Kampania: "Masz to w nosie?"
Celem kampanii "Masz to w nosie?" jest budowanie świadomości wśród społeczeństwa na temat PZZPzPN i zmiana percepcji społecznej tej marginalizowanej do tej pory jednostki chorobowej.
Przewlekłe zapalenie zatok przynosowych z polipami nosa (PZZPzPN), to poważna jednostka chorobowa, która w dużym stopniu upośledza jakość życia chorujących na nią pacjentów, powodując m.in. trudności w oddychaniu, bezdech, zaburzenia snu czy utratę węchu. Pacjenci z przewlekłym obustronnym PZZPzPN o ciężkim przebiegu zmagają się również z przewlekłymi zakażeniami górnych dróg oddechowych, astmą, na którą choruje ok. 50% pacjentów z PZZPzPN czy atopowym zapaleniem skóry.
Leczenie polipów obejmuje najczęściej terapię glikokortykosteroidami miejscowymi i zabiegi chirurgiczne polegające na usunięciu polipów. Niestety leczenie chirurgiczne mimo dużej skuteczności często wiąże się z ryzykiem nawrotu choroby i potrzebą reoperacji.
Nawrót choroby wśród wszystkich pacjentów leczonych chirurgicznie występuje średnio już po 22 miesiącach co powoduje, że pacjenci wracają pod opiekę lekarza i ponownie walczą z objawami, które w konsekwencji prowadzą do ponownego podejmowania decyzji związanej z kolejną operacją chirurgiczną w tej bardzo wrażliwej strefie.
Inicjatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Chorób Atopowych i Fundacja Wygrajmy Zdrowie, Polskie Towarzystwo Alergologiczne oraz Polskie Towarzystwo Otolaryngologów Chirurgów Głowy i Szyi.
Tylko dzięki popularyzacji wiedzy na temat PZZPzPN zarówno wśród społeczeństwa jak i samych lekarzy możemy temu przeciwdziałać.
AK, PTA
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.