Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Warsztaty z malarstwa w Galerii Bielskiej BWA

W minioną sobotę (13.10.) tydzień po „Warsztatach ceramicznych dla osób niewidomych” z inicjatywy Galerii Bielskiej BWA oraz koła Grodzkiego Polskiego Związku Niewidomych w Bielsku Białej zorganizowano kolejne wydarzenie skierowane do środowiska niewidomych. W siedzibie BWA przy ul. 3 Maja 11 odbyły się kolejne warsztaty. Tym razem były to – warsztaty malarskie dla niewidomych, ociemniałych i słabo widzących.

W pierwszej części oprowadzono całą grupę po wystawie „INTUICJA MALARZA. Daniel Balabán, Jarosław Modzelewski”. Autorami prac są dwaj niezwykli artyści, dwie osobowości malarskie. Wystawa „INTUICJA MALARZA. Daniel Balabán, Jarosław Modzelewski” zestawia obrazy dwóch artystów średniego pokolenia, reprezentujących czeskie i polskie malarstwo lat 90. Obaj artyści czerpią inspiracje ze swoich przeżyć i doświadczeń. Malując, kierują się intuicją jako metodą w obrazowaniu rzeczy bardziej i mniej widocznych. Pomimo, że większość miała kłopoty ze wzrokiem mogli sobie obrazy wyobrazić dzięki bardzo dobrej audiodeskrypcji  zastosowanej przez oprowadzającą Grażynę Cybulską.

Druga część warsztatów odbyła się w Sali wystawowej na piętrze, gdzie wystawiane są prace na wystawie „W ZASIĘGU. SZTUKA CZESKA XIX I XX WIEKU ZE ZBIORÓW REGIONALNEJ GALERII SZTUKI W ZLINIE”. Tutaj można było m.in. zobaczyć oprócz obrazów także rzeźbę, którą osoby niewidome mogły obejrzeć dotykiem czyli „obrajlować”. Właśnie w tej Sali były przygotowane materiały do praktycznej części warsztatów. Pomysłodawcą tej formy warsztatów jest pochodząca z Łodzi artystka Ewa Markiewicz-Adamczewska, która swoje prace wystawiała już w Galerii Bielskiej BWA. Ta forma to jej racjonalizatorski pomysł, na podstawie którego w BWA prowadzone są warsztaty nie tylko z osobami niewidomymi.

Na stołach były przygotowane białe podkłady o wymiarach 90x90 cm oraz taśma malarska o różnej szerokości. Stanowisk było dziewięć więc praktycznie każdy z uczestników pracował sam. Praca twórcza polegała na wyklejaniu za pomocą taśmy malarskiej dowolnej  kompozycji na białych podkładach. Powstawały zarówno jakieś konkretne kształty, figury czy np. oczy, nos i usta jak również rzeczy abstrakcyjne. Następnie za pomocą wałków malarskich i gąbki całość wyklejonego  obrazu pokryto dwukrotnie czarną farbą akrylową. Po wyschnięciu usunięto naklejone kawałki taśmy. Osoby prowadzące warsztaty ułożyły dziewięć „obrazków” tworząc jeden duży obraz o wymiarach 270x270 c. Efekt pracy jest naprawdę zadziwiający, każdy z elementów praktycznie do siebie pasuje.

Wykonane przez osoby z dysfunkcją wzroku dzieło zawiśnie w siedzibie koła grodzkiego Polskiego Związku Niewidomych przy ul. Mostowej 1.

 

Andrzej Koenig

źródło: ox.pl
dodał: Elżbieta Sikorska

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: