Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Chybie chce działki… zalane jeziorem. Uchwała w tej sprawie do poprawki

Temat przyłączenia hektarów… wody do Gminy Chybie pojawił się przed rokiem. Teraz radni powrócili do niego, przegłosowując nową uchwałę. Dlaczego musieli głosować ponownie?

Przypomnijmy, Jezioro Goczałkowickie, zwane także Zbiornikiem Goczałkowickim, powstało na terenach należących wcześniej do powiatów pszczyńskiego, bielskiego i cieszyńskiego. W ramach jego budowy przesiedlono tysiące mieszkańców, w tym około 400 rodzin z Zarzecza (Gmina Chybie).

Pod względem administracyjnym, 1 października 1954 roku części miejscowości Chybie (Zarzecze, Frelichów i Chybie), Strumień (Zabłocie) oraz samego miasta Strumień zostały włączone do powiatu pszczyńskiego i podporządkowane gminie Wisła Wielka. W 1973 roku całość zbiornika została włączona do gminy Goczałkowice-Zdrój.

W minionym roku pojawiły się postulaty, aby te tereny, choć zalane wodą, administracyjnie powróciły do gminy Chybie. Przed rokiem stosowna uchwała została już podjęta. Pisaliśmy: Chybie się powiększy? 

Jednak zaszła konieczność poprawienia tej uchwały i przegłosowania jej na nowo. Dlaczego?

- Potrzeba podjęcia tej uchwały po raz kolejny, bo już była podejmowana podobna uchwała rok temu, wyniknęła w trakcie uzgodnień pomiędzy kancelarią prawną z Lublina, która postępowanie w sprawie zmiany grani administracyjnych dla nas i na nasze zlecenie prowadzi, a firmą geodezyjną, albowiem okazało się, że wykaz działek stanowiący załącznik do uchwały znacznie się, że tak to ujmę rozrósł, tych działek po weryfikacji przez firmę geodezyjną jest znacząco więcej, stąd rekomendacja kancelarii prawnej z Lublina, aby nie tylko zmieniać załącznik do uchwały, ale podjąć uchwałę na nowo i na nowo przeprowadzić konsultacje społeczne, co będzie rozwiązaniem bezpieczniejszym z takich proceduralno-formalnych względów, albowiem pozwoli na to, żeby te względy nie były kwestionowane przez Wojewodę, czy później przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, czy Prezesa Rady Ministrów, do których po kolei ten nasz wniosek dotyczący zmiany granic administracyjnych by trafił – Andrzej Bura, Sekretarz Gminy, tłumaczył konieczność powrócenia do tematu na sesji i uchwalenia nowej, zmienionej uchwały w tej sprawie.

Radni przychylili się do tej argumentacji i przegłosowali nową uchwałę (13 głosów za i 1 wstrzymujący się, 1 radny nieobecny).

Zgodnie z uchwałą przeprowadzi się konsultacje z mieszkańcami Gminy Chybie, pytając ich o chęć przyłączenia tych terenów do Gminy. Jeśli konsultacje wypadną pomyślnie, Rada Gminy będzie mogła ogłosić referendum wśród mieszkańców. Jeśli i ono wypadnie pomyślnie, wniosek o przyłączenie działek Jeziora Goczałkowickiego do Gminy Chybie trafi do wyższych władz.

Uchwała w sprawie przystąpienia do procedury zmiany granic administracyjnych Gminy Chybie i przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami (pdf)

 

Natasza Gorzołka

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

18
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2024-09-27 19:11:56
romuald.saletra: Procedura zmiany granicy gminy czasem bywa również równoznaczna ze zmianą granicy powiatu, a nawet województwa. Ze względu na podmiot inicjujący wyróżniamy dwa zasadnicze tryby procedury zmiany granicy gminy: 1) Tryb z inicjatywy Rady Ministrów w ramach rozporządzenia; 2) Tryb wnioskowy z inicjatywy zainteresowanej Rady Gminy.
2024-09-27 19:12:05
romuald.saletra: Wedle mojej najlepszej wiedzy, ustalenie granic gminy nie może odbywać się w sposób arbitralny. Zatem jakie kryteria powinny moim zdaniem zostać uwzględnione podczas określania granic gminy? Kryteria uwzględniane przy tworzeniu nowych gmin/zmienianiu granic gmin ogólnie określa art. 15 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., z którego wynika, iż: 1. Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację administracji publicznej 2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze, lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
2024-09-27 19:12:16
romuald.saletra: Szczegółowe rozwiązania wynikają z art. 4 ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, iż: 1) Ustalanie i zmiana granic gmin dokonuje się w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. 2) Nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy.
2024-09-27 19:12:28
romuald.saletra: 2) Tryb wnioskowy z inicjatywy Rady Gminy
2024-09-27 19:12:38
romuald.saletra: Zmianę, procedurę z inicjatywy zainteresowanej gminy (tryb wnioskowy) określa art. 4b ustawy o samorządzie gminnym: 1) Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art.4, ust. 1, na wniosek rady gminy wymaga: 1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku; 2) opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszającej granice powiatów lub województw – opinii odpowiednich rad powiatów lub sejmików województw; 3) opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2024-09-27 19:12:49
romuald.saletra: Następnie na podstawie art. 4b, ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
2024-09-27 19:12:58
romuald.saletra: Dokładny tryb składania wniosków i opis wymaganych dokumentów zawiera rozporządzenie: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach.
2024-09-27 19:13:08
romuald.saletra: Szczegółowe zasady określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001: 1. Rada Gminy składa wniosek do ministra właściwego ds. administracji publicznej za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę wnioskodawcy. 2. Wojewoda przekazuje wniosek wraz ze swoją opinią do ministra nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku. 3. Jeśli wnioskowana zmiana granic gminy narusza granice województwa, wojewoda dołącza dodatkowo opinię wojewody (z województwa, którego granice zostaną naruszone). 4. Wnioski rozpatrywane są w ciągu roku od dnia ich złożenia, ale nie później niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. 5. Wniosek powinien obejmować następujące informacje: a. Treść zmiany i uzasadnienie b. Stanowisko o spełnieniu przesłanek z art. 4, ust. 3 lub 4 ustawy o samorządzie gminnym (zapewnienie możliwej jednorodności układu osadniczego i przestrzennego, uwzględnienie więzi społecznych i kulturowych, zapewnienie o zdolności wykonywania zadań publicznych, uwzględnienie infrastruktury technicznej i układu urbanistycznego) c. Dane dotyczące liczby ludności i powierzchni gminy d. Określenie kosztów jednorazowych i stałych wprowadzonej zmiany e. Określenie szacunkowych planów dochodów i wydatków w kolejnym roku budżetowym f. Wyniki konsultacji z mieszkańcami (liczbę uprawnionych, liczbę osób uczestniczących w konsultacjach, liczbę osób popierających, wstrzymujących się i przeciwnych).
2024-09-27 19:13:19
romuald.saletra: 6. Do wniosku należy dołączyć: a. Zaświadczenie starosty potwierdzające zgodność danych dot. obszaru gminy z operatem ewidencyjnym (dokumentacja zawierająca ewidencję gruntów i budynków) b. Uchwałę wnioskodawcy w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami c. Uchwały zawierające opinie rad gmin, których wniosek będzie dotyczył wraz z wynikiem konsultacji z mieszkańcami d. Mapę obejmującą dotychczasowe granice gminy i granice po zmianie e. Opinię wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego potwierdzającą przebieg dotychczasowych granic gminy lub gmin objętych wnioskiem z rejestrem granic i powierzchni jednostek zasadniczego podziału terytorialnego kraju, f. Wypis z planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub gmin objętych wnioskiem; wypis musi uwzględniać infrastrukturę techniczną (urządzenia i sieci przesyłowe) i społeczną (podstawa pełnienia funkcji świadczącej gminy; np. szpitale, sanatoria, szkoły, obiekty sportowe i kulturalne), układ urbanistyczny, układ komunikacyjny i sposób zagospodarowania terenu. g. Inne dokumenty mogące mieć wpływ na rozpatrzenie wniosku.
2024-09-27 19:13:30
romuald.saletra: Forma konsultacji nie jest określona w ustawie o samorządzie gminnym (art. 5a ust. 2), w której ustawodawca pozwala Radzie Gminy uregulować zasady i tryb przeprowadzania konsultacji (w uchwale rady gminy). Konsultacje (chociaż są obligatoryjne w przypadku ingerencji w strukturę i terytorium gminy) nie są wiążące. Te same zasady przeprowadzania referendum dotyczą zmiany granic gminy w przypadku inicjatywy Rady Ministrów, jak i trybu wnioskowego.
