Konsument na wakacjach. Co warto wiedzieć przed udaniem się na urlop?
Wybierając wycieczkę, dobrze jest zdecydować się na tę ofertę, która pochodzi od znanego nam biura podróży, z którego korzystaliśmy już wcześniej bądź korzystali nasi znajomi czy rodzina. - W przypadku znalezienia atrakcyjnej oferty, zwłaszcza cenowej, pochodzącej od mniej znanego organizatora turystyki, najlepiej sprawdzić go w rejestrze prowadzonym, we właściwym miejscowo dla organizatora, urzędzie marszałkowskim oraz na forach społecznościach, gdyż warto kierować się zdrowym rozsądkiem. Może uchronić nas to od niechcianych problemów.- mówi Klaudia Bohucka, powiatowy rzecznik konsumentów w Cieszynie.
Jak zaznacza rzeczniczka w umowie wycieczki, na którą się zdecydujemy, powinny być zawarte przede wszystkim dane biura podróży i osób podpisujących z nami tę umowę oraz dane dotyczące samej wycieczki, tj. cel, trasa, program i czas trwania, a także cena, sposób zapłaty i rodzaj ubezpieczenia. Przepisy nakazują, aby w umowie zawarte były także informacje, w jakim terminie biuro ma obowiązek poinformowania klienta o ewentualnym odwołaniu wycieczki.
Czasem zdarza się, że nasze oczekiwania czy też warunki zakwaterowania, oferowane przez biuro podróży, nie pokrywają się z rzeczywistym stanem. W takich wypadkach mamy prawo do reklamacji. - Reklamację składamy do organizatora turystyki, z którym zawarliśmy umowę świadczenia usług. Jeśli w trakcie wyjazdu klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, to powinien o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora imprezy. Co istotne, w umowie powinna być zamieszczona jednoznaczna klauzula przypominająca klientowi o tym obowiązku. Na złożenie reklamacji po powrocie do kraju, klient ma maksymalnie 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. - mówi powiatowy rzecznik konsumentów w Cieszynie – To samo tyczy się standardów hoteli czy pensjonatów, jeśli wypoczywamy „na własną rękę”. - dodaje Klaudia Bohucka.
Reklamacji podlegają w takim samym stopniu oferty first i last minute. Jeżeli zależy nam za zapoznaniu się rejestrem klauzul niedozwolonych z zakresu usług turystycznych, warto odwiedzić stronę www.uokik.gov.pl. - Na tej stronie znajdziemy informacje dotyczące klauzul umownych, odnoszących się do ograniczania czy wyłączania odpowiedzialności prawnej organizatora turystyki w przypadku rezygnacji z wykupionej imprezy turystycznej. Niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy, odstąpienia od umowy lub informacje o kwotach, określanych procentowo, zwracanych klientowi w przypadku jego rezygnacji z wykupionej imprezy i różnicowanie wielkości tych kwot w zależności od terminu rezygnacji itp. - mówi rzecznik Klaudia Bohucka.
Jeżeli wyjeżdżamy na wakacje za granicę, zależy nam, aby miło i przyjemnie spędzić wolny czas, warto zatem zapoznać się z panującymi tam przepisami paszportowymi czy wizowymi, ale także wymaganiami sanitarnymi i zdrowotnymi. Takie informacje jest zobowiązany przekazać turyście organizator wycieczki już w folderach i katalogach. Dobrze jest znać również tzw. kod kulturowy państwa, do którego jedziemy, zapoznać się z poszczególnymi gestami, czy wyrażeniami, aby nie przysporzyć sobie niechcianych kłopotów.
Zobacz również:
Nalewki na wężu, krokodyle. Zakazane pamiątki z wakacji
red.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.