Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Dworzec w Cieszynie - dworcem roku!

Miło nam poinformować, że tytuł DWORCA ROKU 2022 zdobył dworzec w CIESZYNIE. Nagrodę publiczności otrzymał dworzec w KĄTACH WROCŁAWSKICH

Kapituła konkursu doceniła przede wszystkim jego walory użytkowe oraz skuteczne połączenie funkcji: komunikacyjnej, czyli sprawnej obsługi podróżnych, kulturowej, rozumianej jako zachowanie wartości architektonicznych i historycznych oraz społecznej służącej integracji społeczności lokalnej.

Wzmianki o przystanku kolejowym w Cieszynie na miejscu dzisiejszego dworca sięgają już 1888 roku, znalazł się on wówczas na linii Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, łączącej Morawy, Śląsk Cieszyński i Galicję. Obecnie samorządowy dworzec kolejowy w Cieszynie to nowoczesny komunikacyjny węzeł przesiadkowy z odrestaurowanym budynkiem głównym.

Organizatorami konkursu byli:   Fundacja „Pro Kolej” i Fundacja Grupy PKP

red

źródło: ox.pl
dodał: red

Komentarze

23
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2022-11-17 15:21:51
suski: bardzo dobrze, należy się - na pohybel paru kundlom obszczekującym tu ten dworzec i wyjących żałośnie za starym PKS-em
2022-11-17 15:45:51
blookerss: A przede wszystkim: to zasługa Burmitrza Szczurka ! W lipcu 2013 roku doszło do przejęcia od PKP przez Gminę Cieszyn dawnego Dworca PKP i obok terenów oraz placu przesiadkowego przy ul. Hajduka , gdzie powstało obecne centrum przesiadkowe obsługujące gminne oraz międzygminne autobusy
2022-11-17 21:15:33
RysiekK22: abstrachując od obecnej ułomności komunikacyjnej ( dworzec przyjmuje masę autobusów pozamiejskich które należy wypier.....niczyć z miasta ) to główną wadą tego obiektu jest całkowite niedopasowanie architektoniczne. czy naprawdę nikt tego nie widzi !!!???
2022-11-18 07:15:04
paulus601(dawny paulus60): @RysiekK22 AbstraHując od wszystkiego, od czego można abstraHować, architektura obiektu jest doskonałym połączeniem starego stylu z nowoczesnym. Co to są Autobusy pozamiejskie? Inni przewoźnicy? autokary tyrystyczne? Wypierniczyć gdzie? Podaj konkretne rozwiązanie. Najlepiej wszystko, co "niecieszyńskie" wywalić z miasta. Niech ludzie idą gdzie indziej pracować, a turyści niech pieniądze zostawiają w Czechach.
2022-11-18 07:51:34
pół_Sasina_z_Wiślicy: rysiek ma przedłużoną fazę ostrą
2022-11-18 08:22:00
Miglanco: Brawo burmistrz Ryszard Macura - to on realizował tą inwestycję, to on wybudował rondo na Hajduka, dzieki zabiegom u konserwatora wkomponowano Galerię Stela w cieszyński krajobraz. A to tylko wycinka zasług. Poproszę o zestawienie zasług gosposi.
2022-11-18 08:49:37
RysiekK22: do "paulusa" : niepasowanie stylistyczne nie jest żadnym "doskonałym połączeniem" ino szpetotą co widzi każdy kto ni ma problema ze wzrokiem i poczuciem estetyki. -- Autobusy pozamiejskie jak sam nazwa wskazuje to takie które wykonujo połacznie międzymiastowe, a zwłaszcza takie które technicznie nie są przystosowane do jazdy miejskiej. Co z nimi zrobić nauczałem w Całościowej Koncepcji Komunikacyjnej : powinny kończyć swe trasy w miejscach na obrzeżach miasta ( centrach P&R , a tymczasowo dużych parkingach ) do których powinny prowadzić główne linie zbiorkomu z dworca . Temat był wałkowany podczas "konsultacji społecznych " o transporcie, ale jak widzę niektórzy (większość ) miała to w d..
2022-11-18 10:07:22
hanbes: Jak na aktualne możliwości Cieszyna to całkiem , całkiem. Dla mnie ok , nasuwa mi się jednak taka myśl: skoro taki wyróżniający się budynek (przyznaję że niezły) jest najlepszy to jak wygląda reszta kraju...
2022-11-18 10:49:09
"tom": ... no same sukcesy w tym Cieszynie, gdyby zamiast Oskarów za Dworzec Roku, przyznawano maliny za miejskie Hale Targowe, Cieszyn też byłby przynajmniej w czołówce z budynkiem po Termice i nie pomoże nic, gdy nawet za grubą forsę, uchwała krajobrazowa nie pomogła. To jest dopiero wizytówka, byłych i obecnych władz miasta, nie wspominając o Staroście ;-)
2022-11-18 11:11:55
Mach: Trudno mówić o jakiejś gospodarce planowanej w mieście. To raczej dryfowanie. Robienie tego co konieczne a nie to co by można było wnieść nowego w granicach miasta. Tak było od dziesięcioleci i tak też było z dworcem PKP. Niewydolne koleje pozbyły się obiektu, bo gdyby tego nie zrobiły, mielibyśmy ruinę poaustriackich zabudowań stwarzających zagrożenie życia dla osób poruszających się w sąsiedztwie obiektu. Miasto powiatowe w pewnym momencie zostało pozbawione dworca PKS i PKP, a wszelkie zawirowania gospodarzy powiatu i miasta wokół tych obiektów budziły kontrowersje i zawsze pojawiało się pytanie o ich gospodarność czy też jej brak. Trzeba jednak przyznać ,że ten obszar miasta wizualnie zyskał, chociaż ruch pociągów to miasto paraliżuje komunikacyjnie. Jeżeli ilość połączeń kolejowych będzie się zwiększała uciążliwości z tego tytułu będą coraz silniej oddziaływać na paraliż komunikacyjny małego przygranicznego miasteczka. Trzeba koniecznie już w tej chwili planować przerzucenie ruch bezkolizyjnego ponad torami w rejonie ul. Zamkowej i ul. Frysztackiej.
2022-11-18 12:38:55
perpetua: rysiek jak zwykle abstra-chuje, a tomlenia chyba zbanowali skoro pisze z innego konta?
2022-11-18 14:39:56
RysiekK22: żadnego "przerzucania ruchu " przy zamkowej !!!!! ulicami frysztacka i Liburnia powinna biec jedna z głownych wysokowydajnych lini zbiorkomu , a ulicami Michejdy i dojazdową druga - też ważna, zatem połączenie przez most powinno mieć jedynie funkcje marginalne, lokalne, pomocnicze a fakt, że jeżdżą tamtedy hordy ałteczek wynik z ogólnie złej polityki transportowej Tego Miasta czyli braku jakiegokolwiek przeciwdziałania ałtkowej inwazji . Absolutnie pilną potrzebą jest zaś stworzenie połączenia północ- południe w okolicach dworca które łączyłoby ul Hławiczki z Matejki a po drodze perony kolejowe i przystanki po obu brzegach rzeki , a to jest warunkiem koniecznym działania Centralnego Węzła Komunikacyjnego. --Ruch kolejowy owszem paraliżuje ruch ałtkowy w obecnej patologicznej formie , ale to dobrze gdyż być może przyspieszy to podejmowanie radykalnych Słusznych Decyzji dot. zmian polityki transportowej ( musi być gorzej by było lepij )
2022-11-18 18:07:22
Mach: RysiekK22, a ty skąd się urwałeś, że tak kategorycznie narzucasz rozwiązania komunikacyjne miasta. Miasta, które z założenia było niegdyś całością i oba przejścia mostowe narzucały od wieków sposób poruszania się po mieście, zwłaszcza od kiedy granica ma charakter symboliczny. Również pomysł z przerzuceniem komunikacji ponad torami, nie jest niczym nowym i jeśli jest jakaś wizja przełamania niedrożności komunikacyjnej w tym punkcie to bezwzględnie należy to uczynić jeśli tylko środki na to pozwolą. Ważną inwestycją komunikacyjną byłaby konieczność wybudowania kolejnego mostu łączącego zaolziański Kocobędz z Boguszowicami lub zaolziańskie Łąki z Pogwizdowem. Musi być alternatywa dla tak strategicznego i wrażliwego komunikacyjnie na wypadek uszkodzenia lub zniszczenia istniejącego już mostu tj. największego przejścia granicznego na południu Polski. Dało by to dodatkową możliwość rozwoju strefy przemysłowej Cieszyna zlokalizowanego za Małą Łąką i jednocześnie odciążyło by to mały ruch przygraniczny.
2022-11-18 20:42:23
RysiekK22: Po primo ja nic nie "narzucam" ino wskazuję Słuszną Drogę bo to obowiązek Świadomego Obywatela jest. Narzuca to Wam obecna władza, ale Lud Cieszyna sam temu winien bo na to pozwala.----Po drugo : Pisząc o połączeniu przez most przy ul. Zamkowej nie odnosiłem się do mostu granicznego przy zamku ino do tego przy rondzie Frysztacka-Liburnia . Tak więc argumenty dotyczące historycznego sposobu poruszania sie po mieście nie mają tu zastosowania - również dlatego, że wówczas nie prowadzono żadnej świadomej polityki transportowej , nie wspominając o Polityce Słusznej ( nie wiedziano jak groźny jest nowotwór atakujący z detroit ). Nie ma żadnej "bezwzględnej" konieczności udrażniania rzeczonego przejazdu przez ten mostek (zapomniałeś użyć pojęcia "święta przepustowość " :) ). Nie ma z powodu który opisałem uprzednio czyli marginalności tego łącznika przy optymalnym układzie linii zbiorkomu.--- Po trzecio: co do celowości budowy mostów które wymieniłeś to nie neguję, ino zwracam uwagę na to by ten "rozwój strefy przemysłowej" nie opierał się na tirowej patologii , którą należy wypleniać.
2022-11-19 08:47:54
Mach: Świadomy obywatelu zatem odnoś się do całości. Patrz świadomie na cały układ komunikacyjny miasta w połączeniu z Cieszynem zachodnim jakby nie było miasta historycznego i Ty tego nie zmienisz. 1)Właśnie poprzez bramę frysztacką w dawnym Cieszynie i poprzez most na Frysztackiej łączącą go z ul. Zamkową i mostem Przyjaźni i dalej w Cieszynie zachodnim do ul. Głównej a następnie ul. Frydecką przebiegała Droga Cesarska i to tym traktem przeważnie przemieszczają się powracający z zakupów mieszkańcy Cieszyna zachodniego i jego okolic. 2)TIR-y już dawno zostały wyprowadzone poza miasto na przejście w Boguszowicach, a wyjątek stanowi komunikacja do Polifarbu i obiektów handlowych przy ul. Liburnia (Kaufland, "Słodka Olza" ) gdzie komunikacja TIR-ami jest poza historycznym centrum miasta.3) W historycznej zabudowie mieszka nieco powyżej 10% mieszkańców, resztę mieszkańców zamieszkuje osiedla położone na jego obrzeżach,4)zagrożenie nowotworem jest większe od niskiej emisji starego centrum i huty Trzynieckiej niż małych aut przemieszczających się po lokalnych mostach drogowych,5) bez poprawy organizacyjnej PKP i zwiększeniu ilości pociągów miastu grożą nieustające korki i wzrost emisji spalin stojących w tych korkach samochodów osobowych dlatego uważam ,że minięcie bezkolizyjne opuszczonych szlabanów kolejowych jest tak istotne.6) RysiekK22 nie wiem kim jesteś ale coś mi się wydaje ,że po składni zdań Ty raczej zza Buga usiłujesz nam ustawić Cieszyn?
2022-11-19 10:20:37
RysiekK22: To właśnie Ja patrzę całościowo i Całościową Koncepcję już dawno przedstawiłem, no ale do adremu: ad 1 ) zakupowicze jadący na zachód mogą się przemieszczać inaczej i główną rolę, oczywiście oprócz kolei, może i powinna w tym pełnić wspomniana linia "F" z dworca do centrum komunikacyjnego "Frysztacka" ( przy rondzie Frysztacka -Langera-Dombke ) ad 2 ) o konieczności zapobiegania tirom wspomniałem w odpowiedzi na Twe wizje "rozwoju strefy przemysłowej" ad 3 ) za czym to argument ? ad 4 ) słowa "nowotwór" użyłem do określenia całosci polityki sterowanej przez szkodników z detroit , ale w wąskim rozumieniu to szkodliwość przy samych drogach jest większa od blachosmrodów niż z fabryk ad 5 ) nieprawda gdyż nawet bez wzrostu ilości pociągów (skądinąd koniecznego ) potrzeby komunikacyjne może zapewnić Optymalny System Transportowy (centra komunikacyjne na obrzeżach, centralny węzeł komunikacyjny i Transport Miejski wszystko to łączący ) a można to wszystko tak poukładać sterowaniem ruchu , buspasami i układem pierwszeństw żeby nie było żadnego korka - oczywiście kosztem radykalnego zatamowania inwazji blachosmrodów
2022-11-19 10:44:38
"tom": ... wygląda na to RysiekK22, że twoja miłość do blachosmrodów, wynika z braku prawka do ich kierowania i nie wnikam, z jakiego powodu masz takie braki w rozwoju ;-) Czyżby przyszłość elektrycznych samochodów, też musiała być wyparte przez "twoją" komunalną koncepcję?
2022-11-19 10:58:36
RysiekK22: ten moment gdy oponent z powodu zerowej wartości intelektualnej swego przykazu dopier..nicza się osobiście - bezcenny :) ... a odpowiadając na pytanie : wręcz przeciwnie
2022-11-19 11:30:21
"tom": ...to jak, "wręcz przeciwnie", to blachoelektryki też będzie trzeba ograniczyć z powodu " twojej" wybujałej wartości intelektualnej ;-)
2022-11-19 11:36:24
"tom": ...acha sorry!! elektryków będzie mniej, bo nie każdego na nie stać , ale ciebie już stać ;-) jeszcze raz sorry, nie zrozumiałem przekazu "blachosmrodów"
2022-11-19 12:45:22
RysiekK22: działania które opisałem skutkowałyby m.in. spadkiem energochłonnosci ruchu a więc SPRZYJAŁYBY elektryfikacji transportu . Cieżko zrozumić ???
2022-11-19 13:11:05
"tom": ... ależ proste jak budowa cepa, "bidota" w transporcie komunalnym a wybrani z "energetyczną" wolnością na zielonych tablicach. Cała filozofia nowatorskiego podejścia do usprawnienia komunikacji w mieście, przez ograniczenia większości i wolności wybranych. Wydaje się, że pomysł stary jak świat, nic nowego;-)
2022-11-19 16:48:26
RysiekK22: wręcz przeciwnie ! zbiorkom miałby pierwszeństwo drogowe nad prywatnymi autami , również elektrykami. W połączeniu z innymi możliwościami utrudniania życia zatwardziałym autkowcom ( ograniczanie ilości miejsc parkingowych , ograniczanie ich wielkości celem uderzenia w SUVy i limuzyny-długasy, uspokajanie ruchu ) mogłoby to skutecznie przekonać do rezygnacji z pchani się furami do centrum i do korzystania z pojazdów Systemu
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: