Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Wakacje z biurem? Czytaj

Ubiegłe sezony wakacyjno-urlopowe kojarzą się z głośnymi bankructwami biur podróży i pozostawionymi za granicą klientami. Sprawdź przed podpisaniem umowy swojego organizatora wypoczynku- radzi Wydział Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.

O czym trzeba pamiętać, zanim podpiszemy umowę z biurem podróży czy pośrednikiem turystycznym?

Po pierwsze, każdy przedsiębiorca organizujący imprezy turystyczne powinien posiadać wpis do Rejestru Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych, prowadzony przez właściwego dla siedziby organizatora marszałka województwa.

Rejestry tworzą Centralną Ewidencję Organizatorów Turystyki Pośredników Turystycznych prowadzoną przez Ministra Sportu i Turystyki. Dane dotyczące organizatorów turystyki zawarte w ewidencji są jawne i każdy klient ma możliwość sprawdzić, czy dany organizator turystyki działa zgodnie z prawem oraz czy wpis do rejestru jest aktualny: turystyka.gov.pl

Po drugie, sprawdźmy czy informacje w ofercie biura pokrywa się z danymi w ewidencji, takimi jak: zasięg terytorialny prowadzenia działalności, terminy i wysokości przedpłat. - W przypadku stwierdzenia różnic tych zapisów z przedstawioną ofertą warto poszukać innego organizatora, a wątpliwości zgłosić do Wydziału Turystyki i Sportu Urzędu Marszałkowskiego - czytamy na stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego - W ewidencji można sprawdzić, czy wszczęto wobec firmy turystycznej postępowanie o wykreślenie z rejestru lub czy nie jest ono objęte zakazem prowadzenia działalności. W takiej sytuacji zaleca się rezygnację z podpisania umowy.

Warto sprawdzić też w ewidencji na jaką kwotę ubezpieczył się przedsiębiorca, to ważne, jeśli biuro zbankrutuje, to właśnie ta kwota jest przeznaczana na powroty turystów i ewentualne świadczenia dla klientów: - Należy mieć na uwadze, że w rejestrze nie ma informacji na temat kondycji finansowej biura - zauważają pracownicy Urzędu Marszałkowskiego: -  Urzędy marszałkowskie nie mają kompetencji prawnych do zbierania tego typu informacji. W wypadku większych wątpliwości eksperci z branży turystycznej zalecają także sprawdzenie opinii o organizatorze na forach internetowych lub wśród znajomych, którzy korzystali z oferty zorganizowanego wypoczynku. Referencją dla biura może być także certyfikat rzetelności Polskiej Izby Turystyki. Wiarygodność biura można sprawdzić w rejestrach dłużników. Za tę usługę należy jednak zapłacić.Rozmawiając z biurem turystycznym, klient ma prawo poprosić o okazanie wpisu do rejestru i aktualnego zabezpieczenia finansowego. Numer wpisu do rejestru powinien znajdować się na każdej umowie zawieranej między klientem a organizatorem turystyki - radzą.

Kolejna sprawa - sprawdźmy, kto jest odpowiedzialny za nasz wyjazd. Nie zawsze jest to dla nas jasne, gdyż mylimy agencję, która sprzedała nam wycieczkę organizowaną przez innego przedsiębiorcę, z właściwym podmiotem.

Na koniec - jeśli mamy zastrzeżenia do organizatora, możemy złożyć reklamację u organizatora turystyki w terminie 30 dni od zakończenia imprezy. - W przypadku składania reklamacji powinniśmy pamiętać, że jeżeli organizator turystyki nie ustosunkuje się do reklamacji na piśmie w ciągu 30 dni od dnia jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną. Jeżeli odpowiedź biura nie jest dla klienta satysfakcjonująca, roszczenia można skierować na drogę sądową lub do Urzędu Marszałkowskiego - informują pracownicy Urzędu.

(red.)

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: NG

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: