Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Pomóż stworzyć strategię elektromobilności dla Cieszyna

W Cieszynie dużo ostatnio mówi się o ekologii. Miasto organizuje spotkania pod szyldem „Cieszyńskiej szkoły EkoMyślenia”, powstała również Młodzieżowa Rada ds. Klimatu. To jednak nie koniec. Miasto zdecydowało się na opracowanie „Strategii Elektromobilności” dla Cieszyna, a do udziału w jej tworzeniu zaproszono mieszkańców.

- Przyczyną postępującego ocieplenia klimatu są gazy cieplarniane, a zwłaszcza CO2. Jednym z głównych źródeł emisji gazów, negatywnie wpływających na środowisko i klimat jest transport. Przejawem dynamicznego rozwoju technologicznego, będącego odpowiedzią na zagrożenia związane z wysoką emisją CO2 jest elektromobilność. Elektromobilność stanowi wyzwanie, przed którym stają nie tylko wielkie aglomeracje, ale także mniejsze miasta. Rozwiązania w tym zakresie kojarzone są głównie z elektrycznymi: autobusami, samochodami, skuterami, rowerami czy atrakcyjnymi dla młodych ludzi hulajnogami. Ich wspólną cechą jest to, że oprócz elektrycznego napędu są wyposażone w magazyny energii, ładowane głównie z sieci energetycznej. Dlatego pojęcie elektromobilności dotyczy także infrastruktury ładowania tych pojazdów, czyli stacji i punktów ładowania, z których korzystają kierowcy pojazdów napędzanych elektrycznie – wyjaśniają władze miasta, jednocześnie zapraszając mieszkańców do wypełnienia ankiety (link dostępny tutaj) i udziału w spotkaniach.

Gdy zdecydujemy się wypełnić ankietę, dowiemy się najpierw, że zbierane informacje mają związek z opracowaniem Strategii Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030 i dotyczą stosowania napędów elektrycznych w transporcie zbiorowym i indywidualnym. Wypełnienie ankiety pomoże w opracowaniu założeń strategii. W ankiecie znajdziemy pytania o wiek i związek z Cieszynem (miejsce zamieszkania, pracy). Następnie przejdziemy do pytań o odległość do pracy i chęć skorzystania z bezpłatnych testów pojazdów z napędem elektrycznym (w Cieszynie w czasie testów autobusów już wcześniej można było liczyć na ulgi). Pytania nie dotyczą jednak tylko „czterokołowców”. Miasto będzie chciało wiedzieć, czy jesteśmy zainteresowani wypożyczalnią elektrycznych samochodów, skuterów, rowerów i hulajnóg. Następnie zostaniemy poproszeni o wybranie optymalnych rozwiązań (np. wprowadzenie elektrycznych autobusów, bezpłatne parkingi dla elektrycznych samochodów i wiele innych możliwości). Będziemy mogli również wypowiedzieć się na temat środków, które zachęcą nas do korzystania z transportu elektrycznego. Cała ankieta powinna nam zająć maksymalnie kilkanaście minut.

Po Polskich drogach porusza się blisko 5 tysięcy samochodów o napędzie elektrycznym. Nie mówimy tutaj o napędzie mieszanym, czyli tzw. hybrydach, ale o samochodach, które owogóle nie są zasilane benzyną, czy ropą. W powiecie cieszyńskim zarejestrowano kilka samochodów elektrycznych, wciąż jednak jest ich niewiele. Jak podkreślają władze Cieszyna, elektromobilność to nie tylko indywidualne korzystanie z pojazdów, ale również transport publiczny, czy rozwój infrastruktury około transportowej (elektroniczne bilety, aplikacje, inteligentne systemy parkowania) - To także tworzenie dogodnych możliwości do rezygnacji z podróżowania pojazdami spalinowymi na rzecz ekologicznego i nowoczesnego transportu zbiorowego i urządzeń transportu osobistego (e-rowery, e-hulajnogi itp.). To wreszcie działania sprzyjające rozwijaniu świadomości społecznej w zakresie zrównoważonego transportu, gdyż to właśnie od niej zależy bardzo dużo w zakresie wdrażania ekologicznych technologii w mieście – wyjaśniają władze miasta.

Spotkania konsultacyjne skierowane do różnych grup zainteresowanych rozwojem elektromobilności w mieście odbędą się:
- dla przedsiębiorców z terenu Cieszyna: 12.02.2020 r. o godz. 12.00 w Sali Sesyjnej w Ratuszu;
- dla mieszkańców Cieszyna: 13.02.2020 r. o godz. 17:00 w Sali Sesyjnej w Ratuszu.

 

źródło: ox.pl
dodał: JŚ

Komentarze

14
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2020-02-12 13:24:16
Bugs: Ehhhh.... ekologia ładowana prądem "z węgla".
2020-02-12 13:36:23
tom lem: Interesujące!? - ciekawe ile ta zabawa w ankiety będzie kosztowała mieszkańców - tym razem? Chciałbym uzyskać odpowiedź, kto jest władzą (literalnie), która zbiera informacje w ankiecie - czy należy się domyślać, że jest to plon ostatniej wizyty w Pucku, trzyosobowej delegacji (burmistry, przewodniczącego RM, dyr. COK) ze spotkania z gosposią Gdańska?
2020-02-12 13:52:31
donekT: ... w oderwaniu od treści artykułu, część z tych "ekologicznych" rozwiązań polega na przesunięciu źródła emisji do innych krajów, na inne kontynenty. Tymczasem otwierane są kolejne rynki, z kolejnymi produktami, na które można będzie wziąć kredyt;) Czy czasem nie wypadałoby rozpocząć od zachęcenia społeczeństwa do !!!! OGRANICZENIA KONSUMPCJI !!!!- o tym jakoś cicho... Co więcej, szkodliwe substancje są emitowane również z powierzchni i elementów trących poszczególnych pojazdów, o czym w artykule cisza... Elektryczne hulajnogi i podobnego rodzaju środki lokomocji również generują kolejne problemy, np. jak traktować w ruchu tego rodzaju pojazd, gdzie się powinien poruszać i co w sytuacji zderzenia z pieszym lub innym tego rodzaju pojazdem?... Co więcej, jest również takie zjawisko jak ELEKTROSMOG, o którym jeszcze cisza... Zawsze lepiej opodatkować hodowców od emisji ich inwentarza;) co w skrócie otworzy rynek dla produktów z innych krajów;) W tych górnolotnych hasłach bynajmniej komuś najbardziej zależy na środowisku. PS Co do wypożyczalni poszczególnych sprzętów np. rowerów, poniektóre większe ośrodki wycofują się już z pomysłu, a rynek zweryfikował na rzecz hulajnóg. Ciekawe, jaki jest przewidywany koszt ankiety?
2020-02-12 13:59:45
Sambo: jeżeli nawet kupie auto elektryczne ( najtańszy renault za ok. 120 tys . to i tak nie ma gdzie jego zaparkować . Co do transportu publicznego- to do odpowiedzi nie potrzeba ankiety lecz dobra kalkulacja włodarzy co do korzyści z korzystania , co do hulajnóg i reszty takiego widu transportu - to również ankieta nie ma sensu.Co z tego wynika? : 1. koszt ankiety ? 2. Jaki procent wynoszą koszty realizacji ankiety? 3. Jaki koszt zlecenia (jak zwykle) opracowania takiego projektu ? 4. Czy w ogóle ma sens taki sposób wydawania kasy Miasta?
2020-02-12 14:04:52
tom lem: .... ale to jest metoda na zbieranie informacji - Sambo - na częstowanie kanapkami na rynku, widocznie już brakło;-) Poza tym trzeba mieć podkładkę na "WŁASNE" pomysły, z rozmów takiej podkładki nie uzyskasz;-)
2020-02-12 14:08:36
Sambo: jednym słowem - MIAŁÓ BYĆ TAK FAJNIE , A WYSZŁO JAK ZAWSZE ( do ...........y)
2020-02-12 14:11:21
donekT: Niektórzy mogliby to w przypływie emocji potraktować przez pryzmat DEFRAUDACJI??? Czy jakoś w ten sposób, pomijam czy słusznie, czy bezpodstawnie? Z pewnością wszystko jest legalne, a określenie byłoby na wyrost. Osobiście nie mam zdania. Fakt jest taki, iż kompetentne organy powinny pochylić się nad optymalizacją i celowością wydatków z publicznej kasy.
2020-02-12 14:17:21
tom lem: .... TAK, tylko można tego dokonać wykorzystując własną wiedzę i doświadczenie, lub wykorzystywać pomysły innych szukając aprobaty w ankiecie;-) - oczywiście powodem jest minimalizacja ryzyka, tylko nie inwestycji, lecz własnego.
2020-02-12 15:29:22
ciotka matylda: W oczekiwaniu na elektromobilność proponuję zastanowić się nad wykorzystaniem tego co już mamy. A więc kolej. Proszę sprawdzić częstotliwość pociągów na trasie Cieszyn Zebrzydowice. Czy do zwiększenia częstotliwości potrzebne są jakieś ankiety? Dlaczego na tej trasie pomiędzy pociągami nie wstawić kursów szynobusów? Przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie pojedzie załatwić drobną sprawę do Cieszyna, mając w perspektywie całodzienną wyprawę. Jadąc do powiatu muszę mieć pewność, że pociąg na pewno pojedzie i jak nie zdążę to następny będę miał za pół godziny maks godzinę! Co z tego, że remontujemy linie kolejowe jak te połączenia są takie, że bez swojego auta jestem w dupie! W bliskiej perspektywie zostanie zrewitalizowana trasa Cieszyn Bielsko. Czy częstotliwość będzie taka jak ta do Zebrzydowic? Już teraz władze odpowiedzialne za komunikację powinny działać na rzecz pozyskanie środków na szynobusy czy nawet nawiązać współpracę z bliską zagranicą. Nie czekajcie aż jakiś koleś z Warszawy zaproponuje rozkład jazdy.Gołym okiem widać ile jest potrzebnych połączeń. A co z okolicznymi miejscowościami pozbawionymi transportu? Tam chcecie wprowadzać pojazdy elektryczne? Toż jak tak dalej pójdzie z powrotem do ustroju komunistycznego to przyjdzie nam chodzić pieszo lub wprowadzić zaprzęgi konne! Niestety, wynajęci przez nas do zarządzania wolą zabawiać się w różne ankiety. Proszę sprawdzić ile tych strategicznych opracowań jest realizowanych i w jakim stopniu?!
2020-02-12 15:42:59
tom lem: ...ciotko matyldo - "wyjaśniają władze miasta" nie powiatu, do którego należy transport międzygminny. Niestety jest to kolejny przykład, że włodarze Cieszyna pozbawieni są zdolności samodzielnego myślenia a pomysły, które serwują i wydają się świeże, są niestety transferowane z innych nieprzystających warunków. Powiat natomiast ma na własne nieróbstwo jedno usprawiedliwienie - ni ma piniendzy;-)
2020-02-12 16:20:39
krzysztofmn: no tak, Polskę zalewają miliony aut elektrycznych od cwaniaka Morawieckiego [tak, tego od afery z kościelnymi działkami, ukrywania majątku itede] więc najwyższa pora zacząć budować po wsiach ładowarki - pierwszą proponuję w Istebnej, poświęci dajmy na to któryś z konsekrowanych pedofilów w asyście wicewójta, reklama w TVPiS i radiu z ryjem zapewniona
2020-02-12 16:47:24
rainman: A skąd te nerwy cieciu? Czyżby w maju kolejny armagedon obozu zdrady i zaprzaństwa? To świetnie!
2020-02-12 17:21:03
doler: Tu nie ma mowy o eko do momentu jak nie zmienimy źródeł produkcji prądu. Cieszyn chce byc eko...wiec w tym roku maja kupić autobus elektryczny za 2.8 mln zł. Nie wiem czy to głupota ignorancja czy brak wiedzy. Za tą kwotę mozna kupic 2 autobusy na cng i stacje do tankowania. Redukcja co2 do 60% w stosuku do ropy...brak pyłów, tlenków azotu itd. A elektry prąd z brudnego wegla emisja co2 dwa x wieksza i cena prawie 3 x wyższa. Włodarze chcą być eko z tym że to ani eko ani tym bardziej ekonomicznie...i co z eko bateriami po kilku latach ? Wymiana ? I kolejny 1 mln zl do błota? I co z akumulatorami? Elektro bzdura...
2020-02-12 17:48:40
tom lem: ... nawet włodarzom się nie śni, aby być eko, mogliby być nawet sreko, gdyby to było modne, na fb lub inst. Była GRETKA - znalazła się Lenka, była Puszcza - znalazły się i krzaki nad Bobrówką ;-)
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: