Dostępność instytucji bankowych dla niepełnosprawnych
W lipcu 2019 r. została uchwalona ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Akt ten zaczął obowiązywać 20 listopada 2019 r. Zgodnie z nim wszystkie instytucje mają zapewnić dostępność informacji. Dotyczy to przede wszystkim banków.
Informacje bankowe są niedostępne dla osób niewidomych, ociemniałych i niesłyszących. Publikowane są one często w formie skomplikowanych tabel, przedstawione klientowi w formie druku nie będą czytelne i zrozumiałe osobie z dysfunkcją wzroku czy nawet słuchu.
Powyższa ustawa nakłada na banki oraz inne instytucje finansowe obowiązek nieodpłatnego przekazania informacji bankowych w przyjazny sposób. Zgodnie z ustawą osoba niewidoma, słabowidząca czy niesłysząca ma prawo do otrzymania informacji bankowych w przyjaznym dla niej formacie. I tak klient z niepełnosprawnością może wybrać:
• informację bankową wydrukowaną w alfabecie Braille’a,
• informację bankową przygotowaną w druku powiększonym,
• informację bankową w wersji audio na płycie CD lub na innym nośniku,
• informację bankową przetłumaczoną na polski język migowy.
Materiały przygotowywane są na wniosek osoby z niepełnosprawnością i ich opracowanie nie może być zależne od tego, czy dana osoba jest klientem banku, czy zamierza tylko przejrzeć ofertę banku.
Każdy bank ma trochę inne procedury udostępniania swoich informacji, dlatego warto aby osoba niepełnosprawna skontaktowała się z wybraną placówką. Bank ma obowiązek przekazania dostępnej informacji, o którą poprosi osoba z niepełnosprawnością, w ciągu siedmiu dni. W trakcie składania zamówienia osoba niepełnosprawna określa, jakich dokumentów potrzebuje, w jakim formacie mają być przygotowane oraz w jaki sposób chce je odebrać.
AK, PZN
Komentarze
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.