Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?

Czy drzewa wzdłuż linii Cieszyn-Goleszów muszą zostać wycięte?

Końcem czerwca 2020 roku Starosta Cieszyński Mieczysław Szczurek spotkał się z przedstawicielami organizacji, które z dużą dozą krytycyzmu podchodzą do planowanej wycinki drzew, związanej z remontem linii kolejowej Cieszyn-Goleszów. Podczas wizji lokalnej wzdłuż przyszłego placu budowy rozmawiano m.in. o możliwości uratowania drzewostanu, przynajmniej częściowo.

Remont linii kolejowej Cieszyn-Goleszów wiąże się m.in. z wycinką drzew, znajdujących się przy torach kolejowych. Organizacje ekologiczne „Ratujmy Drzewa na Śląsku Cieszyńskim”, Młodzieżowy Strajk Klimatyczny oraz przedstawiciele partii „Zieloni”, podkreślają, że planowana wycinka nie tylko spowoduje drastyczną zmianę krajobrazu, ale również obniży retencję wodną. Zdaniem ekologów sytuacja hydrologiczna w powiecie jest trudna, mamy niski poziom wód gruntowych, a wycinka drzew ma jeszcze pogorszyć tę sytuację.

Do Starosty została skierowana prośba, aby przed wydaniem zezwolenia na wycinkę drzew zlecił wykonanie ekspertyz. Ocena dendrologiczna drzew, które mają zostać wycięte ma pozwolić na szczegółowe określenie ich stanu, odporność na zróżnicowane warunki klimatyczne. Co więcej, dzięki ekspertyzie ma zostać określone, czy drzewa przeznaczone do wycinki faktycznie stanowią zagrożenie dla remontowanej linii kolejowej. Z kolei ekspertyza ornitologiczna pozwoli stwierdzić, jak działania te wpłyną na gnieżdżące się tam ptaki. Co więcej, organizacje ekologiczne postulują sprawdzenie, czy istnieje możliwość nasadzenia wzdłuż linii kolejowej odpowiednich gatunków krzewów i drzew niskopiennych, gdyż takie rozwiązanie pozwoliłoby zatrzymać wodę w glebie i wytworzyć naturalne osłony, które zapobiegają tworzeniu się zasp w okresie zimowym — zobowiązałem się wystąpić do Ministra Infrastruktury z wnioskiem o doprecyzowanie obowiązujących przepisów dotyczących wycinki drzew. Zawnioskuję o ich uzupełnienie: o opinię dendrologiczną, ornitologiczną oraz ocenę możliwości nasadzenia wzdłuż linii kolejowej odpowiednich gatunków krzewów i drzew niskopiennych. Zaoferowałem również swoją pomoc przy organizacji spotkania trójstronnego, w którym wezmą udział zainteresowani przedstawiciele organizacji ekologicznych, przedstawiciele PKP oraz Starostwa Powiatowego w Cieszynie – poinformował Szczurek.

Podczas spotkania, organizacje poddające pod wątpliwość zasadność wycinki drzew, podkreślają, że nie są przeciwnikami samego remontu, jednak być może wycinka wszystkich wskazanych drzew nie jest konieczna - postulaty uczestników spotkania uważam za słuszne, ważne oraz potrzebne, chociaż, biorąc pod uwagę podobną sytuację, jaka miała miejsce w naszym powiecie w 2019 roku, zastanawiam się, czy uda się nam coś wspólnie więcej wywalczyć w zakresie zmiany przepisów. Nasze argumenty mogą nie znaleźć zrozumienia ministerialnych urzędników. W zeszłym roku udało się wpłynąć na polski rząd, by zmienił rozporządzenie określające szerokość pasa wolnego od drzew wzdłuż torów. Kolejne zawężanie pasów wycinki może być z praktycznego punktu widzenia nie do obronienia. Uważam, że w ramach już istniejących uregulowań, które, jak podkreślam, zmieniły się na lepsze, należy uczulić PKP, jako wnioskodawcę, aby prace były wykonywane ściśle wg wydanych decyzji. Raz ściętego drzewa nie da się już przywrócić do życia, ale inwestor powinien mieć świadomość, że samowolne poszerzanie zakresu karczunku może wiązać się np. z koniecznością wypłacenia odszkodowania właścicielom gruntów – wyjaśnił Szczurek, dodając, że wydanie decyzji w tym zakresie nie musi obejmować zgody na wycinkę wszystkich drzew. Wniosek w tym zakresie podlega szczegółowej analizie i ostatecznie może być tak, że w decyzji część drzew nie zostanie objęta decyzją. Należy jednak pamiętać, że Starosta jako organ administracji publicznej zobowiązany jest, jeżeli wnioskodawca spełni wszystkie wymogi stawiane przez prawo, do podjęcia rozstrzygnięcia - Niewątpliwie podróż zmodernizowaną koleją pośród cudnej zieleni będzie cieszyła wszystkich. Ze swej strony, kończąc, powiem jeszcze raz, że decyzję będzie poprzedzać wnikliwa analiza wniosku, postaramy się pogodzić sprzeczne jedynie na pozór interesy. To nasza wspólna sprawa – podsumował Szczurek.

