Kamery i systemy sztucznej inteligencji wykryją, czy kierowcy korzystają z telefonu podczas jazdy
Rozmowy w czasie jazdy
Używanie telefonu w czasie jazdy samochodem jest karalne. Już za samo trzymanie telefonu w dłoni grozi mandat. Wyjątkiem są rozmowy prowadzone przez zestaw głośnomówiący. W Polsce za używanie telefonu w czasie prowadzenia pojazdu grozi nie tylko mandat w wysokości 200 zł, ale także 5 punktów karnych. Policja jednak nie jest w stanie wykryć wszystkich tego rodzaju wykroczeń. Obecny system monitoringu również nie jest przystosowany do wyłapywania rozmów przez telefon. Tymczasem jest to jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych. I chociaż w całej Europie kary są zaostrzane, nie zniechęcają one skutecznie kierowców do rezygnacji z korzystania z telefonów w czasie prowadzenia pojazdu. W Australii, gdzie mandat za to wykroczenie wynosi 337 dolarów i 5 punktów karnych, opracowano sposób walki z tą plagą.
Sztuczna inteligencja w walce z wykroczeniem
Rząd Nowej Południowej Walii jako pierwszy wykorzystuje sztuczną inteligencję do wykrywania kierowców rozmawiających przez telefon. W australijskim Sydney zainstalowano system kamer zaglądających do samochodów. Na razie jest to system testowy. Kamery działają o każdej porze dnia i nocy, robiąc zdjęcia i wysyłając je do centrali. Działają bez względu na warunki atmosferyczne. W przeciwieństwie do fotoradarów nie są one montowane na słupach, lecz na wiaduktach. Wyższe umiejscowienie ich sprawia, że mają lepszy widok przez przednią szybę samochodu. Sztuczna inteligencja przegląda zdjęcia i oznacza te, na których kierowca trzyma w dłoni telefon. Wybrane przez algorytm zdjęcia są następnie przeglądane przez człowieka. Chociaż nawet tak zaawansowany system nie wykryje wszystkich wykroczeń, istnieje prawdopodobieństwo, że wiele osób zacznie przestrzegać prawa i zrezygnuje z wykonywania rozmów telefonicznych w czasie jazdy.
Edukacja kierowców
Wielu ekspertów wyraża opinie, że zamiast kontroli skuteczniejsza będzie edukacja, ponieważ większość kierowców nie zdaje sobie sprawy z ryzyka. Korzystanie z telefonu nie jest ich zdaniem zagrożeniem. Nie potwierdzają tego statystyki wypadków drogowych. Dlatego istotną kwestią jest szkolenie kierowców z bezpiecznej jazdy. Pomóc w tym może również telematyka, która umożliwia monitorowanie pojazdu i generowanie odpowiednich raportów. Na ich podstawie można ocenić styl jazdy kierowcy, przeprowadzić analizę i nauczyć kierowcę ekonomicznej, a przede wszystkim bezpiecznej jazdy. Ponieważ wszystko jest rejestrowane, kierowcy jeżdżą mniej agresywnie. To powoduje, że ich zachowanie na drodze jest bezpieczniejsze. W połączeniu z kamerami i sztuczną inteligencją zaglądającą do samochodów daje to szanse na zmianę złych nawyków kierowców również w kwestii rozmów telefonicznych. Przedsiębiorstwo może skorzystać z systemów telematycznych oferowanych przez specjalistyczne firmy, które prowadzą także rozliczanie czasu pracy kierowców.
Sztuczna inteligencja jest już obecna w transporcie i daje wiele możliwości. Zwiększa bezpieczeństwo kierowcy, a jego pracodawcy znacznie ułatwia pracę. Więcej informacji na ten temat znaleźć można w artykule pt: „Jak kontrolować normy czasu pracy kierowcy z pomocą monitoringu floty”.
Artykuł sponsorowany