Planujemy świąteczne zakupy
Najnowsze badania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pokazują, że Polacy z reguły planują świąteczne zakupy – przede wszystkim produktów spożywczych (92 proc.) oraz prezentów i ozdób świątecznych (86 proc.).
- Listę zakupów robię nie tylko przed świętami – mówi Krystyna Morawiec – przeważnie zanim wychodzę do sklepu spisuję na kartce rzeczy, których potrzebuję. Jeśli chodzi o prezenty gwiazdkowe też staram się je zaplanować i przeznaczam na nie określoną pulę pieniędzy. Tu przyznaję nie zawsze jednak udaje mi się rygorystycznie przestrzegać swoich planów. Kiedy wpadnie mi w oko jakaś zabawka dla wnuczki... kupuję, a cenę odkładam na dalszy plan.
Okazuje się, że wynotowanie najbardziej potrzebnych produktów nie chroni nas jednak przed zakupami spoza listy. - W przypadku produktów spożywczych 35 proc. wkłada do koszyka produkty wcześniej nieplanowane. Ponadto aż 10 proc. kupujących w szale zakupów dokonuje wyboru zapominając o wcześniej starannie przygotowanym spisie – informuje UOKiK - Lubimy okazje i obniżki, dlatego w tym roku nie brakuje osób (24 proc.), które zamierzając nabyć produkt szukają okazji aby, kupić go w promocji. Natomiast połowa ankietowanych deklaruje, że kupuje produkty niezależnie od tego czy są objęte obniżką.
- Dużo się mówi o kryzysie, ale przed świętami w sklepach go nie widać – mówi Iwona ze sklepu spożywczego w Cieszynie.
Polska rodzina planuje przeznaczyć z budżetu domowego na tegoroczne święta Bożego Narodzenia ok. 1 950 zł. To więcej niż w roku ubiegłym. A co chcielibyśmy zobaczyć pod choinką? Wśród najbardziej pożądanych prezentów pozostają kosmetyki i perfumy, jednak coraz częściej chcielibyśmy otrzymać gotówkę. Takie m.in. wnioski płyną z badania „Zakupy świąteczne 2011” przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
Przed gorączką ostatnich przedświątecznych zakupów UOKiK przypomina - kupując prezent, upewnijmy się, czy możemy go zwrócić lub wymienić, sklepy nie mają obowiązku przyjmowania zwrotu pełnowartościowego towaru - jednak mogą same ustalić reguły zwracania lub zamiany produktów, których powinny przestrzegać. Jeżeli stwierdzimy, że zakupiony towar jest niezgodny z umową (np. ma inne parametry techniczne niż opisywał to sklep) albo jest uszkodzony, możemy złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż dwa miesiące od momentu wykrycia usterki. Składamy ją w sklepie gdzie kupiliśmy towar, najlepiej pisemnie, należy też dołączyć paragon lub inny dowód zakupu. Warto wiedzieć, że również towary kupione w promocji, podlegają reklamacji podobnie jak produkty, których obniżka nie dotyczy.
Żywność... też można reklamować: paczkowaną – w terminie 3 dni od chwili otwarcia, sprzedawaną luzem – 3 dni od momentu zakupu.
BsK
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.