Wrzesień miesiącem świadomości nowotworów dziecięcych
W Polsce co roku ponad tysiąc rodzin słyszy diagnozę: „Państwa dziecko ma nowotwór”. I chociaż choroby nowotworowe u dzieci są dość rzadkie – stanowią zaledwie 1,5 proc. wszystkich nowotworów występujących w całej populacji – to są drugą co do częstości przyczyną śmierci najmłodszych. Diagnozę chorób nowotworowych u dzieci utrudnia fakt, że zwykle rozwijają się one bardzo szybko i nie mają typowych objawów, jak u dorosłych.
Najczęstszymi nowotworami u dzieci są białaczki, które stanowią średnio 35 proc. wszystkich nowotworów rozpoznawanych w populacji pediatrycznej w Polsce. Na drugim miejscu znajdują się nowotwory ośrodkowego układu nerwowego, a na trzecim chłoniaki . Polska onkologia dziecięca boryka się z takimi problemami, jak: brak badań klinicznych nad lekami dla dzieci chorujących na raka, niedostateczna refundacja leków i terapii, niedostępność nowoczesnych metod leczenia ze względu na wysoki koszt lub konieczność leczenia za granicą na warunkach komercyjnych, a także niewystarczające wsparcie psychologiczne oraz brak wyspecjalizowanej kadry medycznej.
Organizatorzy poprzez charakter i przekaz kampanii chcą zaangażować wszystkich na rzecz walki z nowotworami dziecięcymi. Pragną oni poprzez swoje działania, aby każde dziecko, które zachoruje w Polsce na raka, miało realną szansę na wyzdrowienie. Kampania ma też być wyrazem solidarności z chorymi i ich rodzinami. - W Polsce rozpoznanie nowotworów dziecięcych następuje najczęściej w zaawansowanym stadium, czyli w III i IV stopniu, co jest największym wyzwaniem terapeutycznym. Aby poprawić tę sytuację, niezbędne jest edukowanie lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w kierunku wczesnej diagnostyki nowotworów u dzieci. Potencjalne objawy raka u dzieci powinny też skłaniać rodziców do szybkiej konsultacji ze specjalistą – mówi prof. Alicja Chybicka, która kieruje kliniką Przylądek Nadziei we Wrocławiu.
W czasie trwania kampanii w mediach będą pokazywane m.in. historie dzieci chorujących na raka i ich rodzin. Część z nich została wyleczona, ale część nadal zmaga się z chorobą. W mediach społecznościowych kampanii będą towarzyszyły działania, które mają zwiększać świadomość nt. nowotworów u dzieci.
Więcej informacji na temat kampanii można uzyskać na aktywnej od 1 września br. Stronie internetowej www.zlotawstazka.pl
AK, nat. Pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.