 

JŚ/mat.pras.

źródło: ox.pl
dodał: JŚ

Komentarze

15
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2020-07-04 13:42:45
foma87: Kopertę na stół i będą cicho siedzieć. Jak zawsze w takich sprawach
2020-07-04 13:47:45
tom lem: ...porażający ten bełkot organizacji ekologicznych, młodzieży strajkującej w obronie klimatu oraz przedstawicieli partii „Zieloni”. Nic konkretnego same ogólniki. Zresztą trafił swój na swego, starosta widocznie widzi wśród nich własny elektorat.
2020-07-04 16:40:12
miriam11: Proste, pan Szczurek nie wydaje zezwolenia.A w razie uszkodzenia trakcji pokrywa koszty naprawy z WŁASNEJ kieszeni (nie starostwa) . No może pomogą dzieciolodzy.
2020-07-04 16:52:31
daniel3ttt: Nieraz słyszę jak to fajnie w Czechach robią linie kolejowe i że pociągi szybko jeżdżą. Jak chcecie żeby pociągi u nas szybciej jeździły to oczywiście musi być szerszy wolny niż obecnie. Przy okazji można by pomyśleć jeszcze o zrobieniu ścieżki rowerowej wzdłuż torów z Cieszyna do Goleszowa bo jazda istniejącymi drogami dla rowerzystów nieraz przypomina bój o przetrwanie.
2020-07-04 16:55:04
daniel3ttt: Miało być szerszy pas wolny od drzew wzdłuż torów niż obecnie
2020-07-04 16:56:23
daniel3ttt: Miało być szerszy pas wolny od drzew wzdłuż torów niż obecnie
2020-07-04 17:27:20
doler: Co to w ogóle za fanaberie. Drzewa sa potrzebne bardziej niz ten pociag. Tak w Polsce marnuje sie pieniądze. Kładę 100tys na stół ze tym pociagiem nikt nie bedzie jeździł...czemu. Bo za pare zl mozna kupic auto i jedziesz kiedy chcesz i gdzie chcesz. Czemu..bo przystanki sa w miejscach z dupy...Cieszyn Mnisztwo...kto z tego bedzie korzystać ? Bobry? Przystanek mial byc przesuniety pod UŚ ....oczywiscie tępe urzędnicze pały nie kumaja niczego. Łatwo sie wydaje nie swoje pieniądze. Stacja Bazanowice...strefa przemyslowa. Druga wtopa...nie zrobia bo nie wiec odcinaja sie od potencjalnych klientow. I tak gadac mozna gadac o tej bezsensownej inwestycji godzinami. Kolej ma byc do ludzi a nie ludzie do koleji. Wiec efekt będzie taki ze pociagi będą jeździć puste. I niszczenie drzew jest kretynstwem.
2020-07-04 18:05:28
kowolika@wp.pl: Do dolera: wracał pan może ostatnio z Wisły? Lubi pan może stac w korku?- no to polecam jazde samochodem.
2020-07-04 18:21:55
daniel3ttt: doler trzymam cię za słowo. Cyt: "Kładę 100tys na stół ze tym pociagiem nikt nie bedzie jeździł..." Zapewniam cię że znajdą się chętni, uczniowie szkół, turyści, podróżni, pracownicy okolicznych firm i mieszkańcy. Ponadto jesteś niezależny od korków, co w weekend ma duże znaczenie. Jak chociaż jedna osoba przejedzie tym pociągiem jako pasażer to te 100 tys możesz przeznaczyć na jedną z cieszyńskich OPP (Organizacji Pożytku Publicznego).
2020-07-04 19:09:49
doler: Kowolika.... Czy mowimy o linii Boronów - Wisła w tym artykule? Nie. Tam to konieczność i strzal w 10. Malo tego powinien powstać duzy parking przed beskidami i stamtąd dowozic turystów ktorzy jada na centrum na lody. A w centrum parking 10 zl za h. Daniel3 nikt nie bedzie jeździł tym pociagiem. Tak samo jak z Zebrzydowic do Cieszyna. Te piciagi sa puste i blokuja w dodatku ruch na ul.Zamkowej. Czemu bo nikomu sie nie chce z domu na przystanek ktory jest 1-2-3 km od domu czekac na pociąg i potem ze stacji zapierniczac kolejne km do miejsca docelowego. Uważasz ze wtwalenie 80 mln zl jest normalne zeby jezdzila tym 1 osoba? Budowa i remont wezla przesiadkowego w Cieszynie kosztowal 11 mln...ile ludzi korzysta, sporo. A ty chcesz wydać 7 RAZY WIECEJ by jeździła 1 osoba? Za te pieniadze mogli by kupic z 15 autobusów i sfinansowac DARMOWA komunikacje do mieszkancow powiatu przez pewnie 10 lat. I napewno nie prowadzisz firmy bo nie wiesz jak je szanowac i jak nimi dobrze zarządzać. Czy beda jeździć uczniowie NIE bo autobust podwoza ich pod szkoly w centrum. Studenci nie bo lajkonik staje pod Usiem...A pociąg z szumna nazwa stacji Cieszyn Uniwersytet bedzie stawał na Mnisztwie...smiech. Nawet nie ma tam chodnika by stamtąd te 1.5 km przejść. Czy beda jezdzic ludzie do pracy...Bazanowice strefa....prosili mowili zrobcie przystanek tam gdzie ludzie pracuja .... Tepe dzidy nie zrobili nic. Wiec bazanowice odpadają. Itd itp. Jak pis obsadza stolki prezesow przez sprzataczki i ludzi bez kwalifikacji to ten kraj nie bedzie dzialal. Bo nie ma tu nikt pojecia o biznesie i zarządzaniu
2020-07-04 19:40:12
krzepir: daniel 3, doler macie rację. To gadanie jest jak piach w wodę. Już dawno pisałem, zrobta ścieżkę rowerową, bo z tego pierdółowa nie ma się jak wydostać rowerem.
2020-07-04 20:02:09
to jo: Ja akurat często korzystam z pociągu do Katowic. Pociąg zatrzymuje się w samym centrum Katowic gdzie samochodem trudno dojechać a zaparkować to już często tragedia. Bilet 10 godzinny wychodzi taniej niż paliwo i parking. Jak studenci studiują to często jest sporo ludzi w pociągu , może do samego Cieszyna już jest mniej. W niedziele pociąg wieczorny do Katowic niekiedy jest nawet pełny i nie trzeba się tłuc śmiesznymi busami.
2020-07-04 23:07:32
doler: Ja nie mówię ze kolej jest nie potrzebna bo jest i to bardzo. Ale tu powinien rządzić rachunek ekonomiczny. A tak nikt nad tym nie panuje, nie planuje. I połączenie Cieszyn Goleszów bez zmiany lokalizacji przystankow jest bezsensonym marnotrawieniem pieniędzy. Jak remont to ok. Ale tylko torowiska bez trakcji i szynobus na cng + przystanki dla ludzi a nie do papieru i mapek.
2020-07-04 23:07:45
doler: Ja nie mówię ze kolej jest nie potrzebna bo jest i to bardzo. Ale tu powinien rządzić rachunek ekonomiczny. A tak nikt nad tym nie panuje, nie planuje. I połączenie Cieszyn Goleszów bez zmiany lokalizacji przystankow jest bezsensonym marnotrawieniem pieniędzy. Jak remont to ok. Ale tylko torowiska bez trakcji i szynobus na cng + przystanki dla ludzi a nie do papieru i mapek.
2020-07-04 23:17:23
Anakin324: Ecoterrorysci za plecami zanipulowanej młodzieży, niczym ZSMP w PRLu. Ratujmy pokrzywy i ślimaki. Najlepiej niech wszystko zarośnie a ludzie ubiorą sie w worki po kartoflach i wrocą do jaskiń, wtedy bedzie dobrze. Ja bym powiedział ratujmy region i rozsądek przed zielonogłowcami.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: