Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Kto sfinansuje linię 190 Bielsko-Biała-Cieszyn? Chętnych brak...

Linia 190 – pociągów relacji Bielsko-Biała – Cieszyn była niegdyś dogodnym środkiem komunikacji między miastami. Już kilka lat trwa dyskusja na temat przywrócenia tej relacji. Wszyscy są za, jednak jak to zwykle bywa sprawa grzęźnie kiedy pada pytanie o finanse...


Sprawa kolei to sprawa infrastrukturalna – powinien zająć się tym rząd - grzmią samorządy. Ministerstwo infrastruktury odbija piłeczkę – chcecie lokalnej linii kolejowej – musicie sfinansować sobie sami. Jednak budżety samorządów nie są z gumy. Aby dać na tę inwestycję samorząd musi zrezygnować z remontu drogi, czy budowy przedszkola, albo podnieś lokalne podatki.

Głos w tej sprawie zabrał Radosław Ostałkiewicz, wójt gminy Jaworze, która słynie z bardzo dobrej kondycji finansowej. Na swoim profilu facebookowym odniósł się do całej sprawy mówiąc otwarcie, że jest przeciwny zrzutce samorządów na tę inwestycję. - Nie mówię „nie” rewitalizacji tej linii, nie zgadzam się tylko z pomysłem, by sfinansować jej rezurekcję ze środków samorządów gminnych i powiatowych – tym bardziej, że to zadanie regionalne i państwowe przecież – stwierdza Radosław Ostałkiewicz.

Wójt gminy Jaworze odniósł się także do wypowiedzi Marszałka Województwa Ślaskiego Jakuba Chełsowskiego - Panujący stan epidemii oraz związane z tym pojawienie się wielu niewiadomych dotyczących kierunku, w którym rozwinie się sytuacja, nie pozwala na składanie deklaracji, co do przyszłego finansowania inwestycji w zakresie infrastruktury kolejowej. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest niepewność co do wysokości zasadniczego źródła przychodów finansowych województwa, uzyskanych z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Nie mając zabezpieczonych wymaganych środków finansowych, zaciąganie zobowiązań na rzecz nowych zadań jest działaniem nieodpowiedzialnym. Uwzględniając powyższą okoliczność, informuję, że Zarząd Województwa nie podejmie starań o włączenie linii kolejowej nr 190 do Programu Kolej Plus - stwierdził marszałek.

- Skoro zamożne województwo śląskie nie ma na to funduszy, proszę nie oczekiwać od małego Jaworza (7,5 tys. mieszkańców, 42 mln budżetu, 1 km trakcji w swoich granicach, tj. 0,5% całej linii – w dodatku bez dworca), że postrzegamy tę sytuację odmiennie – dodał Radosław Ostałkiewicz.

Z z interpelacją pospieszył poseł Przemysław Koperski. - Około 31 proc. podróży pasażerów środkami transportu zbiorowego poza kordon miasta Bielska-Białej odbywa się za pośrednictwem kolei. Bielsko-Biała w województwie śląskim zajmuje drugie miejsce po Katowicach pod względem liczby dojazdów do pracy. Rejony wchodzące w zakres oddziaływania linii nr 190 w Bielsku-Białej generują 34,6 proc. miejsc pracy w mieście. Reaktywacja tego połączenia ożywi położone na trasie miejscowości i umożliwi dojazd do pracy i szkoły ich mieszkańcom (…) Z powyższych powodów samorządowcy nie ustają w zabieganiu o pełne odtworzenie omawianego połączenia. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego „Aglomeracja Beskidzka" uznało modernizację linii kolejowej nr 190 za priorytetowy projekt, niezbędny do rozwoju transportu w subregionie. Rada Powiatu Cieszyńskiego oraz Rada Miejska Cieszyna w 2019 roku apelowały o ponowne uruchomienie omawianego połączenia. PKP PLK szacuje, że na gruntowny remont linii 190 na 22-kilometrowym odcinku między Bielskiem-Białą a Skoczowem potrzeba 125 mln zł. Niestety stosowne poprawki do budżetu, mające zabezpieczyć odpowiednie fundusze na realizację tego zadania, są do tej pory odrzucane- czytamy w interpelacji. Więcej na ten temat TUTAJ

Jednak odpowiedź ministerstwa jest jasna- to nie jest priorytet władz centralnych. Przynajmniej nie w najbliższych latach. - Linia 190 ma niski priorytet dla województwa i mając na uwadze jej regionalny charakter, finansowanie rewitalizacji należeć powinno do samorządów terytorialnych.

