Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Konsument na wakacjach. Co warto wiedzieć przed udaniem się na urlop?

Wakacje w pełni. Gdzie sprawdzić biuro turystyczne? Ile mamy czasu na reklamację wczasów? Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy wyjazdu? Mamy dla Was kilka wakacyjnych porad.

Wybierając wycieczkę, dobrze jest zdecydować się na tę ofertę, która pochodzi od znanego nam biura podróży, z którego korzystaliśmy już wcześniej bądź korzystali nasi znajomi czy rodzina. - W przypadku znalezienia atrakcyjnej oferty, zwłaszcza cenowej, pochodzącej od mniej znanego organizatora turystyki, najlepiej sprawdzić go w rejestrze prowadzonym, we właściwym miejscowo dla organizatora, urzędzie marszałkowskim oraz na forach społecznościach, gdyż warto kierować się zdrowym rozsądkiem. Może uchronić nas to od niechcianych problemów.- mówi Klaudia Bohucka, powiatowy rzecznik konsumentów w Cieszynie.

Jak zaznacza rzeczniczka w umowie wycieczki, na którą się zdecydujemy, powinny być zawarte przede wszystkim dane biura podróży i osób podpisujących z nami tę umowę oraz dane dotyczące samej wycieczki, tj. cel, trasa, program i czas trwania, a także cena, sposób zapłaty i rodzaj ubezpieczenia. Przepisy nakazują, aby w umowie zawarte były także informacje, w jakim terminie biuro ma obowiązek poinformowania klienta o ewentualnym odwołaniu wycieczki.

Czasem zdarza się, że nasze oczekiwania czy też warunki zakwaterowania, oferowane przez biuro podróży, nie pokrywają się z rzeczywistym stanem. W takich wypadkach mamy prawo do reklamacji. - Reklamację składamy do organizatora turystyki, z którym zawarliśmy umowę świadczenia usług. Jeśli w trakcie wyjazdu klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, to powinien o tym niezwłocznie zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora imprezy. Co istotne, w umowie powinna być zamieszczona jednoznaczna klauzula przypominająca klientowi o tym obowiązku. Na złożenie reklamacji po powrocie do kraju, klient ma maksymalnie 30 dni od zakończenia imprezy turystycznej. - mówi powiatowy rzecznik konsumentów w Cieszynie – To samo tyczy się standardów hoteli czy pensjonatów, jeśli wypoczywamy „na własną rękę”. - dodaje Klaudia Bohucka.

Reklamacji podlegają w takim samym stopniu oferty first i last minute. Jeżeli zależy nam za zapoznaniu się rejestrem klauzul niedozwolonych z zakresu usług turystycznych, warto odwiedzić stronę www.uokik.gov.pl. - Na tej stronie znajdziemy informacje dotyczące klauzul umownych, odnoszących się do ograniczania czy wyłączania odpowiedzialności prawnej organizatora turystyki w przypadku rezygnacji z wykupionej imprezy turystycznej. Niewykonania bądź nienależytego wykonania umowy, odstąpienia od umowy lub informacje o kwotach, określanych procentowo, zwracanych klientowi w przypadku jego rezygnacji z wykupionej imprezy i różnicowanie wielkości tych kwot w zależności od terminu rezygnacji itp. - mówi rzecznik Klaudia Bohucka.


Jeżeli wyjeżdżamy na wakacje za granicę, zależy nam, aby miło i przyjemnie spędzić wolny czas, warto zatem zapoznać się z panującymi tam przepisami paszportowymi czy wizowymi, ale także wymaganiami sanitarnymi i zdrowotnymi. Takie informacje jest zobowiązany przekazać turyście organizator wycieczki już w folderach i katalogach. Dobrze jest znać również tzw. kod kulturowy państwa, do którego jedziemy, zapoznać się z poszczególnymi gestami, czy wyrażeniami, aby nie przysporzyć sobie niechcianych kłopotów.

 

Zobacz również:

Nalewki na wężu, krokodyle. Zakazane pamiątki z wakacji

red.

źródło: OX.PL/mat.pras.
dodał: MP

Komentarze

0
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: