Ostatni etap wdrażania Pracowniczych Planów Kapitałowych
Od 1 stycznia 2021 roku PPK obejmuje również firmy, które zatrudniają mniej niż 20 pracowników. Firmy takie z sektora prywatnego muszą zawrzeć umowę o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową do 10 maja 2021 roku, zaś podmioty zatrudniające z sektora publicznego do 10 kwietnia 2021 roku. Wyjątkiem są mikroprzedsiębiorcy – jeżeli wszyscy pracownicy złożą deklarację o rezygnacji z PPK, mikroprzedsiębiorstwo nie musi przystępować do programu.
PPK to program, który zakłada comiesięczne odkładanie odpowiedniej kwoty z myślą o emeryturze. Jakie środki sumują się na indywidualnym koncie w Pracowniczym Planie Kapitałowym? Warto wiedzieć, że część pieniędzy, zgromadzonych na tym koncie ściągane jest z wynagrodzenia pracownika, część dokłada pracodawca, a część państwo. Każdego miesiąca odkładane jest więc:
- z pensji pracownika (2% wynagrodzenia brutto - od podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),
- od pracodawcy (1,5% wynagrodzenia brutto - od podstawy składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe),
- od Państwa (jednorazowa składka powitalna ze budżetu państwa - 250 zł oraz dopłata roczna - 240 zł co rok).
Zapis do PPK jest automatyczny. Oznacza to, że wszyscy pracownicy od 18. do 54. roku życia wraz z przystąpieniem danej firmy do PPK zostają zapisani do programu, chyba że złożyli deklarację o rezygnacji. Osoby, które ukończyły 55 rok życia, również mogą przystąpić do programu, jednak w tym przypadku muszą taką chęć zgłosić.
Pracownicy mają prawo również zrezygnować z PPK. Muszą jednak złożyć stosowną deklarację o rezygnacji. Co więcej, z PPK można zrezygnować w dowolnym momencie. Jeżeli pracownik zrobi to przed założeniem dla niego indywidualnego rachunku w wybranej instytucji finansowej, rachunek nie zostanie założony (chyba, że pracownik później zmieni zdanie i do programu przystąpi). W tej sytuacji jednak traci się szansę na otrzymanie wpłaty powitalnej w wysokości 250 zł). Z kolei, jeżeli pracownik zrezygnuje później i konto zostanie założone, będzie istniało dalej – pracownik może w dowolnym momencie znów podjąć decyzję o przystąpieniu do PPK. Bardzo istotny jest fakt, że pracodawca powinien pisemnie poinformować pracownika o przystąpieniu do PPK. Tego samego dnia pracownik nie może jednak zrezygnować - może too zrobić dopiero dzień później.
Pracodawca ma obowiązek co 4 lata informować zatrudniane przez siebie osoby o tym, ile pieniędzy znajduje się już na ich indywidualnych rachunkach.
oprac. JŚ
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.