny stał się światem realnym, ograniczone kontakty z rówieśnikami, spędzanie czasu w domu zamiast na zewnątrz, zdalne nauczanie, odrabianie pracy z pomocą źródeł internetowych, odprężanie się po lekcjach przy grach komputerowych czy serialach mogło wywołać wśród dzieci różne zaburzenia. Psychika dziecka jest krucha, ponieważ ciągle jest w fazie rozwoju i nie jest jeszcze w pełni ukształtowana. Różne bodźce, które dawały dzieciom przestrzeń, takie jak wyjście do szkoły czy spotkanie się ze znajomymi dawało im zastrzyk energii.
- Starszym dzieciom bardziej odpowiadała nauka w domu, a młodszym brakowało w tym samym czasie kontaktu z rówieśnikami. U niektórych dzieci niekorzystne czynniki związane ze zdalnym nauczaniem wywołały depresję, lęk społeczny czy inne zaburzenia, przez co powrót do szkoły jest trudniejszy. Ważna jest reakcja rodziców, dzięki której dziecko otrzyma odpowiednią pomoc. Na początku warto poszukać pomocy dla dziecka u psychologa szkolnego. – mówił jeden z psychologów na Śląsku Cieszyńskim
Na terenie Gminy Skoczów od tego roku istnieje program pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży – „POCOVID – program wsparcia psychologicznego uczniów szkół podstawowych Gminy Skoczów po pandemii”. Do programu są zgłaszani uczniowie, którzy potrzebują wsparcia oraz pomocy psychologicznej po nauce zdalnej, po powrocie do nauki stacjonarnej. Zgłoszeni uczniowie spotykają się bezpłatnie raz w tygodniu w małych grupkach w szkole. Do programu zostali zaproszeni psychologowie ze szkół znajdujących się w Gminie Skoczów. Cały program cieszy się sporym zainteresowaniem, ze względu na zwiększone zapotrzebowanie na wsparcie psychologiczne wśród dzieci i młodzieży. Start programu zaplanowany jest na przyszły tydzień.
A. Tyrna
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.



.jpg)
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
