Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Chybie się powiększy?

Rada Gminy Chybie postanowiła zainicjować procedurę zmiany granic administracyjnych Gminy Chybie. Chodzi o kilkaset hektarów…wody!

Przypomnijmy. Jezioro Goczałkowickie (zwane też Zbiornikiem Goczałkowickim) zostało utworzone na wysiedlonych, a następnie zalanych terenach z powiatu pszczyńskiego jak i Śląska Cieszyńskiego (powiaty bielski i cieszyński). Przesiedlono tysiące ludzi, w tym np. z Zarzecza około 400 rodzin.

Pod względem administracyjnym na etapie planów - 1 października 1954 części gminy Chybie (Zarzecze, Frelichów i Chybie), gminy Strumień (Zabłocie) oraz miasta Strumień włączono początkowo do powiatu pszczyńskiego (do gminy Wisła Wielka). W końcu całość zbiornika zintegrowano z gminą Goczałkowice-Zdrój w 1973 roku.

Teraz pojawiły się głosy, żeby ziemie te, choć zalane wodą – znów wróciły do Chybia.

- Wyraża się wolę zmiany granic administracyjnych Gminy Chybie poprzez włączenie do granic Gminy Chybie części terytorium Gminy Goczałkowice – Zdrój obejmującego obszar zalany wodami Zbiornika Goczałkowickiego w skład, którego wchodzą działki szczegółowo wskazane w Załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały – można przeczytać w projekcie uchwały (Tutaj)

W Uzasadnieniu do projektu Uchwały czytamy: - Radni RG Chybie (m.in. P. Maria Pisarek, P. Grzegorz Ochodek) od 2020r. zwracali się do Wójta Gminy Chybie z wnioskami o podjęcie działań zmierzających do zainicjowania procedury zmiany granic administracyjnych Gminy Chybie poprzez włączenie do obszaru Gminy Chybie części terytorium Gminy Goczałkowice – Zdrój obejmującego obszar zalany wodami Zbiornika Goczałkowickiego, na którym to terenie przed utworzeniem wyżej wymienionego Zbiornika, zlokalizowane było 80% ówczesnego obszaru wsi Zarzecze. Prośby te wspierali również członkowie działającego w Chybiu „Towarzystwa Miłośników Zarzecza”.  […] Z uwagi na fakt, iż na terenie Gminy Chybie koncentrują się działania dawnych mieszkańców wsi Zarzecze oraz ich potomków, które mają na celu ocalenie pamięci, historii, gwary i folkloru Wsi Zarzecze, które realizowane są w szczególności poprzez działalność Stowarzyszenia „Towarzystwo Przyjaciół Zarzecza” mającego siedzibę na terenie Gminy Chybie, Rada Gminy Chybie postanowiła przychylić się do tych wniosków i próśb i podjąć czynności zmierzające do zainicjowania procedury zmiany granic administracyjnych Gminy Chybie.

Jeśli konsultacje wypadną pomyślnie, Rada Gminy będzie mogła ogłosić referendum wśród mieszkańców ws. proponowanej Uchwały.

 

Red.

 

źródło: ox.pl
dodał: NG

Komentarze

24
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2023-08-18 08:17:13
koszpak: Jaki jest bilans korzyści i strat wynikających z tego kroku dla ogółu mieszkańców gminy?
2023-08-18 08:42:02
Miriam.123: Szkoda, że gmina nie umie zadbać o obszary, które ma teraz, ale szuka następnego miejsca do zaniedbania
2023-08-18 10:26:11
edward100: W czym Wam to przeszkadza?.
2023-08-18 14:29:01
romuald.saletra: W mojej ocenie przedstawiony artykuł (lokalny portal) w sporej części nie wyczerpuje tematu. Z kolei zastosowane sformułowania przedstawione zostały w sposób, który moim zdaniem może wprowadzić w błąd opinię publiczną. Nie będę dokonywał szczegółowej analizy, czy badania zasadności wniosku ani wystawiał żadnej oceny. Obiektywnie rzecz ujmując, w ramach wyrazów uprzejmości pragnę dodać:
2023-08-18 14:29:22
romuald.saletra: Procedura zmiany granicy gminy czasem bywa również równoznaczna ze zmianą granicy powiatu, a nawet województwa. Ze względu na podmiot inicjujący wyróżniamy dwa zasadnicze tryby procedury zmiany granicy gminy: 1) Tryb z inicjatywy Rady Ministrów w ramach rozporządzenia; 2) Tryb wnioskowy z inicjatywy zainteresowanej Rady Gminy.
2023-08-18 14:29:43
romuald.saletra: Wedle mojej najlepszej wiedzy, ustalenie granic gminy nie może odbywać się w sposób arbitralny. Zatem jakie kryteria powinny moim zdaniem zostać uwzględnione podczas określania granic gminy? Kryteria uwzględniane przy tworzeniu nowych gmin/zmienianiu granic gmin ogólnie określa art. 15 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., z którego wynika, iż: 1. Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację administracji publicznej 2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze, lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
2023-08-18 14:30:00
romuald.saletra: Szczegółowe rozwiązania wynikają z art. 4 ustawy o samorządzie gminnym, z którego wynika, iż: 1) Ustalanie i zmiana granic gmin dokonuje się w sposób zapewniający gminie terytorium możliwie jednorodne ze względu na układ osadniczy i przestrzenny, uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze i kulturowe oraz zapewniający zdolność wykonywania zadań publicznych. 2) Nadanie gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalenie jego granic i ich zmiana dokonywane są w sposób uwzględniający infrastrukturę społeczną i techniczną oraz układ urbanistyczny i charakter zabudowy.
2023-08-18 14:30:12
romuald.saletra: 2) Tryb wnioskowy z inicjatywy Rady Gminy
2023-08-18 14:30:25
romuald.saletra: Zmianę, procedurę z inicjatywy zainteresowanej gminy (tryb wnioskowy) określa art. 4b ustawy o samorządzie gminnym: 1) Wydanie rozporządzenia, o którym mowa w art.4, ust. 1, na wniosek rady gminy wymaga: 1) wniosku rady gminy poprzedzonego przeprowadzeniem przez tę radę konsultacji z mieszkańcami, wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, mapami i informacjami potwierdzającymi zasadność wniosku; 2) opinii rad gmin objętych wnioskiem, poprzedzonych przeprowadzeniem przez te rady konsultacji z mieszkańcami, a w przypadku zmiany granic gminy naruszającej granice powiatów lub województw – opinii odpowiednich rad powiatów lub sejmików województw; 3) opinii wojewody właściwego dla gminy lub gmin objętych wnioskiem.
2023-08-18 14:30:41
romuald.saletra: Następnie na podstawie art. 4b, ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym Rada Gminy występuje z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, do ministra właściwego do spraw administracji publicznej za pośrednictwem wojewody, w terminie do dnia 31 marca.
2023-08-18 14:30:59
romuald.saletra: Dokładny tryb składania wniosków i opis wymaganych dokumentów zawiera rozporządzenie: Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach.
2023-08-18 14:31:19
romuald.saletra: Szczegółowe zasady określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 sierpnia 2001: 1. Rada Gminy składa wniosek do ministra właściwego ds. administracji publicznej za pośrednictwem wojewody właściwego ze względu na siedzibę wnioskodawcy. 2. Wojewoda przekazuje wniosek wraz ze swoją opinią do ministra nie później niż w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku. 3. Jeśli wnioskowana zmiana granic gminy narusza granice województwa, wojewoda dołącza dodatkowo opinię wojewody (z województwa, którego granice zostaną naruszone). 4. Wnioski rozpatrywane są w ciągu roku od dnia ich złożenia, ale nie później niż do dnia 30 czerwca roku poprzedzającego rok budżetowy, w którym ma nastąpić zmiana. 5. Wniosek powinien obejmować następujące informacje: a. Treść zmiany i uzasadnienie b. Stanowisko o spełnieniu przesłanek z art. 4, ust. 3 lub 4 ustawy o samorządzie gminnym (zapewnienie możliwej jednorodności układu osadniczego i przestrzennego, uwzględnienie więzi społecznych i kulturowych, zapewnienie o zdolności wykonywania zadań publicznych, uwzględnienie infrastruktury technicznej i układu urbanistycznego) c. Dane dotyczące liczby ludności i powierzchni gminy d. Określenie kosztów jednorazowych i stałych wprowadzonej zmiany e. Określenie szacunkowych planów dochodów i wydatków w kolejnym roku budżetowym f. Wyniki konsultacji z mieszkańcami (liczbę uprawnionych, liczbę osób uczestniczących w konsultacjach, liczbę osób popierających, wstrzymujących się i przeciwnych).
2023-08-18 14:31:34
romuald.saletra: 6. Do wniosku należy dołączyć: a. Zaświadczenie starosty potwierdzające zgodność danych dot. obszaru gminy z operatem ewidencyjnym (dokumentacja zawierająca ewidencję gruntów i budynków) b. Uchwałę wnioskodawcy w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami c. Uchwały zawierające opinie rad gmin, których wniosek będzie dotyczył wraz z wynikiem konsultacji z mieszkańcami d. Mapę obejmującą dotychczasowe granice gminy i granice po zmianie e. Opinię wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego potwierdzającą przebieg dotychczasowych granic gminy lub gmin objętych wnioskiem z rejestrem granic i powierzchni jednostek zasadniczego podziału terytorialnego kraju, f. Wypis z planu zagospodarowania przestrzennego gminy lub gmin objętych wnioskiem; wypis musi uwzględniać infrastrukturę techniczną (urządzenia i sieci przesyłowe) i społeczną (podstawa pełnienia funkcji świadczącej gminy; np. szpitale, sanatoria, szkoły, obiekty sportowe i kulturalne), układ urbanistyczny, układ komunikacyjny i sposób zagospodarowania terenu. g. Inne dokumenty mogące mieć wpływ na rozpatrzenie wniosku.
2023-08-18 14:31:51
romuald.saletra: Forma konsultacji nie jest określona w ustawie o samorządzie gminnym (art. 5a ust. 2), w której ustawodawca pozwala Radzie Gminy uregulować zasady i tryb przeprowadzania konsultacji (w uchwale rady gminy). Konsultacje (chociaż są obligatoryjne w przypadku ingerencji w strukturę i terytorium gminy) nie są wiążące. Te same zasady przeprowadzania referendum dotyczą zmiany granic gminy w przypadku inicjatywy Rady Ministrów, jak i trybu wnioskowego.
2023-08-18 14:32:06
romuald.saletra: Konsultacje należy traktować jako minimalny standard w procedurze zmiany granic gminy. Referendum może zastąpić konsultacje. Ani konsultacje społeczne, ani referendum w kwestii łączenia, znoszenia, dzielenia, czy ustalania granic gmin nie są wiążące. Chociaż zarówno referendum, jak i konsultacje nie są wiążące, ich znaczenie nie jest takie samo. Zgodnie z wyrokiem TK (z 26 lutego 2003 r.) referendum konsultacyjne powinno wpływać kształtująco na rozwiązanie przyjęte w danej sprawie. Znaczenie referendum jest większe niż znaczenie konsultacji. Referendum jest bardziej sformalizowane (ustawa) niż konsultacje (uchwała).
2023-08-18 14:32:48
romuald.saletra: Referendum w sprawie zmian granic gminy (może zastąpić konsultacje) w Konstytucji RP określa art. 170 Konstytucji RP: Członkowie wspólnoty samorządowej mogą decydować, w drodze referendum, o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Zasady i tryb przeprowadzania referendum lokalnego określa ustawa.
2023-08-18 14:33:03
