Skargi i wnioski na brak dostępności
Brak dostępności zgodnie z ustawą można zgłosić, gdy instytucja nie spełnia ustawowych wymagań minimalnych w zakresie:
- dostępności architektonicznej: zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków; instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych; zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy; zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego; zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób;
- dostępności informacyjno-komunikacyjnej: obsługa z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje; instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia; zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności – w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym.
Prawo do złożenia wniosku przysługuje osobie ze specjalnymi potrzebami lub jej przedstawicielowi ustawowemu np. rodzicowi. Można go złożyć w sytuacji, gdy naruszony jest interes faktyczny. Wniosek należy złożyć w podmiocie, który nie zapewnia dostępności swoich usług. Na zapewnienie dostępności podmiot ten ma wówczas 14 dni. Można to wydłużyć do 2 miesięcy. Po upływie tego czasu podmiot publiczny musi poinformować, kiedy i w jaki sposób zapewni dostępność albo uzasadnić brak dostępności i zaproponować rozwiązanie alternatywne. na przykład załatwienie
Jeśli podmiot nie zapewni dostępności albo wcale nie odpowie na wniosek, osoba ze specjalnymi potrzebami może złożyć skargę na brak dostępności do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). Można to zrobić w ciągu 30 dni od upływu terminu zapewnienia dostępności lub otrzymania zawiadomienia o niemożności zapewnienia dostępności.
Po rozpatrzeniu skargi, Prezes PFRON w drodze decyzji nakazuje zapewnienie dostępności lub odmawia takiego nakazu. Skargę można złożyć w każdym oddziale PFRON lub przez specjalną stronę internetową. Wzory skarg wniosków o zapewnienie dostępności można znaleźć na stronie https://bip.pfron.org.pl/dostepnosc/formularze-informacji-wniosku-oraz-skargi-na-brak-dostepnosci-w-pfron/. Skargę lub wniosek można też napisać samemu.
AK, mat. PFRON
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.