Studia - zetknięcie z rzeczywistością
Spotkanie pod nazwą „Krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego” było odpowiedzią na pytanie - jakie możliwości, warunki i perspektywy zawodowe daje absolwentom fakt bycia w systemie bolońskim. Krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego
Słowo wstępu wygłosiła Maria Pindur Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie. - Zazdroszczę wam możliwości i tego, że możecie wybierać i realizować swoje marzenia – podkreśliła M. Pindur zwracając uwagę również na fakt, jakim jest wysoki poziom wyników uzyskiwanych przez szkoły naszego powiatu - Rewelacyjnie zdajecie matury i zawsze powiat cieszyński znajduje się w czołówce. Wszystkie kierunki studiów stoją przed wami otworem... Jak dobrze wybrać ten kierunek, tak żeby można było realizować swoje marzenia, żeby można było realizować je zarówno w Polsce, jak i za granicą ? To spotkanie pomoże wam z pewnością odpowiedzieć na te pytania.
O tym „Jak studiować w warunkach reformy szkolnictwa wyższego opowiedział prof. dr hab. Marek Wilczyński z Uniwersytetu Pedagogicznego im KEN w Krakowie, ekspert boloński. Temat rynku pracy przybliżyła mgr inż. Monika Domańska z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, odpowiadając również na pytanie „Co pomaga w znalezieniu i utrzymaniu pracy po studiach”.
Po krótkiej przerwie dr hab. Marek Frankowicz z Uniwersytetu Jagielońskiego wypowiedział się na temat „Mobilności i internacjonalizacji studiów. Wskazał również plusy i minusy studiowania za granicą. Na zakończenie uczestnicy mieli okazję wypowiedzieć się na temat korzyści i zmian, jakie przynosi reforma kształcenia. Na pytania odpowiadali eksperci bolońscy. Poniedziałkowe spotkania było również okazją do złożenia życzeń przyszłym maturzystom.„Połamania piór” życzyła młodzieży Maria Pindur Naczelnik Wydziału Edukacji Starostwa Powiatowego w Cieszynie.
- Seminaria odbywają się już od ponad czterech lat. Zespół Ekspertów Bolońskich jest powołany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w celu promowania reformy szkolnictwa wyższego w środowisku akademickim. Powstała również idea, żeby organizować takie spotkania wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych, bo przecież to oni staną się później, tymi którzy z tej reformy będą korzystać...Trzeba wiedzieć i być przygotowanym na to, co nas czeka, aby zetknięcie się z rzeczywistością studiów wyższych nie było szokiem... Niewiele pomoże opowiadanie rodziców, czy starszego rodzeństwa... ponieważ oni studiowali w innym systemie - podkreślali eksperci.
Barbara Stelmach-Kubaszczyk
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.