Inwestycja w dostępność na kolei
W 2020 roku do PKP Intercity trafiło ponad 130 wagonów przystosowanych do potrzeb osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. W efekcie modernizacji w pociągach pojawiły się m.in. oznaczone alfabetem Braille’a numery foteli i półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi, ułatwiające przemieszczanie się wewnątrz wagonu osobom niewidomym lub niedowidzącym. Prace nie ustają i 2021 rok przyniesie kolejne udogodnienia dla pasażerów z niepełnosprawnością.
Według planów PKP Intercity w 2021 roku jego flota powiększy się o blisko 150 nowych lub zmodernizowanych wagonów. Będą one spełniać surowe kryteria TSI PRM – Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności odnoszącej się do dostępności kolei dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wiele z tych nowych wagonów zostanie przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową, poruszających się na wózkach.
Największą nowością, która pojawi się w tym roku na polskich torach, będą modernizowane wagony „COMBO”. Są to wielofunkcyjne pojazdy o podwyższonym standardzie wyposażone m.in. w specjalną przestrzeń dla osób z niepełnosprawnością, w tym osób poruszających się na wózku i ich opiekunów. W wagonach tych znajdą się m.in. automatyczne drzwi przedziałowe i bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Nie zabraknie też informacji w alfabecie Braille’a. Standardem będą kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach i osób niskiego wzrostu. Wagonów takich pojawi się na polskich torach 60.
W 2021 roku na torach pojawią się także pierwsze z 81 nowych wagonów, które dla PKP Intercity produkuje H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Wszystkie będą dostosowane do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnością. Równolegle trwa produkcja 12 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych „FLIRT”. Będą one wyposażone m.in. w platformy ułatwiające wsiadanie osobom na wózkach, co podniesie bezpieczeństwo i komfort podróżnych.
Zgodnie z założeniami po 2023 roku wszystkie pociągi przewoźnika będą miały wydzieloną przestrzeń dla osób poruszających się na wózkach. W perspektywie po 2030 roku zaś tabor PKP Intercity będzie w 100 proc. nowy i zmodernizowany. Będziemy śledzić postęp tych prac modernizacyjnych mających uczynić polską kolej bezpieczniejszą, wygodniejszą i dostosowaną do potrzeb osób z różnymi dysfunkcjami.
AK, mat. Pras.
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