2024-09-27 19:13:45
romuald.saletra: Konsultacje należy traktować jako minimalny standard w procedurze zmiany granic gminy. Referendum może zastąpić konsultacje. Ani konsultacje społeczne, ani referendum w kwestii łączenia, znoszenia, dzielenia, czy ustalania granic gmin nie są wiążące. Chociaż zarówno referendum, jak i konsultacje nie są wiążące, ich znaczenie nie jest takie samo. Zgodnie z wyrokiem TK (z 26 lutego 2003 r.) referendum konsultacyjne powinno wpływać kształtująco na rozwiązanie przyjęte w danej sprawie. Znaczenie referendum jest większe niż znaczenie konsultacji. Referendum jest bardziej sformalizowane (ustawa) niż konsultacje (uchwała).
2024-09-27 19:13:55
romuald.saletra: Referendum w sprawie zmian granic gminy (może zastąpić konsultacje) w Konstytucji RP określa art. 170 Konstytucji RP: Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego określa ustawa.
2024-09-27 19:14:04
romuald.saletra: Na podstawie art. 4c ustawy o samorządzie gminnym 1. W sprawie utworzenia, połączenia, podziału i zniesienia gminy oraz ustalenia granic gminy może być przeprowadzone referendum lokalne z inicjatywy mieszkańców. [Referendum dotyczące kwestii zmiany granic gminy jest fakultatywne; najczęstszą praktyką jest przeprowadzanie w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami] 2. Z inicjatywą przeprowadzenia referendum, o którym mowa w ust. 1, wystąpić może jedynie grupa co najmniej 15 obywateli, o której mowa w art. 11 ust. 1a ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym [mowa o osobach, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy; są to obywatele Polski lub obywatele Unii Europejskiej, którzy nie są obywatelami polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat i na stałe zamieszkują na terytorium danej gminy. Nie mogą to być osoby pozbawione praw publicznych, ubezwłasnowolnione, pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu]. 3. Referendum (…) nie przeprowadza się̨, jeżeli z analizy przeprowadzonej przed referendum [przez wojewodę] wynika, iż na skutek podziału, lub ustalenia nowych granic gminy: 1) dochody podatkowe na mieszkańca gminy w zmienionych granicach lub gminy utworzonej byłyby niższe od najniższych dochodów podatkowych na mieszkańca ustalonych dla poszczególnych gmin zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego [m.in. dochody podatkowe na mieszkańca w takiej gminie byłyby wyjątkowo niskie] 2) gmina w zmienionych granicach, lub gmina utworzona byłaby mniejsza od najmniejszej pod względem liczby mieszkańców gminy w Polsce według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego ogłoszenie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4. [utworzona gmina byłaby najmniejszą gminą w Polsce] 4. Analizy, o której mowa w ust. 3, dokonuje właściwy wojewoda.
2024-09-27 19:14:24
romuald.saletra: W ramach rekapitulacji wtórnej: Tryb wnioskowy (zgodnie z ustawą) wymaga: 1. Przygotowania przez zainteresowaną Radę Gminy stosownego wniosku. 2. Po konsultacjach z mieszkańcami; 3. Uzasadnienia wniosku i załączenia wymaganych dokumentów, map i innych informacji; 4. Opinii Rad Gmin objętych wnioskiem (sporządzonej po konsultacjach z mieszkańcami); ewentualnie opinii rad powiatów lub sejmików województw (jeśli zmiana granic gminy oznacza zmianę granic powiatów/województw); 5. Opinii właściwego wojewody; 6. Skierowania do ministra właściwego ds. administracji publicznej za pośrednictwem wojewody. Z kolei zmienianie granic gmin wymaga: 1. Uwzględnienia czynników wskazanych w art. 4 ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym, czyli: zachowania możliwie największej jednorodności osadniczej lub przestrzennej uwzględnienia więzi społecznych, gospodarczych i kulturowych zapewnienia zdolności wykonywania zadań publicznych, uwzględnienia układu urbanistycznego i charakteru 2. Wydania rozporządzenia przez Radę Ministrów (z inicjatywy: a) Rady Ministrów lub b) zainteresowanej Rady Gminy 3. W każdym przypadku — zasięgnięcia opinii Rad Gmin, których wniosek dotyczy (ewentualnie również rad powiatów/sejmików województw). 4. W każdym przypadku (tryb z inicjatywy Rady Ministrów i tryb wnioskowy) - przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami.
2024-09-27 19:15:33
romuald.saletra: Warto zauważyć! [Referendum dotyczące kwestii zmiany granic gminy jest fakultatywne; najczęstszą praktyką jest przeprowadzanie w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami]
2024-09-27 19:17:13
romuald.saletra: Warto zauważyć! Konsultacje (chociaż są obligatoryjne w przypadku ingerencji w strukturę i terytorium gminy) nie są wiążące.
2024-09-28 11:14:06
Mach: Nikt natomiast nie pisze o korzyściach dla gminy Chybie i dla powiatu, wynikających ze zmiany granic gminy o działku ,które praktycznie zalane są wodą. Trzeba sobie zadać pytanie o sens takiej operacji i czy zachodzą przesłanki by dotychczasowy podział korygować -nie będzie to miało wpływu na układ osadniczy czy przestrzenny , bo działki są pod wodą, nie ma to wpływu na więzi społeczne, gospodarcze czy kulturowe a wykonywanie zadań publicznych przez gminę także nie jest zagrożone- chyba ,że nam gmina zaproponuje wodny świat i zacznie zabudowę na palach, a granicę pomiędzy gminami na wodzie wyznaczą boje by uniknąć sporów kompetencyjnych. Już nie macie co tam robić i o czym radzić?
2024-10-02 07:00:34
Darek_: Ktoś to czytał przed publikacją? Literówek nadźgane, że głowa boli.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: