Przyjazny urząd: Jak usunąć drzewo?
Każdy, kto jest posiadaczem działki, na której znajdują się drzewa i krzewy może złożyć wniosek o zezwolenie na ich wycinkę. Można uzyskać zezwolenie również za pomocą pełnomocnika. Posiadaczem może być właściciel działki albo inna osoba, która zarządza działką (na przykład najemca, dzierżawca, użytkownik wieczysty albo osoba, która ma inne prawo do zarządzania działką). Wniosek może złożyć również właściciel urządzeń przesyłowych (na przykład linii energetycznych), wówczas nie musi on załączać zgody właściciela. Urząd poinformuje właściciela działki, że dostał taki wniosek.
Kiedy nie potrzebne jest zezwolenie na usunięcie drzewa?
• drzewa i krzewy owocowe, chyba że rosną na terenie nieruchomości, która została wpisana do rejestru zabytków lub na terenach zieleni, na przykład bulwarach lub dworkach udostępnionych do zwiedzania,
• krzewy w ogrodach przydomowych, chyba że rosną w pasie drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni,
• drzewa, których obwód pnia na wysokości 5 cm nad ziemią nie przekracza:
o 35 cm — w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
o 25 cm — w przypadku pozostałych gatunków drzew;
• krzewy, które mają mniej niż 10 lat,
• drzewa i krzewy złamane lub wywrócone w wyniku działania czynników naturalnych (na przykład podczas wichury lub odłamane przez bobra), wypadku lub katastrofy. Zanim je wytniesz, musisz zgłosić się do urzędu gminy. Urzędnik oceni czy możesz to zrobić.
• drzewa i krzewy na plantacji drzew i krzewów (Plantacja to uprawa drzew lub krzewów o zwartej powierzchni co najmniej 0,1 ha, założona w celu produkcyjnym)
• bożodrzew gruczołkowaty (Ailanthus altissima).
Wszystkie inne przypadki w których chcesz wyciąć drzewo – potrzeba zezwolenia na wycięcie drzew i krzewów. Jeśli nie ma pewności czy na określony krzew lub drzewo potrzeba zezwolenia na wycięcie — należy złożyć wniosek. Urzędnicy z urzędu gminy zajmujący się wycinką drzew przyjadą i ocenią, czy istnieje potrzeba wydania zezwolenia na wycięcie takiego krzewu lub drzewa.
Jeśli już wiadomo, że na wycinkę drzewa potrzebne jest zezwolenie należy podjąć stosowne kroki:
1. wypełnić wniosek o zezwolenie na usunięcie drzew lub krzewów na własnej nieruchomości. Wiele urzędów ma własne wzory takich wniosków. Dlatego należy skontaktować się z urzędem i zapytać, czy mają wzór wniosku. Jeśli urząd nie ma takiego wzoru, wniosek trzeba napisać samodzielnie. We wniosku napisane muszą zostać:
o imię, nazwisko i adres lub nazwę firmy i siedzibę właściciela nieruchomości lub urządzeń przesyłowych,
o listę drzew i krzewów, które chcesz wyciąć, wraz z gatunkiem (na przykład cis pospolity) oraz obwodem pnia drzew,
o adres lub numer działki ewidencyjnej,
o wielkość powierzchni, z której chcesz wyciąć krzewy,
o dlaczego chcesz wyciąć drzewa i krzewy (na przykład chcesz założyć sad, będziesz budować parking przy firmie),
o termin, w którym planujesz wyciąć drzewa i krzewy. Od terminu, który podasz we wniosku zależy do kiedy ważne będzie pozwolenie. Pamiętaj, że urzędnik weźmie również pod uwagę, czy termin, który wskażesz, nie wypada w okresie lęgowym (gdy wykluwają się ptaki).
2. Do wniosku należy załączyć własnoręczny rysunek, mapkę albo projekt zagospodarowania działki lub terenu, na którym:
wskazane są drzewa i krzewy do wycięcia,
zaznaczone granice działki,
zaznaczone budynki i inne budowle, które obecnie znajdują się na działce lub które planowane są do budowy,
projekt planu nasadzeń zastępczych lub przesadzenia — jeśli planujesz to zrobić. Projekt można zrobić w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, jeśli jest wymagany, bo na przykład realizujesz inwestycję na podstawie pozwolenia na budowę. Należy pamiętać, aby w projekcie wskazać:
liczbę, gatunki lub odmiany drzew lub krzewów,
miejsce i termin nasadzeń zastępczych lub przesadzania,
oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością (na przykład właściciel, użytkownik wieczysty, dzierżawca) lub o prawie własności urządzeń przesyłowych,
oświadczenie właściciela działki, że zgadza się na wycięcie drzew i krzewów — tylko jeśli nie jesteś właścicielem działki lub użytkownikiem wieczystym (na przykład jesteś dzierżawcą). Wiele urzędów ma własne wzory takich oświadczeń. Dlatego skontaktuj się z urzędem i zapytaj, czy mają wzór oświadczenia. Jeśli urząd nie ma takiego wzoru, właściciel musi napisać takie oświadczenie samodzielnie,
oświadczenie o udostępnieniu informacji o planowanej wycince mieszkańcom — dotyczy wyłącznie spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych. Uwagi mogą być zgłaszane przez mieszkańców przynajmniej przez 30 dni,
decyzje i postanowienia, które zostały wydane w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko — jeśli masz takie dokumenty;
zezwolenie Generalnego lub Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w stosunku do gatunków chronionych, na przykład na zniszczenie porostów chronionych, które rosną na drzewie, czy płoszenie ptaków w okresie lęgowym — jeżeli zostało wydane.
Gdzie złożyć wniosek?
• w urzędzie miasta lub gminy,
• do urzędu powiatowego — jeśli działka jest własnością gminy i nie została przekazana do użytkowania wieczystego,
• do marszałka województwa — jeśli działka jest własnością miasta na prawach powiatu i nie została przekazana do użytkowania wieczystego
• do wojewódzkiego konserwatora zabytków — jeśli twoja działka jest wpisana do rejestru zabytków.
Wniosek możesz:
• złożyć bezpośrednio w urzędzie,
• wysłać pocztą,
• wysłać za pomocą platformy ePUAP — jeśli masz profil zaufany na platformie ePUAP albo bezpieczny podpis elektroniczny
PAMIĘTAJ ŻE WYCINKA DRZEWA BEZ ZEZWOLENIA GROZI SPORĄ KARĄ FINANSOWĄ.
(congnito)
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.