Sprawa rewitalizacji linii 190 ma się rozstrzygnąć w najbliższych miesiącach. Rząd proponuje gminom udział w programie „Kolej Plus”, który zakłada co najmniej 15-procentowy udział jednostek samorządowych w finansowaniu projektu. Rewitalizacja linii Cieszyn- Bielsko-Biała szacowana jest na 217 mln zł...

redka

źródło: ox.pl
dodał:

Komentarze

15
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2020-07-30 07:56:46
krzysztof.mm: PiS korzyści z dobrej koniunktury na świecie zamiast na spłatę długów czy inwestycje przeznaczył na kupowanie elektoratu, 500+ itepe, zaciągając przy tym dodatkowe olbrzymie długi - to, że dziś nie ma w kasie pieniędzy na budowę paru kilometrów linii kolejowej to tylko wierzchołek góry lodowej fatalnej sytuacji finansowej Polski, przyjdzie nam wszystkim zapłacić za oszustwa i złodziejstwa PiS i za głupotę tych, co im klaszczą
2020-07-30 08:18:03
Anonimus: Krzysztof, celniej nie można!
2020-07-30 08:50:52
ciotka matylda: Problem finansowania rewitalizacji linii kolejowej nr 190 zawsze przed wyborami jest cacy. Po wyborach, jak zwykle, okazuje się że kasa jest pusta. Ciekawi mnie jak długo jeszcze ,,ciemny lud ,, będzie kupował te bajki! Przypomnę słowa p.premier Bratki ,,wystarczy nie kraść,,! I tak do następnych wyborów!
2020-07-30 13:34:13
Ondraszek: ciotka matylda, niestety długo jeszcze. Około 10 mln ludzi w Polsce, chcąco lub niechcąco, zamknęło się w informacyjnej bańce i karmione jest przez specjalistów od inżynierii społecznej. Mity, umiejętnie ubrane w emocje, strachy, gusła i obiecanki cacanki są idealnym pożywieniem dla umysłów niezainteresowanych samodzielnym myśleniem, a władzy to na rękę. Dopóki nie wyłączą tej północnokoreańskiej propagandy partyjnej, to ci ludzie nie mają szans na pobudkę :(
2020-07-30 17:06:31
tom lem: ... no nie, Ondraszek samodzielnie myślący, hehehe - dobre;-)
2020-07-30 17:25:27
krzysztof.mm: Kawulok z Kałużą jeszcze niedawno jeździli po pisiackich wioskach i rozdawali nieswoje tysiące w ramach kampanii wyborczej - dodać do nich Kopcia i przepytać hojnych darczyńców w temacie
2020-07-30 21:45:06
pszeniczny: My dobroczyńcy damy wam wszystko, ale musicie to sobie sami sfinansować.
2020-07-31 08:41:03
paulus601(dawny paulus60): Jednocześnie odcinek tej linii z Cieszyna do Goleszowa jest rewitalizowany.
2020-07-31 08:41:06
paulus601(dawny paulus60): Jednocześnie odcinek tej linii z Cieszyna do Goleszowa jest rewitalizowany.
2020-07-31 14:54:51
Pepíík: Pro průmyslový rozvoj tohoto kraje je železniční doprava důležitá, to byste mohli vědět. A také pro turistiku, dopravu studentů do škol
2020-07-31 19:15:15
ciotka matylda: @Pepíík! My to wiemy ale jakimś dziwnym trafem nasi rządzący po każdych wyborach tracą pamięć. I to wszyscy niezależnie od barw politycznych i zajmowanego stołka! No ale jest nadzieja bo za trzy lata u nas znowu będą wybory! A my durnie znowu wybierzemy tych którzy najpiękniej będą łgać!
2020-07-31 19:57:50
Andrzej Dupa: to może WY, ciotko, ale NAS proszę do tego aktu skrajnej głupoty i naiwności nie mieszać
2020-08-01 08:24:54
doler: Odbudowa lini z Cieszyna do Goleszowa nie ma sensu bez polaczeniem jej z BB. W ten czas byla by szansa ze ktos tym bedzie jezdzil A tak to tylko wywalenie kasy w błoto. Trzeba bylo zrobic jak w J Z żelazny szlak i bylo by wiecej ludzi na rowerach niz za 2 lata w pociagu Cieszyn-Goleszów.
2020-08-01 21:01:51
to jo: Nie zgadzam się z tym że linia Bielsko - Goleszów nie ma sensu. Ja z kolegami w młodości często jeździliśmy z Cieszyna do Ustronia i Wisły z przesiadką w Goleszowie. Była to super sprawa z łezką w oku to wspominam i mam nadzieje, że znowu za 2 lata uda mi się to zrealizować.
2020-08-02 08:10:35
doler: To jo, to ze jezdziles okazjonalnie nie stanowi o sensownosci inwestycji. Chodzi o stale obsadzenie lini. A takiego nie będzie.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: