Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
Zaloguj się
Jesteś nowy na OX.PL?
wiadomości

Zakończył się cykl wykładów Akademii Filozoficznej

Zakończył się cykl wykładów Akademii Filozoficznej zorganizowanej przez Książnicę Cieszyńską. Akademia była autorskim programem dr. Artura Lewandowskiego. Spotkania odbywały się w Książnicy Cieszyńskiej co miesiąc od października 2019 r.

Ostatnim spotkaniem w ramach „ Akademii Filozoficznej” był wykład poświęcony omówieniu systemu filozoficznego Georga Wilhelma Friedricha Hegl. Wygłosił go w piątek 10 grudnia dr. Artur Lewandowski.

Celem Akademii Filozoficznej było nie tylko przekazanie podstawowych informacji na temat życia i poglądów najwybitniejszych myślicieli w dziejach ludzkości, ale także wyposażenie słuchaczy w elementarne kompetencje filozoficzne, takie jak umiejętność interpretacji tekstu filozoficznego, znajomość podstawowych pojęć filozoficznych czy narzędzi logicznej argumentacji. Program zajęć wzbogacony został również o prezentację zachowanych w zbiorach biblioteki zabytkowych, cennych i rzadkich wydań arcydzieł filozoficznych.
– Do lutego 2020 roku odbyło się łącznie pięć naszych spotkań. Niestety, kiedy zajęcia Akademii Filozoficznej dotarły do półmetka, na skutek wprowadzenia w Polsce stanu zagrożenia epidemicznego musiały zostać zawieszone. To niestety odbiło się na frekwencji, ponieważ przestaliśmy się spotykać regularnie. Epidemia i związane z nią lockdowny pokrzyżowały jednak plany nie tylko nam – mówił, podsumowując Akademię, Artur Lewandowski.
Dodał, że założeniem kursu było omówienie historii filozofii klasycznej.

– I Hegel jest właśnie tym myślicielem, który wieńczy dzieje filozofii klasycznej. Później filozofia zaczęła drastycznie zmieniać swój charakter, głównie za sprawą postępu nauki. Pod wpływem specjalizujących się nauk niemożliwe stało się coś, do czego przez stulecia klasyczna filozofia aspirowała, mianowicie do stworzenia przez jednego myśliciela systemu całościowej wiedzy o otaczającym nas świecie. Hegel to ostatni myśliciel, który stworzył taki całościowy, zamknięty system filozoficzny. Po Heglu stało się to niemożliwe ze względu na nadmiar specjalizacji i nadmiar wiedzy, która współcześnie jest nie do ogarnięcia przez jednego człowieka – tłumaczył Artur Lewandowski.

Mówił także o tym, skąd się wzięła przemożna siła wpływu myśli Hegla na filozofię współczesną oraz dlaczego jest on uważany,za twórcę systemu idealizmu absolutnego. Wyjaśnił ponadto, czym jest dialektyka jako metoda badań filozoficznych oraz na jakie działy podzielił Hegel całość dociekań filozoficznych. Tłumaczył także, czym zajmuje się filozofia ducha subiektywnego, czym filozofia ducha obiektywnego, a czym filozofia ducha absolutnego.

Podobnie jak w poprzednich spotkaniach Akademii Filozoficznej, również tym razem zaprezentowane zostały jedne z najwcześniejszych wydań dzieł Hegla pochodzące z księgozbioru Książnicy Cieszyńskiej. Można było obejrzeć wybrane tomy pierwszego całościowego wydania dzieł filozofa zawierające „Fenomenologię ducha”, „Encyklopedię nauk filozoficznych” oraz „Wykłady z filozofii dziejów”, które pod zbiorczym tytułem „Werke” zaczęły ukazywać się pod redakcją Philippa Marheinekego począwszy od 1832 r.
(pw)

źródło: ox.pl
dodał: pw

Komentarze

4
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze internautów. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu.
Zobacz regulamin
2021-12-16 21:02:13
robespierre: Hegel, Marks i Engels rzeczywistość postrzegali z pozycji/ matrycy wykreowanej przez Marcina Lutra i jego reformacji. Hegel napisał w jednej ze swych najważniejszych pozycji z zakresu filozofii prawa, iż to, co Marcin Luter rozpoczął w wierze i uczuciu, to on pragnie zawrzeć w pojęciu filozofii. Cały idealizm niemiecki wpisuje się w Protestantyzm, ale przybrany w szaty filozoficzne. Czym zatem jest marksizm? To jest materialistyczna interpretacja Protestantyzmu. Wystarczy poznać Lutra, aby Marksa i Engelsa rozłożyć na czynniki pierwsze, choć to właśnie oni nadają filozofii Lutra materialistyczną postać. Hegel wybrał opcję idealizmu, ale to Marks i Engels w sposób materialistyczny zakodowali Protestantyzm. To, co Luter rozpoczął, Marks pragnął uwieńczyć swoim systemem materialistycznym. Nie można zrozumieć Hegla, Marksa i Engelsa, jeżeli nie zajmie się wcześniej reformacją i Lutrem. Marks i Engels są wypadkową racjonalizacji Protestanckiej filozofii i teologii. Wpływ Lutra można zauważyć we wczesnych pismach Marksa i Engelsa, choć nieco inaczej zostały rozłożone akcenty. Marks wychował się w rodzinie, która konwertowała na Protestantyzm, ze względów społecznych. Silny wpływ na jego wychowanie wywarła tradycja Protestancka, lansowana przez Prusy. Marks postrzegał świat właśnie przez pryzmat Protestantyzmu.
2021-12-16 21:08:55
robespierre: W związku z powyższym luteranizm odcisnął swoje piętno na poglądach Marksa. Sam to przyznał w swych wczesnych pismach, zwłaszcza w „Manuskrypcie ekonomiczno- filozoficznym”. Poza tym czerpał inspiracje u Feuerbacha (materializm) i Hegla (idealizm). W jednym ze swych listów, do rodziców napisał „Zasłona upadła, moje przenajświętsze rozdarło się, i nowe bóstwa musiały być wstawione. Jeżeli bóstwa musiały wcześniej mieszkać ponad ziemią, tak obecnie stały się jej centrum”. Marks zauważył, dlaczego był zmuszony do postawienia na materializm.
2021-12-16 21:10:38
robespierre: Marks w ślad na Feuerbachem stwierdził, iż ideologia materializmu polega na przeświadczeniu, że wszystko, co jest, cała rzeczywistość, stanowi wyłącznie materię. Nie ma żadnego ducha, żadnej rzeczywistości niewidzialnej, żadnego boga, a wszystko, co istnieje, jest wyłącznie materialne. Tymczasem co na Hegel? Dlaczego Marks jest zainteresowany Heglem? Hegel wypracował matrycę, na podstawie której, Marks dokonywał swoich myśli. Ową immanentną materialną matrycę Hegel zaczerpnął z teologii Marcina Lutra, ale ta została przez Hegla zinterpretowana spirytualistycznie/ idealistycznie, w ten sposób, że rzeczywistość, z którą mamy do czynienia została potraktowana jako idea. Czyja idea? Marcina Lutra. To w jaki sposób, ta cała matryca funkcjonuje, zostało określone przez Lutra, zinterpretowane tylko przez Hegla.
2021-12-16 21:14:23
robespierre: W „Kapitale” jest taki przypis, mianowicie, Marks pisze, to co Hegel zinterpretował jako ideę Lutra, ja stawiam na nogi, ponieważ ten duch Hegla stoi na głowie. Ja go chce postawić na nogi, Dlaczego Marks stawia Heglowi taki zarzut, że duch Hegla stoi na głowie? Hegel zdefiniował całą rzeczywistość jako ducha, ale Hegel przejściowo potrzebuje materii, aby tego ducha wydoskonalić. Marks stwierdził, skoro duch Hegla potrzebuje przejścia przez materię, jako materię, aby stać się w pełni duchem, to znaczy, iż materia nie jest odpadem idei i nie ma przejściowego znaczenia. Materia jest tym prabytem, z którego wszystko zostało wyprowadzone. To jest najważniejsza teza Marksa i narzędzie do jego interpretacji. Marks, ze względu na fakt, iż duch Hegla stał się dzięki materii, odwrócił kolejność bytu, że to materia jest wszystkim, a wszystko inne ma prawo istnieć o tyle, o ile zostanie zinterpretowane, że to jest częścią materii i nic poza materia, ani człowiek, zwierzę i roślina, nie ma prawa powiedzieć, być, że jest człowiekiem poza materią, rośliną poza materią, czy zwierzęciem poza materią. Materia jest jedynym podmiotem, wyłącznym, nic nie może mieć własnej podmiotowości. Zatem NIKT NIE MA PRAWA WYRAZIĆ SIĘ JAKO PODMIOT. Ponieważ wszyscy i wszystko stanowi część jednej niepodzielnej materii.
Musisz się zalogować, aby móc wystawiać komentarze.
Nie masz konta? Zarejestruj się i sprawdź, co możesz zyskać.
To również może Ciebie zainteresować:
Ostatnio dodane artykuły: