Znamy założenia uchwały krajobrazowej
Przypominamy, że dotychczas trwa etap konsultacji społecznych. Po wynikach ankiety dla mieszkańców, turystów i przedsiębiorców, wiadomo już, że zdecydowana większość respondentów stwierdziła, że faktycznie, wprowadzenie ładu związanego z rozmieszczeniem reklam jest konieczne.
Przedstawienie założeń do uchwały krajobrazowej jest etapem drugim prac. Wcześniej przeprowadzono diagnozę przestrzenną. Następnie specjaliści przystąpią do opracowywania dokumentu, po którym nastąpi procedura formalna. W dalszym ciągu trwają konsultacje społeczne – mieszkańcy mogą wziąć udział w spotkaniach i wypowiedzieć się na temat planowanych zmian.
W prezentacji, dotyczącej założeń uchwały krajobrazowej, którą można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, zawarte zostały cele, jakie przyświecają twórcom regulacji, wyzwania, z jakimi muszą sobie poradzić i zasady, które będą w uchwale zawarte.
Głównymi celami wprowadzenia uchwały są:
- ochrona krajobrazów wartościowych
- uznanie krajobrazów kompromisowych
Wyzwania, związane z uchwałą:
- dysharmonia szyldów w historycznym centrum
- wielkie reklamy prze S-52
- reklamy, znajdujące się przy wjazdach do centrum Cieszyna
- dzielnica ekonomiczna w sąsiedztwie historycznego centrum
- reprezentacyjne nabrzeże – granica PL
- nadmiar tablic i banerów niskiej jakości technicznej
- nadmierna koncentracja reklam przy skrzyżowaniach
- ogrodzenia niskiej jakości
- niektóre obiekty małej architektury nie spełniają oczekiwań
Uchwała obejmuje:
- elementy wyposażenia przestrzeni, takie jak: tablice i urządzenia reklamowe, szyldy, obiekty małej architektury i ogrodzenia
- obszar całego Cieszyna: grunty prywatne i publiczne
- obowiązek dostosowania istniejących reklam i szyldów
Idee nadrzędne uchwały:
- szyldy są pożądane w przestrzeni miejskiej, zaś inne reklamy można dopuścić gdy nie szkodzą krajobrazowi
- różni przedsiębiorcy – równe zasady dla szyldów
- różne przestrzenie – dostosowanie reklamy do warunków lokalnych
- ochrona Ładu Przestrzennego krajobrazu kulturowego jako wartość nadrzędna
- wprowadzenie uchwały odpowiada potrzebie mieszkańców, wyrażonej w konsultacjach społecznych – nie jest „sztuką dla sztuki”
Założenia ogólne uchwały:
- na zabytkach mniej i ładniej
- proporcja względem kontekstu
- odpowiednia kompozycja na budynkach, spójność i jednorodność względem elewacji
- ochrona przed „przegęszczeniem”
- różne warianty wyznaczania obszarów: społeczny, społeczny uszczegółowiony, centrum i zabytkowy
Założenia dot. reklam i szyldów:
- ta sama dopuszczalna liczba dla każdego przedsiębiorcy (21 szyldów)
- reklamy na budynkach: tylko na ścianach szczytowych
- reklamy wolnostojące: ujednolicenie formatów
- reklamy wolnostojące: Nakaz zachowania odległości od innych reklam
Założenia dot. obiektów małej architektury:
- dobra jakość materiałów
- spójność względem otoczenia
- wspieranie ruchu pieszego
Założenia dot. ogrodzeń:
- zachowanie i odtwarzanie ogrodzeń historycznych
- zakaz używania materiałów substandardowych
- przy grani z przestrzenią publiczną zakaz używania płyt betonowych i ogrodzeń pełnych
Planowane efekty wprowadzenia uchwały można zobaczyć w prezentacji dostępnej tutaj.
JŚ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.