romuald.saletra: Na podstawie art. 4c ustawy o samorządzie gminnym 1. W sprawie utworzenia, połączenia, podziału i zniesienia gminy oraz ustalenia granic gminy może być przeprowadzone referendum lokalne z inicjatywy mieszkańców. [Referendum dotyczące kwestii zmiany granic gminy jest fakultatywne; najczęstszą praktyką jest przeprowadzanie w tej sprawie konsultacji z mieszkańcami] 2. Z inicjatywą przeprowadzenia referendum, o którym mowa w ust. 1, wystąpić może jedynie grupa co najmniej 15 obywateli, o której mowa w art. 11 ust. 1a ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym [mowa o osobach, którym przysługuje prawo wybierania do rady gminy; są to obywatele Polski lub obywatele Unii Europejskiej, którzy nie są obywatelami polskim, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 18 lat i na stałe zamieszkują na terytorium danej gminy. Nie mogą to być osoby pozbawione praw publicznych, ubezwłasnowolnione, pozbawione praw wyborczych orzeczeniem Trybunału Stanu]. 3. Referendum (…) nie przeprowadza się̨, jeżeli z analizy przeprowadzonej przed referendum [przez wojewodę] wynika, iż na skutek podziału, lub ustalenia nowych granic gminy: 1) dochody podatkowe na mieszkańca gminy w zmienionych granicach lub gminy utworzonej byłyby niższe od najniższych dochodów podatkowych na mieszkańca ustalonych dla poszczególnych gmin zgodnie z ustawą z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego [m.in. dochody podatkowe na mieszkańca w takiej gminie byłyby wyjątkowo niskie] 2) gmina w zmienionych granicach, lub gmina utworzona byłaby mniejsza od najmniejszej pod względem liczby mieszkańców gminy w Polsce według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego ogłoszenie rozporządzenia, o którym mowa w art. 4. [utworzona gmina byłaby najmniejszą gminą w Polsce] 4. Analizy, o której mowa w ust. 3, dokonuje właściwy wojewoda.
2023-08-18 14:33:23
romuald.saletra: W ramach rekapitulacji wtórnej: Tryb wnioskowy (zgodnie z ustawą) wymaga: 1. Przygotowania przez zainteresowaną Radę Gminy stosownego wniosku. 2. Po konsultacjach z mieszkańcami; 3. Uzasadnienia wniosku i załączenia wymaganych dokumentów, map i innych informacji; 4. Opinii Rad Gmin objętych wnioskiem (sporządzonej po konsultacjach z mieszkańcami); ewentualnie opinii rad powiatów lub sejmików województw (jeśli zmiana granic gminy oznacza zmianę granic powiatów/województw); 5. Opinii właściwego wojewody; 6. Skierowania do ministra właściwego ds. administracji publicznej za pośrednictwem wojewody. Z kolei zmienianie granic gmin wymaga: 1. Uwzględnienia czynników wskazanych w art. 4 ust. 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym, czyli: zachowania możliwie największej jednorodności osadniczej lub przestrzennej uwzględnienia więzi społecznych, gospodarczych i kulturowych zapewnienia zdolności wykonywania zadań publicznych, uwzględnienia układu urbanistycznego i charakteru 2. Wydania rozporządzenia przez Radę Ministrów (z inicjatywy: a) Rady Ministrów lub b) zainteresowanej Rady Gminy 3. W każdym przypadku — zasięgnięcia opinii Rad Gmin, których wniosek dotyczy (ewentualnie również rad powiatów/sejmików województw). 4. W każdym przypadku (tryb z inicjatywy Rady Ministrów i tryb wnioskowy) - przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami.
2023-08-18 14:33:47
romuald.saletra: Pojawiają się kontrowersje związane z prawem Rady Ministrów do ingerowania w terytorium gmin. Jeśli Rada Ministrów może ingerować w terytorium gmin, to czy lokalne wspólnoty mogą bronić się przed niechcianymi zmianami?
2023-08-18 14:34:08
romuald.saletra: Wyrok TK z 8 kwietnia 2009 r. CZY PRZEKAZANIE RM PRAWA DECYDOWANIA O TERYTORIUM GMIN RADZIE MINISTRÓW NIE NARUSZA ZASADY POMOCNICZOŚCI (i nie stanowi zbyt daleko idącej ingerencji w autonomię gmin?). Konstytucyjna zasada pomocniczości oznacza, że administracja rządowa podejmuje działania wówczas, gdy mniejsze wspólnoty nie są w stanie same rozwiązać własnych problemów. Konflikty i różnice interesów będące przesłanką zmian w podziale terytorialnym stanowią przykład sytuacji, w której niezbędne jest działanie centralnego organu państwa, który ma obowiązek dokonania koniecznych zmian w interesie dobra wspólnego. Czyli określanie granic gmin przez Radę Ministrów stanowi realizację zasady subsydiarności (przy zawartym w tym uzasadnieniu założeniu, że Jednostki Samorządu Terytorialnego same nie są w stanie rozstrzygać konfliktów terytorialnych).
2023-08-18 17:32:12
św. Patryk.: artur donek wrócił z odwyku jako romuald, coś jeszcze się udało?
2023-08-18 22:57:22
miriam11: Jprd. rzigać sie chce.
2023-08-18 22:59:05
miriam11: Saletra napisz co gmina zyska a co straci. I po temacie.
2023-08-18 23:00:36
miriam11: Według mnie!!! Gmina tylko straci na tej operacji, na czym może zyskać???
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: