#ZespolKolorowychSkarpetek
Corocznie właśnie 21 marca obchodzony jest Światowy Dzień Zespołu Downa pod patronatem ONZ. Data nie jest przypadkowa ponieważ liczby 3 i 21 symbolizują trzecie, „nadprogramowe” ramię w dwudziestym pierwszym chromosomie, którego obecność stanowi główną przyczynę tej wady genetycznej.
Zdecydowana większość (79%) uczestników ogólnopolskiego badania opinii spotkała się z obraźliwym użyciem określenia „Ty Downie”. Blisko 19% Polaków uważa natomiast, że osoby z trisomią 21 bywają agresywne, a 11% że nie mają poczucia humoru. Niemal co dziesiąty z nas uważa, że zespół Downa częściej występuje w ubogich rodzinach. Podobny obraz wyłania się z analizy treści dotyczących zespołu Downa publikowanych w internecie, spośród których przygniatająca większość ma charakter negatywny (96%) lub neutralny (28%), a tylko 3% pozytywny.
Ważnym problemem społecznym obok negatywnego nastawienia, jest brak wiedzy wśród nas o zespole Downa. Niemal 9% Polaków uważa, że tą wadą genetyczną można się zarazić. Wśród nas funkcjonują też stereotypy takie jak, osoby z zespołem Downa nie mogą pracować, nie mogą uczyć się w szkole, nie mogą uprawiać sportu, nie potrafią korzystać z internetu.
- Niewiedza jest źródłem braku zrozumienia a czasami wręcz strachu, który powoduje negatywne reakcje. Zupełnie niepotrzebnie. Osoby z zespołem Downa są bardzo podobne do każdego z nas. Tak samo chodzą co rano do szkoły albo do pracy. Tak samo mają swoje pasje i marzenia. Tak samo potrzebują pozytywnych relacji z innymi ludźmi. Gdy spotkasz kogoś z zespołem Downa, wystarczy uśmiech, zwykły gest serdeczności, którą innym okazujemy na co dzień – mówi Ewa Suchcicka, prezes Stowarzyszenia Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”.
Aby zmieniać społeczne postrzeganie osób z zespołem Downa, właśnie rusza trzecia odsłona kampanii #ZespolKolorowychSkarpetek. Każdy z nas też może okazać im swoje wsparcie, włączając się w kampanię edukacyjną. Wystarczy założyć dwie krzykliwe skarpetki nie do pary, zrobić im zdjęcie i zamieścić je w swoich kanałach społecznościowych z hashtagiem akcji. Dzięki temu w gronie swoich znajomych możesz pokazać swoje pozytywne nastawienie i pomóc zmieniać społeczne stereotypy.
- Dołącz do Zespołu Kolorowych Skarpetek! Razem przypomnijmy światu, że osoby z zespołem Downa mają takie same potrzeby, jak osoby pełnosprawne. Potrzebują szacunku, tolerancji i akceptacji. Niech to pozytywne przesłanie wybrzmi wystarczająco głośno, żeby pozostało w naszej świadomości na cały rok! – zachęcają organizatorzy kampanii.
Kampania to akcja społecznościowa 21 marca, ale ważniejszym w tym jest aby nasze postrzeganie osób z zespołem Downa zmieniło się, aby osoby takie były postrzegane jak całe społeczeństwo i aby czuły się wśród nas bezpiecznie.
AK, mat. Pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.