Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Cieszyn. Strajk "Solidarności" pod marketem

Od początku miesiąca obowiązują zaostrzone przepisy dotyczące handlu w niedziele. Cieszyńskie Inter Marche postanowiło je obejść, nazywając się "dworcem autobusowym" (tuż obok sklepu mieści się przystanek komunikacji miejskiej), a w holu utworzona została "poczekalnia". Dziś (6.02) pod marketem protestowali związkowcy z NSZZ "Solidarność".

- Dochodzi do pewnej parodii. Prawo musi być egzekwowalne, a tutaj złamano podstawowe prawo o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na dworcach autobusowych i w miejscach użyteczności publicznej nie można sprzedawać alkoholu. Tutaj jest on sprzedawany - byliśmy w środku, kupiliśmy, mamy paragony, wezwaliśmy Policję i będziemy chcieli, aby została wszczęta procedura - mówił Alfred Bujara, przewodniczący sekcji krajowej pracowników handlu NSZZ "Solidarność".

Towarzyszyła mu grupka pracowników cieszyńskiego marketu, która miała dzisiaj dzień wolny.. - Pozostali są w pracy, na kasach. Jako "Solidarność" będziemy się o to upominać, bo dzisiaj, w pandemii, to ciężka praca w warunkach niebezpiecznych. Do sklepu wchodzą klienci w dowolnej ilości, pracownicy są narażeni na zakażenie, wiele osób jest na kwarantannie i izolacji. Przeciążenie pracą jest niebywałe, tu musi rząd zainterweniować. Pracowników nie można traktować jak niewolników! Oni sami mówią - jesteśmy niewolnikami w rękach sieci zagranicznych. W Niemczech, Francji, Austrii czy Szwajcarii nikt nie pozwoliłby sobie na takie traktowanie pracownika. Mamy nadzieję, że skoro jako związkowi udało się nam wywalczyć wolne niedziele, to zachowamy je dla nich. Oczekują tego od nas - dodawał Bujara.

Związkowiec przyznał też, że także inne placówki handlowe w kraju obchodzą przepisy. - W sklepie nie można stworzyć teatru, hali sportowej czy jednostki kultury. Wiemy też, że markety budowlane otworzyły się dziś jako wypożyczalnie sprzętu sportowego - zaznaczał.

Głos zabrała też jedna z pracownic sklepu. - Dajcie nam odpocząć, żebyśmy mogli z rodziną pójść na spacer, posiedzieć w domu, a nie pracować w handlu. Co tu ludzie kupują w niedziele? Jakieś lizaki, pizze, bułeczki drobnostki, ale alkohol przede wszystkim!

Zapytaliśmy o to, dlaczego kadra nie interweniuje bezpośrednio u pracodawców, skoro narzeka na warunki pracy. - Interweniujemy, nie tylko w swoich zarządach organizacji związku "Solidarność". Nie mamy jednak w Polsce ponadzakładowych układów zbiorowych pracy - jakie są w całej Europie - pracodawcy w Polsce robią dzisiaj biznes, a dialog jest pozorwany - odpowiedział nam Bujara.

Na miejsce przyjechali też funkcjonariusze Policji, którzy otrzymali paragony potwierdzające zakupiony alkohol. Mundurowi chcieli porozmawiać z kierownictwem marketu, jednak go nie zastali. - Siedzą w domu, odpoczywają, a a pracownice są przymuszane do pracy w niedzielę. Tak działa francuska sieć - won z Polski, naprawdę won z Polski! - grzmiał Bujara.

KR

źródło: ox.pl
dodał: Krzysztof Rojowski

Komentarze

33
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2022-02-06 14:53:20
suski: ta obecna "solidarność" wstydu nie ma podszywając się pod związek z lat 80tych - dziś to łajdacka przybudówka mafii pisowskiej, grupa kolesiów żerujących na przedsiębiorcach i tylko tyle
2022-02-06 15:16:55
mama2: Kiedyś od Pań z Intera usłyszałam, że nie mają nic przeciwko pracy w niedzielę, zarobią więcej i mają dodatkowy wolny dzień w tygodniu. Czy nadal tak jest? Proszę o opinię pań sprzedających..
2022-02-06 15:18:15
: w niedzielę do kościoła pędzić, a nie strajkować
2022-02-06 15:23:33
cesarok53: co się dziwicie że ludzie chcą pracować w dni wolne, trzeba im opłacić " polski nieład: wprowadzony przez rząd razem z szumnie nazwaną ;solidarnością;
2022-02-06 15:30:33
1234567890: Prawdziwa Solidarność wyglada dzisiaj jak Piotr Duda, prosze sie zapoznac z ta postacia i ocenić czy to ta sama ktora walczyla o pracowników..... ...
2022-02-06 15:35:02
b.w.: Pazerność nie POpłaca ! Oby szybko 100 tysięcy złotych maks. kary dostali
2022-02-06 15:47:47
MILANELLO: Tylko w Polsce markety obchodzą prawo (kombinują) W takiej Francji ten market by poszedł z dymem! A szefostwo by buliło odszkodowanie i kary takie że by im w pięty poszło!Popieram Was walczcie o swoje A jak kadra kierownicza chce To ubierać kaboty i do roboty!!!
2022-02-06 15:53:16
sierżant_Niemyty_Wycior: hahaha, w takiej Francji to pierwsze z dymem poszły kościoły i pałace biskupie
2022-02-06 15:55:26
sierżant_Niemyty_Wycior: w takiej Francji gdyby mieli takich związkowców jak ci tutaj to najpierw by puścili z dymem parę biur gdzie te pasożyty siedzą
2022-02-06 15:56:58
MILANELLO: sierżant_Niemyty_Wycior: a czy tu baranie jest mowa o kościołach czy o ludziach wykorzystywanych do roboty Czytaj ze zrozumieniem Albo zamilcz!!!
2022-02-06 15:57:17
ciotka matylda: Bujara,Piotr Duda to goście którzy zapomnieli czym jest związek zawodowy! Piotrusiowa Solidarność to przybudówka PiSu! Do wongla bydymy dopłacać bo nom się należy a reszta roboli to nas nic nie obchodzi! Jakoś nie słyszę hajerów narzekających na nowy ład. Zamykamy kopalnie-masz 120tysięcy odprawy! Zamykamy inny zakład masz gówno! Staraj się sam! Handel w niedziele a skąd -masz iść się modlić. To na tej samej zasadzie zamknijmy stacje paliw ORLEN ze sklepami! Dlaczego oni mogą handlować gorzałą a inni są be! Zakaz pracy w niedzielę dla wszystkich,to wam się śni! Zamknąć transport,policję ,wojsko,straż pożarna,pogotowie ratunkowe,szpitale itd! Bujara idź się bujaj?
2022-02-06 15:59:28
Marx.: ta cała fejkowa "solidarność" to tak samo jak PiS, klika kolesiów próbująca bałamutnymi hasłami przykrywać działania wyłącznie w swoim własnym interesie - ciemny lud to łyka, a bardziej kumaci maja już jednych i drugich pełną rzić
2022-02-06 16:02:32
sierżant_Niemyty_Wycior: MILANELLO: a czy tu BARANIE DO KWADRATU jest mowa o Francji czy o Cieszynie? czytać ze zrozumieniem na sto procent nie dajesz rady więc weź się za różaniec albo pornosy w necie
2022-02-06 16:12:59
MILANELLO: sierżant_Niemyty_Wycior dobra nie motaj się bo bredzisz trzy po trzy...
2022-02-06 17:36:08
KRYS211: Narobiło się kilkanaście lat temu zagranicznych marketów nieoodprowadzających podatków w Polsce, a teraz jeszcze ludzi do niewolniczej pracy zmuszają. Niech Ci wszyscy mądrale co tu tak zaciekłe bronią tego układu Brukselskiego, sami w niedzielę staną za tą kasą i mile spędzają czas... Rodzina może w tym czasie towar wykładać na półki.
2022-02-06 18:06:52
kola: kola, KRYS211 dzięki ,najlepszy komentarz jaki przeczytałam tu od lat , masz racje i dziwie się Polakom ,którzy popierają łamanie prawa w Polsce przez podmioty zagraniczne ,często nie płacące nawet podatków w Polsce, wykorzystują polskich pracowników do pracy w niedzielę i te podmioty zagraniczne pozwalają sobie bo widzą przyzwolenie tzw totalnej opozycji i ich zwolenników , w swoich krajach siedzą cicho i stosują się do przepisów bo kary na maxa i kościół,wiara nie ma tu nic do rzeczy ,każdy w niedzielę robi co chce i odpoczywa jak chce nikogo łańcuchami do kościoła nikt nie ciągnie ale nienawiść niektórych,, polaków,, do Polski może rozum im odbiera?kto ich tam wie, za to zagranica skrzętnie to wykorzystuje dla swojej kasy ,dzięki za rozsądny wpis pozdrawiam
2022-02-06 18:17:08
kola: kola , ciotka mat... jak na razie to twoi idole z opozycji totalnej chcieli zamknąć Turów i pozbawić Polaków en. i to twoja UE nakazuje zamknięci kopalń , stacje benz. są czynne w niedzielę na całym świecie ,zawsze można się douczyć ,dowiedzieć to nie jest trudne i naprawdę naprawdę nikt nikt nie zmusza ciebie i nikogo ba! nawet nie proponuje ci modlitwy ani kościoła żadnego ,naprawdę nikt , róbta co chceta jak mówi twój idol i wiesz o tym i po co ta nienawiść?chyba że bez niej i narzekania i krytyki innych źle się czujesz?trochę spokoju i pokory
2022-02-06 18:20:29
kola: kola , sierżant... za to meczetów mnóstwo hehe , nie ma próżni, aha i maczet hehe i nie podskoczysz , co pokazały protesty ,,żółtych kamizelek,, francuska policja pokazała co potrafi , boisz się?przy kompie odważny?hehe
2022-02-06 18:26:22
ac-dc: ...a po cholere im te maseczki ???? Ktoś im kazał żeby lepiej na zdjęciach wyszło ???
2022-02-06 18:29:40
ada34: MILANELLO: Np. w Niemczech i Francji są dozwolone małżeństwa jednopłciowe i aborcja.
2022-02-06 18:32:00
: @kola - zakładam, że nikt nikogo siłą nie trzyma w pracy, w której pracuje się w niedziele. Zakładam również, że za niedzielę wolny jest inny (jeden lub więcej) dzień w tygodniu. Tak więc droga wolna, jeżeli w handlu tak źle, bo każą pracować w niedziele, to może gastronomia? A nie... przepraszam, przecież w niedzielę każdy robi co chce i jak chce do restauracji na obiad, to restauracja MUSI pracować, żeby handlowiec mógł spędzić wolny czas.
2022-02-06 18:58:36
Megiera2018: wojtoj - dokładnie. Masz rację, dobry trop myślenia. Idąc dalej teraz kolej na zamknięcie w niedzielę gastronomii, różnorakich atrakcji turystycznych, a na końcu Policji, Pogotowia, Straży Pożarnej, etc. ;) Ci ludzie też mają prawo do wypoczynku z rodzinami, życia towarzyskiego, itd. A tak na poważnie - chyba zmierzamy w złym kierunku... Skoro pracownik zgadza się na przyjście do pracy w niedzielę, pracodawca mu za to płaci, a potem daje dzień wolny w tygodniu, to po co odgórnie (ustawowo) to ograniczać, tworząc poniekąd uprzywilejowaną grupę pracowników, którymi są pracownicy sklepów. Tym bardziej, że wiadomym jest fakt, że np. służby mundurowe z racji powierzonych zadań, nigdy nie skorzystają z takiego przywileju właśnie z racji wykonywanego zawodu? Jeżeli ktoś z pracowników sklepu nie chce pracować w niedzielę, zawsze może zmienić na inną, w której pracuje się 5 dni w tygodniu (od poniedziałku do piątku).
2022-02-06 19:23:27
dystans: Oj kola, kola nieszczęsna ofiaro propagandy tv-pis. Radzę trochę poszperać w innych portalach ,a nie łykać bez zrozumienia-hasło ciemny lud wszystko kupi nadal aktualne.
2022-02-06 19:43:46
św. Patryk.: żałosne karykatury związkowych "działaczy", w rzeczywistości drobne cwaniaczki-sprzedawczyki z chamowatym szefem
2022-02-06 20:24:10
MILANELLO: Tu tylko i wyłącznie pracownicy marketu mają rację walcząc o wolne niedziele (które się im należą prawnie!!!) A kto broni tych kombinatorów to niech opuści swój wygodny fotel i idzie do marketu (nie po piwo czy wódkę) tylko do pracy!!! Ludzie walczcie i nie dajcie się tym hieną racja jest po waszej stronie!!!
2022-02-06 20:49:35
john: Idąc tokiem myślenia niektórych krzykaczy należy zatrzymać całą gospodarkę w niedzielę. Milanello prawdopodobnie twój zapierdziany fotel został wyprodukowany właśnie w ten dzień który cię tak swędzi.
2022-02-06 21:03:23
Wiederholec: Który z Was pracuje lub pracował w niedzielę, że innych pouczacie?
2022-02-06 21:08:06
Wiederholec: Megiera2018 jak się nie znasz to nie zabieraj głosu. W Policji, Staży Pożarnej etc. się nie pracuje tylko pełni służbę.
2022-02-06 22:14:14
Jakkolwiek Żywy : Dla mnie sprawa nie jest tu taka znów jednoznaczna. Z jednej strony nie cierpię wtykania kościelnego nosa we wszystkie sfery polskiego życia, byle tylko nie w brudy kleru. Z drugiej jednak cieszyński Inter Marche to dla mnie synonim tego co najgorsze w handlu. Zdecydowanie za często ceny na kasie mocno różnią się od tych na półkach, a nawet na półkach należą przecież do obłożonych bardzo wysoką marzą. Panie kasjerki dawno już przestały za to przepraszać, tak normalne i oczywiste się to stało. Ten market ma taką renomę, że pomimo świetnej lokalizacji i darmowego parkingu nie bywa zbyt często pełny. W cywilizowanym kraju właściciel (nie sieci franczyzowej tylko tego konkretnego marketu) już dawno poszedłby z torbami za takie praktyki, bo jakoś trudno uwierzyć mi w przypadkowość przy takiej skali. W Cieszynie dalej albo zauważysz albo zorientujesz się w domu. Lub też zauważysz wcześniej ale nie masz czasu i sił żeby się użerać. I tak od lat. Powinienem ich to popierać? Bo tym razem właściciel robi sobie zabawę z pisowskiej ustawy a nie tylko portfela babci, która już nie jest w stanie dojrzeć cyferek? Ja w niedzielę, gdy muszę zrobić zakupy i tak przyjeżdżam obok i jadę dalej, jak trzeba to i do Czech. Inter Marche jest tylko na bardzo wyjątkowe przypadki. I bardzo bardzo niechętnie.
2022-02-07 06:01:39
bolo 5064: Cześć.I po sie tela jargać.Jak to yny gorzoła i piwo to wystawić przed sklep "ałtomaty" do ich sprzedaży.Jedyn z gorzołóm,jedyn z "mózgotrzepami /nalewkami/,jedyn z piwym.Ewentualnie jeszcze jedyn z zagrychóm.Oczywiście nad wszystkim monitoring.I wtedy klient zadowolony i policja również /wysokie mandaciki za spożywanie w miejscu do tego nieprzeznaczonym/.Nara
2022-02-07 07:40:25
mama2: Swoją drogą, ciekawe, czemu taki krzyk dotyczy tylko pracowników handlu? Przecież mnóstwo ludzi pracuje w niedziele poza tą branżą, w gastronomii, hotelarstwie, pracownicy szeroko pojętej ochrony zdrowia, taksówkarze, w wielu fabrykach też.. przecież podejmując pracę, rozważamy za i przeciw, jeśli ktoś nie chce pracować w niedziele, szuka roboty od pon do piątku... nie rozumiem, czemu tak wszystkim zależy, żeby handlowcy spędzali czas z rodziną w niedziele. Dziwne
2022-02-07 15:06:58
pół_Sasina_z_Wiślicy: cała ta "solidarność" to zwyczajne cwaniactwo i jedna wielka patologia
2022-02-08 06:10:46
raf35: Czy nikt nie pomyślał o tych ludziach co pracują od poniedziałku do soboty włącznie? Tym ludziom została niedziela na zrobienie zakupów. Po co te niepirozumienia. Rozwiązanie jest proste-pracownicy sklepów co nie chcą pracować w niedzielę (za dodatkowe wynagrodzenie) niech zmienia pracę. W mojej firmie stałe są przyjęcia na produkcję, obsługę maszyn. Zarobki wyższe niż w sklepach. Z pewnością mój wpis spotka się z krytyką ale po co z naszych podatków opłacać cały sztab pseudo doradców którzy wymyślają zakaz handlu w niedzielę skoro i tak po krótkim czasie taki zakaz jest omijany.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: